کد خبر: 977601
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
علی مروی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در رشته توئیتی از تسخیر کمیسیون انرژی مجلس خبرداده و نوشته است: «کارنامه برخی نماینده‌ها در این موضوع (اصلاح قیمت حامل‌های انرژی) با ارائه طرح اعطای سهمیه به کد ملی، از دولت قابل دفاع‌تره. هر چند کمیسیون انرژی مجلس تحت نفوذ وزارت نفته و تلاش‌های این‌چنینی در اونجا مسدود شده. این هم طبیعی است نمایندگانی از این کمیسیون رابطه کاری با وزارت نفت دارن!»
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان» وی با انتقاد از اینکه چرا دولت زیر بار عادلانه‌سازی یارانه‌ها نمی‌رود، گفته‌است: «فهم اعضای مؤثر کابینه از این کار به نفع دهک‌های فقیر و متوسطه، [این است که]این دهک‌ها هیچ وقت طرفدار دولت نمی‌شوند؛ از طرف دیگر، دهک‌های ثروتمند که متضرر می‌شوند اکثراً طرفدار دولت هستند و با این کار پایگاه اجتماعی دولت آسیب می‌بیند. [‌در حالی که]عادلانه‌سازی یارانه‌ها، رانت قاچاق سوخت را به شدت کاهش می‌دهد. حدس غالب بر این است که بخش قابل‌توجهی از پول‌های کثیفی که هزینه‌های انتخاباتی مجلس و ریاست جمهوری را تأمین مالی می‌کند، از این محل می‌آید و این پول‌ها مسیر اصلاح یارانه‌های ظالمانه را مسدود کرده‌است.

مدیر اندیشکده حکمرانی شریف با اشاره به تسخیر سیاستگذاری‌ها در اجرای بهتر هدفمند کردن یارانه‌ها افزوده‌است: «بخشی از قاچاق سوخت را به کسری ایجاد شده در مسیر پالایشگاه و جایگاه نسبت می‌دهند. جالب است که آمار نرخ کسری در انحصار نهاد‌های مربوط نفتی و افراد ذینفوذ در این نهادهاست. عمده بار لابی‌ها برای منتفی‌شدن هر طرحی به جز سهمیه کارت سوخت هم بر دوش این نهاد‌ها بوده‌است.»

مروی خاطر نشان کرده‌است: «با همه این احوال، از ته‌دل برای اجرای خوب، کارآمد و بدون مخاطره همین تصمیم هم دعا می‌کنم. خصوصاً در این شرایط که عده‌ای به دنبال سوء‌استفاده از این تصمیم برای ایجاد ناامنی در کشور از طریق فعال کردن گسل‌های قومی و به انحراف کشاندن اعتراضات کارگری هستند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار