کد خبر: 978102
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۷
حذف فرماندهان مقاومت به اتحاد بیشتر فلسطینی‌ها منجر می‌شود
روی کار آمدن نفتالی بنت، به عنوان وزیر جنگ اسرائیل که دشمن درجــه یک فلسطینی‌ها به شمار می‌رود و در تندروی دست‌کمی از نتانیاهو ندارد، بیانگر این است که رژیم صهیونیستی برای ماجراجویی‌های جدید آماده می‌شود. نتانیاهو سعی دارد با همراه کردن تندرو‌ها و ماجراجویی و تنش‌های محدود، فضای افکار عمومی را از فساد به امنیت تغییر دهد و با جلب نظر افکار عمومی، بار دیگر شانس خود را برای پیروزی در انتخابات احتمالی در آینــده بیازماید
روح الله صالحی
سرويس بين‌الملل جوان آنلاين: رژیم صهیونیستی برای فرار از بحران سیاسی که به آن دچار است، در فضای کنونی به ماجراجویی خطرناکی دست زده و به سیاست ترور فرماندهان مقاومت در منطقه رو آورده تا از این وضعیت رهایی یابد، اما شکاف‌ها در درون سرزمین‌های اشغالی وخیم‌تر از آن است که با چنین اقداماتی به نتیجه برسد.

رژیم صهیونیستی که از زمان تأسیس خود در سال ۱۹۴۸، برای حذف مخالفان خود، ترور‌های هدفمندی را انجام داده، بار دیگر این سیاست را در پیش گرفته است. رسانه‌های اسرائیلی در هفته‌های اخیر فهرست بلندبالایی از شخصیت‌های محور مقاومت را اعلام کرده‌اند که در لیست ترور رژیم صهیونیستی قرار دارند. دور جدید این ترور‌ها باز هم از فلسطین شروع شده و هفته گذشته دو تن از فرماندهان جهاد اسلامی در غزه و دمشق، پایتخت سوریه توسط جنگنده‌های اسرائیلی ترور شدند. مقامات صهیونیستی به این باور رسیده‌اند که نابودی گروه‌های مقاومت (حماس و جهاد اسلامی) در نوار غزه، با توجه به افزایش توانمندی‌های موشکی این گروه‌ها، عملاً غیرممکن است بنابراین برای کاهش تهدیدات امنیتی از سوی فلسطینی‌ها، سناریوی ترور فرماندهان مقاومت فلسطین را در دستور کار قرار داده‌اند تا شاید با این اقدامات امنیت خود را بیش از پیش افزایش دهند، اما هر چه این اقدامات تروریستی افزایش یابد، پاسخ فلسطینی‌ها هم متناسب با آن افزایش خواهد یافت و حملات موشکی جهاد اسلامی به سرزمین‌های اشغالی در واکنش به ترور بهاء ابوالعطا، از فرماندهان این گروه به خوبی به صهیونیست‌ها فهماند که هر اقدامی علیه مقاومت، پاسخ کوبنده‌ای به همراه خواهد داشت.

بهاء ابوالعطا نخستین فرمانده فلسطینی نیست که به دست عناصر صهیونیستی به شهادت رسید و این سیاست در آینده نیز تکرار خواهد شد. سیاست ترور از سوی طرف‌هایی انجام می‌شود که توان رویارویی مستقیم با رقیب خود را ندارند و از این شیوه برای پیشبرد اهدافشان استفاده می‌کنند و به‌کارگیری این سیاست توسط رژیم صهیونیستی هم نشان می‌دهد که تل‌آویو به ضعف و ناتوانی خود در برابر فلسطینی‌ها اذعان دارد. اگرچه تا چند سال پیش ارتش تا بن دندان مسلح اسرائیل در موضع برتری نسبت به گروه‌های مقاومت فلسطینی قرار داشت، اما اکنون این برتری از بین رفته است و صهیونیست‌ها در مقابل فلسطینی‌ها حرفی برای گفتن ندارند. ترور‌های اسرائیلی‌ها تنها به حذف فیزیکی فرماندهان فلسطینی ختم نمی‌شود بلکه در عرصه‌های علمی هم صهیونیست‌ها به ترور دانشمندان فلسطینی در جهان اقدام کرده‌اند.

لیست ترور‌های رژیم صهیونیستی در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها به شدت از جانب فلسطینی‌ها احساس خطر می‌کنند و برای اینکه از مشکلات امنیتی رهایی پیدا کنند، دست به ترور فرماندهان ارشد گروه‌های مقاومت می‌زنند. اسرائیل می‌خواهد با ترور رهبران فلسطین، روند پیروزی‌های مقاومت را متوقف کند، اما به اذعان صهیونیست‌ها این اقدامات تاکنون شکست خورده است و حماس و جهاد اسلامی با قدرت بیشتر از گذشته به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. مقامات و رسانه‌های اسرائیلی بار‌ها هشدار داده‌اند در صورت وقوع جنگ احتمالی، روزانه صد‌ها موشک از غزه به سمت اسرائیل شلیک خواهد شد و این مسئله به نگرانی اصلی مقامات تل‌آویو تبدیل شده است.
به نظر می‌­رسد مقامات تل‌­آویو از جنگ احتمالی با محور مقاومت در آینده نگران هستند و تلاش می‌کنند با موج‌سواری بر روی بی­‌ثباتی سیاسی و امنیتی در کشور‌های لبنان و عراق و جنگ فرسایشی در سوریه، با حذف رهبران تأثیرگذار و مغز متفکر مقاومت در عرصه‌های موشکی، توان نیرو‌های مقاومت را تضعیف کنند.

فرار از بحران سیاسی
رژیم صهیونیستی که ساختار‌های سیاسی خود را بر مبنای چارچوب‌های امنیتی پایه‌ریزی کرده، همیشه برای رهایی از مشکلات سیاسی و بحران‌های داخلی، به دنبال بحران‌آفرینی و تنش با فلسطینی‌ها برآمده است تا برای مدتی حواس افکار عمومی را از مشکلات به سمت دیگری متوجه کند. تل‌آویو در سال‌های اخیر دچار بحران سیاسی شده و برگزاری انتخابات پی در پی نشان می‌دهد که این رژیم از درون دچار فرسایش شده و نارضایتی افکار عمومی و برگزاری اعتراضات سراسری علیه کابینه تل آویو، همگی بیانگر بروز بحران سیاسی در داخل این رژیم است. بنیامین نتانیاهو، که به مدت ۱۱ سال مسند نخست‌وزیری اسرائیل را قبضه کرده است، به شدت برای باقی ماندن مجدد در قدرت تلاش می‌کند. حزب نتانیاهو که اکثریت کرسی‌های پارلمان اسرائیل را کسب نکرده، ناچار است برای رسیدن به هدفش با دیگر احزاب ائتلاف کند، اما به دلیل تضاد منافعی که بین نتانیاهو و رقبایش وجود دارد، تاکنون نتوانسته احزاب دیگر را برای تشکیل کابینه به ریاست خود متقاعد کند. ادامه این بحران سیاسی می‌تواند نارضایتی‌های عمومی را افزایش داده و حتی برای بقای این رژیم خطرناک باشد و به همین خاطر، برای مقابله با این وضعیت شکننده، باید توجهات افکار عمومی از این بحران‌ها به سمت دیگری سوق داده شود.

نتانیاهو و تیم امنیتی او که ماجراجویی در نوار غزه را برای ادامه حیات خود ضروری می‌دانند، برای خاموش کردن اعتراضات مردمی و اینکه بر ناکامی‌های سیاسی خود سرپوش بگذارند، باید هر از گاهی سایه تهدید را بر سر شهرک‌نشینان صهیونیست بیندازند و با شروع درگیری با گروه‌های مقاومت در غزه، برای آرام‌سازی اوضاع در سرزمین‌های اشغالی استفاده کنند. ترور فرماندهان فلسطینی در روز‌های اخیر و تشدید درگیری در غزه، در راستای فرار از بحران سیاسی در اسرائیل انجام شده است. با توجه به اینکه رهبران صهیونیستی بر سر تشکیل کابینه ائتلافی دچار اختلافات شدید هستند، نتانیاهو با درگیری مجدد در غزه تلاش می‌کند با امنیتی کردن فضا در سرزمین‌های اشغالی، احزاب دیگر را مجبور به ائتلاف با خود کند و از طرفی با حذف مهره‌های کلیدی مقاومت، وجهه خود را در بین افکار عمومی و مقامات صهیونیستی که به شدت تخریب شده است، بهبود بخشد.

روی کار آمدن نفتالی بنت، به عنوان وزیر جنگ اسرائیل که دشمن درجه یک فلسطینی‌ها به شمار می‌رود و در تندروی دست‌کمی از نتانیاهو ندارد، بیانگر این است که رژیم صهیونیستی برای ماجراجویی‌های جدید آماده می‌شود. نتانیاهو سعی دارد با همراه کردن تندرو‌ها و ماجراجویی و تنش‌های محدود، فضای افکار عمومی را از فساد به امنیت تغییر دهد و با جلب نظر افکار عمومی، بار دیگر شانس خود را برای پیروزی در انتخابات احتمالی در آینده بیازماید.

موازنه مقاومت مقابل اسرائیل
هر چند نتانیاهو درصدد است با درگیری‌های مجدد در غزه، این منطقه محصور شده را به سرزمین‌های اشغالی ضمیمه کند، اما این تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده و توان نظامی گروه‌های مقاومت در غزه به مراتب قوی‌تر از قبل شده و به نوعی توازنی بین فلسطینی‌ها با اسرائیل به وجود آمده است. شلیک صد‌ها موشک به سرزمین‌های اشغالی و وادار کردن تل‌آویو به تن دادن به آتش‌بس با شروط گروه‌های فلسطینی، حکایت از این دارد که معادلات امنیتی به نفع فلسطینی‌ها در جریان است. شکست‌های پی در پی تل‌آویو در مقابل فلسطینی‌ها، صدای رسانه‌های صهیونیستی را هم درآورده است و آن‌ها در گزارش‌های اخیر خود درباره نتانیاهو از تعبیر «مرد شکست» استفاده کرده‌اند. رسانه‌های اسرائیلی با شکست‌های نتانیاهو در مقابل حماس و جهاد اسلامی، اذعان کرده‌اند که در صورت وقوع جنگ احتمالی با ایران، اسرائیل تاوان سنگینی خواهد پرداخت و نمی‌تواند در آن پیروز شود.

شلیک موشک به تل‌آویو در درگیری‌های اخیر غزه که برای اولین بار انجام شد، نشان داد که همه مناطق صهیونیست‌نشین در تیررس موشک‌های مقاومت قرار دارد و در صورت وقوع جنگ همه‌جانبه، این اسرائیلی‌ها هستند که متضرر خواهند شد. این موشک‌ها چنان ترس و وحشتی را در بین صهیونیست‌ها ایجاد کرده که به گفته مقامات تل‌آویو بیش از یک میلیون صهیونیست از بیم حملات موشکی فلسطینی‌ها به پناهگاه‌ها فرار کردند که از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی بی‌سابقه بوده است. با این وجود، در صورت بروز جنگ همه‌جانبه و طولانی‌مدت بین دو طرف، اسرائیل از لحاظ اقتصادی و امنیتی آسیب‌پذیرتر خواهد بود. به خاطر توانایی موشکی گروه‌های مقاومت است که مقامات اسرائیلی پس از چند روز درگیری در غزه، همیشه تن به آتش‌بس داده و شروط فلسطینی‌ها را می‌پذیرند چراکه اسرائیلی‌ها توان ادامه جنگ طولانی را ندارند. اگر زمانی تنها جنبش حماس تهدید امنیتی برای اسرائیل به شمار می‌رفت، الان جهاد اسلامی هم به این نگرانی‌ها افزوده شده و این گروه نیز رژیم صهیونیستی را به چالش کشیده است. قدرت روزافزون گروه‌های فلسطینی در غزه، محاسبات تل‌آویو را به‌هم ریخته و صهیونیست‌ها را در سیاست‌گذاری‌هایشان دچار مشکل کرده است. قرار گرفتن تمام اراضی اشغالی در تیررس موشک‌های فلسطینی‌ها، حاوی پیام مهمی به سران رژیم صهیونیستی است که اگر دست از پا خطا کنند، خواب را برای آن‌ها حرام خواهند کرد. رهبران فلسطینی در غزه تأکید کرده‌اند که پایه‌های رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورده‌اند و ابتکار عمل را از دست صهیونیست‌ها خارج کرده‌اند.

وحشت مقامات تل‌آویو تنها از قدرت گروه‌های فلسطینی نیست بلکه اکنون گروه‌های بسیج مردمی عراق و انصارالله یمن هم در کنار حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطین در جبهه واحد علیه صهیونیست‌ها قرار گرفته‌اند و اضلاع جدید محور مقاومت در ماه‌های اخیر به هدف قرار دادن سرزمین‌های اشغالی هشدار داده‌اند. قدرت‌گیری محور مقاومت و گسترش نفوذ آن در منطقه به کابوسی برای سران تل‌آویو تبدیل شده است. هر چند نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم صهیونیستی با استفاده از سیاست ترور سعی دارند برای خود محبوبیتی کسب کنند، اما این تاکتیک برای کسب وجهه در سرزمین‌های اشغالی اعتبار و جذابیتی برای احزاب و افکار عمومی نخواهد داشت و بر عکس آن، در بین گروه­‌های فلسطینی منجر به وحدت بیشتر خواهد شد.

در پی ماجراجویی خطرناک تل‌آویو در نوار غزه و تلاش برای ترور فرماندهان مقاومت، نتانیاهو بیش از پیش وارد بحران سیاسی خواهد شد و شکست‌های متعدد در مقابل فلسطینی‌ها، از نفوذ و قدرت نتانیاهو در بین اسرائیلی‌ها می‌کاهد و با ناکامی در تشکیل کابینه ائتلافی، نتانیاهو به ایستگاه پایانی سیاست نزدیک‌تر خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار