کد خبر: 977853
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲
محمد‌رضا رضوانی *
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: روستا و روستانشین در توسعه کشور‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه اصلی‌ترین قشر تولید موادغذایی سالم ما را روستانشینان تشکیل می‌دهند و به عبارتی تغذیه سالم و امنیت تأمین مواد‌غذایی ما مستلزم توجه به این قشر زحمتکش است؛ مسیری که اندیشمندان، نخبگان و سیاستمدارانی که خواهان پیشرفت و توسعه کشور خود هستند به این مهم توجه خاص دارند.

توسعه روستا و توسعه کشور از هم تفکیک‌ناپذیرند، به‌گونه‌ای‌که حتی اتحادیه اروپا یکی از شرایط لازم برای پیوستن به این اتحادیه را توسعه روستایی عنوان کرده و تجارب دیگر کشور‌ها هم نشان داده است که توسعه روستایی، بهترین، کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین راه ممکن برای رسیدن به توسعه کشوری است.
کسانی هم که تجربه زندگی در روستا را دارند به خوبی آگاهند که روستا، خانواده بزرگی است که اهالی آن در شادی و غم کنار یکدیگرند و بی‌تفاوتی در میان آن‌ها بی‌رنگ است و اتحاد، یکپارچگی و مشارکت قابل وصفی در جهت هر چه بهتر شدن وضعیت روستا در بین آن‌ها وجود دارد و این از بهترین خصیصه‌هایی است که می‌توان به‌عنوان یک موتور محرک در جهت «راه‌اندازی و تشکیل تعاونی‌ها» با هدف توسعه روستایی استفاده کرد.

در اهمیت و جایگاه تعاون در توسعه روستایی هم، همین بس که مقام معظم رهبری فرمودند: «تعاون چشمه جوشان اشتغال است. یکی از چیز‌هایی که می‌تواند جلوی بی‌عدالتی را به شکل منطقی و اصولی سد کند، همین کار تعاونی است. من به تعاون اعتقاد دارم». بنابراین «اشتغالزایی» و «برقراری عدالت» دو مفهومی است که در نتیجه «تعاون» حاصل می‌شود و این مهم دقیقاً لازمه توسعه روستایی است.

یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های متولی که نقش مهم و تأثیرگذاری در راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی دارد وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. این وزارتخانه با به‌کارگیری نیرو‌های متخصص و متعهد همراه با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌تواند از ظرفیت‌های بخش تعاون در راستای توسعه روستایی به نحو شایسته و مطلوب استفاده کند و با همراه کردن مشارکت‌های مردمی که پایه و اساس تعاون است بر اعتبار و پایداری این شرکت‌ها بیفزاید.

متأسفانه در کشور ما به بخش تعاون به ویژه در روستاها، آنگونه که شایسته و بایسته است پرداخته نشده؛ در حالی که این بخش، ظرفیت تبدیل به یکی از سه رکن اقتصاد کشور را دارد و شهید بهشتی، نخستین متفکری بود که اقتصاد تعاونی را بر اساس مکتب اسلام بیان کرد.
واقعیت این است که تعاونی‌ها نقش مؤثری در افزایش درآمد روستاییان، اشتغالزایی، ارائه خدمات رفاهی، تقویت روحیه تعاون و توسعه کشاورزی دارند و هر کدام از این عناوین به تن‌هایی خدمات مربوط به خود را دارد که باید دقیق بررسی شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

در بررسی «نقش و تأثیر تعاونی‌ها در افزایش درآمد روستاییان» باید خرید تضمینی محصولات، حذف واسطه‌ها و افزایش قیمت محصولات، بازاریابی محصولات کشاورزی، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و تجمیع سرمایه‌های اندک، ارائه تسهیلات آسان، بیمه، ارائه به موقع تسهیلات و انبارداری محصولات، به جد مورد توجه قرار گیرد تا موفقیت حاصل شود.
«نقش تعاونی‌ها در اشتغالزایی» هم به همین شکل باید مورد تحقیق قرار گیرد؛ موفقیت تعاونی‌ها در ایجاد اشتغال برای اعضا، بهبود تنوع شغلی، ایجاد صنایع تبدیلی و ارائه تسهیلات جهت اشتغالزایی از اهم مواردی است که باید در این قسمت به نتیجه مطلوب برسد.

موفقیت تعاونی‌ها در تأمین نیاز‌های معیشتی - خوراکی، ارائه امکانات رفاهی (اعم از لوازم‌خانگی و امکانات ورزشی- تفریحی) از مواردی است که در «نقش تعاونی‌ها در ارائه خدمات رفاهی» باید دیده شود و این مهم جز با تلاش مستمر، میسر نمی‌شود.
در واقع شرکت یا شرکت‌های تعاونی یک نهاد مردمی است که باعث تقویت روحیه تعاون و کار جمعی می‌شوند و همین امر ما را به هدف نهایی که توسعه روستایی است نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند. از طرفی دیگر باید مراقب افراد سودجو بود و با نظارت و تحقیقات قبلی مانع سوء‌استفاده آنان از اعتماد مردم شد.

* رئیس کارگروه اقتصاد اندیشکده سیاست‌گذاری‌های عمومی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار