کد خبر: 977714
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۳
استیضاح به مرحله شهود رسید
در پی شروع جلسات علنی استماع برخی مقامات درباره پرونده استیضاح دونالد ترامپ، کاخ سفید برای ر‌هایی از مهلکه، به سیاست سانسور روی آورده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رسانه‌های امریکایی گفته‌اند که یک بخش از اولین تماس تلفنی رئیس‌جمهور این کشور با همتای اوکراینی که مربوط به گفتگو‌های سیاسی است، توسط کاخ سفید حذف شده است. توئیت‌های پی‌در‌پی ترامپ علیه شاهدان استیضاح هم جنجال ساز شده و شاهدان این پیام‌ها را تهدیدآمیز خوانده‌اند.

در پی شهادت علنی دو نفر از شهود پرونده استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا موسوم به «اوکراین‌گیت»، این پرونده وارد فاز جدیدی از فشار علیه ترامپ شده است. در حالی که دموکرات‌ها با شروع شهادت علنی مقامات علیه ترامپ در مجلس نمایندگان، با جدیت بیشتری این پرونده را دنبال می‌کنند، کاخ سفید هم که احساس خطر کرده، به دنبال تبرئه کردن خود در این ماجرا است. روزنامه نیویورک‌تایمز و شبکه «سی‌ان‌ان» روز شنبه با انتشار گزارش‌هایی به اقدام کاخ سفید در انتشار متن اولین مکالمه تلفنی ترامپ و ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از حذف جنجالی و سؤال‌برانگیز یک جمله ترامپ خبر دادند. در متن مکالمه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده هیچ‌گونه صحبتی درباره موضوعات سیاسی انجام نشده است. بر اساس گزارش‌ها، «مکالمه تلفنی ترامپ و زلنسکی که در آن زمان رئیس‌جمهور منتخب اوکراین بوده، در تحقیقات استیضاح ترامپ مطرح نبوده و مکالمه‌های بعدی آن‌ها محور تلاش‌های دموکرات‌ها برای استیضاح بوده است.» دموکرات‌ها پیش از این بار‌ها اعلام کرده‌اند که ترامپ از ریاست جمهوری و قدرت خود سوءاستفاده کرده و رئیس‌جمهور اوکراین را برای انجام تحقیقات درباره فساد احتمالی جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق امریکا و پسرش تحت فشار قرار داده، اما ترامپ و حامیانش این اتهام را رد کرده و بی‌اساس خوانده‌اند. طبق افشاگری‌هایی که علیه ترامپ انجام شده، او در گفت‌وگوی تلفنی از همتای اوکراینی خواسته علیه فساد احتمالی جو بایدن، رقیب انتخاباتی او در اوکراین تحقیقات کند و تلویحاً ادامه کمک نظامی امریکا به اوکراین را به این موضوع منوط کرده است.

نیویورک‌تایمز در واکنش به انتشار متن اولین مکالمه رؤسای جمهور امریکا و اوکراین نوشت: «متنی که به تازگی از اولین مکالمه ترامپ و زلنسکی منتشر شده، باعث ایجاد سؤالات بیشتری شده است». طبق این گزارش، این متن با متن خلاصه‌ای که چند ماه قبل خود کاخ سفید درباره اولین تماس تلفنی ترامپ با زلنسکی منتشر کرده، فرق دارد. نیویورک‌تایمز نوشت: «متن منتشر شده کاخ سفید در ماه آوریل، روایت متفاوتی ارائه می‌کرد. در خلاصه آن که با فاصله کوتاهی بعد از این تماس در اختیار خبرنگاران قرار گرفت، دولت امریکا اعلام کرده بود که ترامپ برای اجرای اصلاحات به منظور تقویت دموکراسی، افزایش رفاه و ریشه‌کن کردن فساد در اوکراین به زلنسکی قول همکاری داده بود.»

به نوشته نیویورک تایمز، «کاخ سفید امیدوار است که نشان دهد هیچ چیز خاصی در روابط امریکا و اوکراین وجود نداشته هیچ کسی ترامپ را به انجام کار نادرست در این تماس تلفنی متهم نکرد تماسی که برای اعلام تبریک پیروزی در انتخابات گرفته شد». سی‌ان‌ان درباره اقدام کاخ سفید در انتشار متن اولین مکالمه تلفنی ترامپ با زلنسکی نوشت: «مکالمه درباره تبریک ترامپ به زلنسکی کمتر از مکالمه بعدی او در ماه جولای حاوی درخواست‌های مشکل‌ساز بوده است، اما نشان داد که ترامپ راغب به تعامل با رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی بود و بعداً از او خواست که علیه رقبای سیاسی‌اش تحقیقات کند». جنجال‌ها درباره گفتگو‌های ترامپ با زلنسکی در شرایطی بالا گرفته که از هفته گذشته جلسات علنی مجلس نمایندگان امریکا درباره تحقیقات استیضاح ترامپ آغاز شده است. ناظران سیاسی معتقدند پایان ماجرای استیضاح هرچه باشد، قدرت ترامپ در کاخ سفید را به افول نزدیک‌تر می‌کند. در صورتی که مجلس نمایندگان ترامپ را استیضاح کند، پرونده به مجلس سنا فرستاده می‌شود که اکثریت آن در دست جمهوریخواهان است و دموکرات‌ها برای برکناری ترامپ کار دشواری در پیش دارند. اما با این حال، دموکرات‌ها می‌گویند که پیگیری پرونده استیضاح ترامپ ارزشش را دارد چرا که باعث تنویر افکار عمومی نسبت به اقدامات ترامپ خواهد شد. در همین راستا، پس از افشای پرونده اوکراین گیت، بیش از ۵۰ درصد افکار عمومی امریکا با استیضاح ترامپ موافق هستند. نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد اکثر لاتین‌تبار‌ها از استیضاح ترامپ و خلع او از قدرت در برخی از ایالت‌های امریکا حمایت می‌کنند. نتایج نظرسنجی شبکه تلموندو امریکا نشان می‌دهد، در کالیفرنیا ۵۹ درصد، کلارک کانتی ۵۸ درصد و در تگزاس ۵۲ درصد از استیضاح و خلع ترامپ از قدرت حمایت کردند.

پیام‌های تهدیدآمیز ترامپ
ترامپ که سعی می‌کند خود را از مهلکه استیضاح نجات دهد، به سیاست ارعاب شاهدان استیضاحش پرداخته است. ماری یوانوویچ سفیر سابق امریکا در اوکراین هنگام ادای شهادت در مجلس نمایندگان در رابطه با جنجال اوکراین، انتشار توئیت‌های روز جمعه دونالد ترامپ را تهدیدآمیز خواند. به گزارش دویچه‌وله، ترامپ همزمان با ادای توضیحات یوانوویچ در مجلس نمایندگان توئیت‌هایی منتشر کرد که در یکی از آن‌ها نوشت: «هر جایی که ماری یوانوویچ رفت، وضعیت بد شد. این خانم کارش را از سومالی آغاز کرد. چه شد؟ بعد به اوکراین می‌رسیم، جایی که رئیس‌جمهور جدیدش در دومین مکالمه تلفنی با من نظر مساعدی درباره او نداشت. این حق بلامنازع رئیس‌جمهور امریکاست که سفیر‌ها را منصوب کند». ترامپ گفت: «بخش‌هایی از جلسه شهادت در جریان تحقیقات برای استیضاح را تماشا کرده و آن را مایه ننگ خواند». در هفته‌های اخیر برخی شاهدان استیضاح گفته‌اند از سوی افراد ناشناس تهدید به مرگ شده‌اند. تهدید و ارعاب شاهدان تحقیقات استیضاح می‌تواند موقعیت دونالد ترامپ را بیش از پیش به خطر بیندازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار