کد خبر: 977379
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۸
روز داغ فوتبال ایران رسید و عصر امروز دیلان پریرا از سریلانکا سوت شروع بازی ایران و عراق را می‌زند، یک مسابقه حساس در مرحله انتخابی جام جهانی قطر، حساسیتی که سبب شده همه چشم‌ها و گوش‌ها ۹۰ دقیقه متوجه اتفاقاتی باشد که در ورزشگاه بین‌المللی امان اردن می‌افتد.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: بعد از دو برد متوالی، شکست غیرمنتظره مقابل بحرین کار را برای ویلموتس و شاگردانش در راه جام جهانی سخت کرده است، باخت ماه گذشته در منامه، بازی امشب ایران با عراق را به اوج حساسیت رسانده است. تیم کشورمان در حالی به امان رفته که پس از برد ۲ بر صفر هنگ‌کنگ و ۱۴ بر صفر کامبوج در سومین بازی یک بر صفر به بحرین باخت تا در همین دور رفت کار تیم ملی برای رسیدن به سومین صعود متوالی به جام جهانی سخت‌تر شود. حالا تیم کشورمان در شرایطی آماده بازی با عراق شده است که با دو برد و یک باخت در رده سوم گروه قرار دارد و عراق و بحرین با ۷ امتیاز در رده‌های اول و دوم قرار گرفته‌اند. جدول گروه C به خوبی گویای وضعیت حساس شاگردان ویلموتس در راه جام جهانی است و همین مسئله بازی با عراق را برای ایران تبدیل به یک مسابقه حیاتی کرده است.

اگرچه ویلموتس قبل از پرواز به امان در پیامی به هواداران فوتبال تأکید کرد که نتیجه بازی امشب تأثیری در حذف یا صعود تیم کشورمان به جام‌جهانی ندارد، اما امتیاز بازی با عراق می‌تواند راه صعود را هموارتر کند تا تیم کشورمان بتواند با خیال آسوده‌تری برای مرحله دوم و نهایی انتخابی جام جهانی آماده شود. همانطور که بازگشت با دست خالی به ایران، کار را پس از شکست مقابل بحرین سخت کرده است.

حاشیه‌های بدموقع
با وجود حساسیت بالای بازی با عراق، اما حاشیه‌های قبل از این مسابقه شرایط نگران‌کننده‌ای را بر تیم ملی حاکم کرده بود، مسئله‌ای که سبب شده بود خیلی‌ها نسبت به تأثیرگذاری این حواشی در نتیجه‌ای که امشب تیم ملی در امان می‌گیرد، هشدار بدهند. حاشیه‌های مربوط به قرارداد ویلموتس از قهر این مربی که تا پولش را نگرفت به ایران نیامد تا اعلام رقم واقعی قرارداد این مربی پیش از بازی با عراق، باعث شد این بازی حیاتی تحت‌الشعاع چنین اخباری قرار گیرد.

ریشه چنین حاشیه‌هایی را باید در بی‌تدبیری مسئولان فدراسیون فوتبال جست‌وجو کرد که در آستانه این بازی حساس شرایطی را ایجاد نکردند که تیم ملی کشورمان بدون حاشیه آماده بازی با عراق شود. البته از ویلموتس هم نمی‌توان گذشت که زمان نامناسبی را برای اعتراض انتخاب کرد تا تیم ملی که پس از باخت به بحرین برای ریکاوری و تجدیدقوا برای مقابله با عراق به آرامش نیاز داشت، به حاشیه برده شود. با وجود چنین حواشی، ویلموتس وعده داده است که شاگردانش به اهمیت بازی با عراق برای هواداران واقف هستند و کاری خواهند کرد که باعث افتخار شود.

دیدار بعد از ۱۰ ماه
بازی ایران و عراق همیشه حساسیت‌های بالایی داشته است، مصاف دو تیم مطرح غرب آسیا که کارشناسان فوتبال به آن ال‌کلاسیکوی آسیا لقب داده‌اند، حالا این دو تیم بعد از ۱۰ ماه به هم رسیده‌اند. آخرین رویارویی تیم کشورمان با عراق به جام ملت‌های ۲۰۱۹ در امارات برمی‌گردد که دو تیم در آخرین مسابقه مرحله گروهی ۲۶ دی‌ماه سال گذشته به مصاف هم رفتند و به تساوی بدون گل رسیدند.

ایران و عراق در حالی دوباره امشب روبه‌روی هم قرار می‌گیرند که اگرچه عراقی‌ها همچنان با کاتانچ به عنوان سرمربی برای رویارویی با ایران آماده شده‌اند، اما نیمکت تیم ملی کشورمان تغییر کرده و دیگر خبری از کی‌روش نیست و ویلموتس جای او روی نیمکت ایران می‌نشیند.

عراق به دنبال تثبیت صدرنشینی
در سوی دیگر عراقی‌ها در حالی برای بازی با ایران آماده شده‌اند که با توجه به ناآرامی‌های این کشور، میزبانی بصره لغو شد تا بازی امشب در کشور ثالث و به میزبانی اردنی‌ها برگزار شود. شاگردان کاتانچ پیش از بازی با ایران با ۷ امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به بحرین در صدر جدول گروه C قرار دارند و پس از تساوی یک – یک مقابل بحرین، هنگ‌کنگ را ۲ بر صفر و کامبوج را ۴ بر صفر شکست دادند تا با دو برد و یک مساوی، در سومین مسابقه امشب برابر ایران قرار بگیرند. البته کاتانچ بازی با ایران را سخت‌ترین مصاف تیمش عنوان کرده است: «دیدار با ایران سخت‌ترین بازی ماست. با وجود اینکه این بازی در میان هواداران خودی و در شرایط صدرنشینی ما در جدول برگزار می‌شود، اما آسان نیست. پیروزی در این بازی نقطه‌عطفی برای عراق خواهد بود تا روند رو به رشد خود را ادامه دهد.»

سایه اتفاقات سیاسی بر بازی
با این حال و با توجه به ناآرامی‌های عراق و تلاش مشکوک برخی عوامل برای تیره کردن روابط ایران و عراق، به نظر می‌رسد این حاشیه‌ها بر بازی امشب دو تیم هم سایه انداخته و نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. در همین راستا عبدالخالق مسعود احمد، رئیس فدراسیون فوتبال عراق به هواداران عراقی هشدار داده است: «هواداران از بنر‌های نژادپرستی علیه تیم ایران استفاده نکنند، در غیر این صورت فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) می‌تواند ما را جریمه کند.» پیشنهاد بستن ماسک‌های سفیدرنگ روی صورت‌های خود توسط بازیکنان عراق پیش از بازی با ایران به نشانه اعتراض، دیگر پیشنهادی است که در شبکه‌های اجتماعی عراق مطرح شده است.

تهدید سعد قیس، پیشکسوت فوتبال عراق هم نشان می‌دهد این بازی برای عراقی‌ها فراتر از یک مسابقه ورزشی است: «توصیه می‌کنم اگر ایران را شکست ندادی، بعد از بازی در همان اردن درخواست پناهندگی بدهی و به عراق بازنگردی؛ چراکه مردم از تو می‌خواهند در مقابل ایران فقط پیروز شوی.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار