کد خبر: 977482
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان:
سی و چهارمين نشست معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه هاي بزرگ و برتر کشور، صبح امروز با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوري و معاونین و مدیران پژوهشی این دانشگاه ها، به ميزباني دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه اين گردهمايي با تاكيد بر برگزاري مستمر و منظم جلسات معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه بزرگ و برتر کشور؛ به آثار مثبت اين نشست ها در اين حوزه اشاره كرد و گفت: معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه هاي بزرگ و برتر كشور با حضور در اين جلسات برنامه هاي خود را با يكديگر هماهنگ مي نمايند و

دكتر مسعود برومند، بررسي چالش هاي گوناگون حوزه فناوري و پاسخگويي به نيازهاي مختلف در رابطه با توسعه آن را از مهمترين موضوعات مطرح ‌شده در این نشست عنوان كرد و افزود: با استفاده از مکانیزم هاي مشخص از فن‌آوران و نوآوران كشور در رابطه با موضوع تجاری سازی پشتیبانی مي گردد.

وي با اشاره به کمبود بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها و لزوم ايفاي نقش دانشگاه ها در توسعه علمی ، فناوری و نوآوری، گفت: در اين خصوص نشست هاي مشترکی میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه برگزار شده تا براي رفع اين مشكل اقدامات لازم صورت پذيرد.

 دکتر برومند با بيان اين كه به طور معمول 15 تا 20 درصد بودجه دانشگاه‌ها باید به حوزه‌های پژوهشی اختصاص يابد، افزود: بودجه پژوهشی کشور که دانشگاه‌ها نیز بخشی از آن محسوب می‌شوند باید به حدود يك و نيم درصد تولید ناخالص ملی برسد كه در حال حاضر اين رقم كمتر از نصف اين مقدار است.

 معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تاكيد بر پشتیبانی از پارک‌های علم و فناوری توسط وزارت علوم و اولويت قائل شدن دانشگاه‌ها برای حوزه فناوری و توسعه آن گفت: در نقاط گوناگون کشور پارک‌های علم و فناوری ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفته اند كه در سال جاری بالاترین نرخ رشد بودجه در كشور مربوط به اين پارك ها است.

وي با اشاره به بهبود میزان مشارکت صنایع و دانشگاه‌ها نسبت به گذشته، گفت: بحث اصلي امروز این است که چگونه می‌توانیم ارتباطات و تعاملات خودمان را با بخش مختلف جامعه و صنعت افزایش دهيم تا دانشگاه ها از منابع آنها در راستای نیازهای فن‌آورانه استفاده نمايند.

دكتر برومند با تاكيد بر فعال بودن کنسرسیوم دانشگاه‌های بزرگ در حوزه محیط زیست، تصريح كرد: این شکل همکاری با وزارتخانه‌های مختلف مانند وزارت صنایع، وزارت نفت و وزارت نیرو شکل منسجمی گرفته و برنامه‌ریزی‌های مناسبي نيز برای آینده صورت گرفته است.

 وي همچنين با تاكيد بر جایگاه بالای ایران در توسعه علمي جهانی؛ گفت: یکی از راهبردهای اساسي که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اين خصوص دارد، حضور و مشاركت دانشمندان ایرانی در پژوهش هاي علمي بزرگ همچون مرکز پژوهش های هسته ای اروپا (CERN) است.

    رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان نيز در اين نشست، با بيان اهداف كلان برنامه تحول اين دانشگاه در افق ده ساله، گفت: تبليغات، اطلاع رساني و شبكه سازي، افزايش فعاليت هاي آموزشي بين المللي و جذب دانشجويان خارجي، ارتقا دانشگاه در شاخص هاي مربوط به رتبه بندي هاي بين المللي، جذب اعتبارات بين المللي از طريق گسترش فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي مشترك و گسترش همكاري هاي بين المللي در حوزه انتقال فناوري از جمله مهمترين پروژه هاي پيش روي اين دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوري است.

دکتر سيد مهدي ابطحی، قبول ظرفيت كافي دانشگاه براي حل مسائل گوناگون از طرف صنايع را يكي از مهمترين موضوعات حال حاضر براي جلب اعتماد صنعت و دانشگاه نسبت به يكديگر دانست و افزود: با توجه به ظرفیت بسیار بالاي دانشگاه در بخش هاي گوناگون، اگر صنعت مسائلش را مطرح کند به پاسخ‌های خوبی خواهد رسید كه مشکلات را اساساً حل خواهد کرد.

 وي بررسي موضوع "پویش دانش‌بنیان برای حل مسائل صنعت و حمایت از تولید داخلی" را يكي از مهمترين موضوعات سي و چهارمين نشست معاونين پژوهش و فناوري دانشگاه هاي بزرگ و برتر كشور عنوان كرد و گفت: وظیفه دانشگاه در شرایط تحریمي این است که به صنعت کمک کند و دانشگاه نيز همین مسیر را ادامه خواهد داد.

گفتني است سی و چهارمين نشست معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه بزرگ و برتر کشور، با حضور معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري، مديران و مشاوران اين وزارتخانه و معاونين پژوهش و فناوري دانشگاه هاي صنعتي اصفهان، تهران، علم و صنعت ايران، علامه طباطبايي، خواجه نصيرالدين طوسي، شهيد بهشتي، تبريز، اصفهان، فردوسي مشهد، تربيت مدرس، صنعتي اميركبير، صنعتي شريف و شيراز در مجتمع آموزشي و فرهنگي ارديبهشت دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار شد.

    

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار