کد خبر: 977367
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
پرده‌برداری امریکا از رئیس‌جمهور خودخوانده بولیوی
پس از آنکه آلوارو گارسیا، معاون رئیس‌جمهور، آدریانا سالواتیرا، رهبر سنا و ویکتور بوردا، رئیس مجلس نمایندگان یعنی افرادی که طبق قانون در فقدان رئیس‌جمهور باید به ترتیب کنترل اوضاع را در دست گیرند، جملگی روز یک شنبه و در پی کودتا و استعفای اجباری اوو مورالس، رئیس‌جمهور امریکاستیز بولیوی استعفا کردند، جنین آنی‌یز، معاون رهبر سنا که گرایش‌های راستگرایانه دارد اعلام کرد رئیس‌جمهور است و بلافاصله دستیار وزیر خارجه امریکا اعلام کرد واشنگتن او را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت بولیوی» به رسمیت می‌شناسد تا ماهیت امریکایی کودتای بولیوی روشن‌تر شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سناتور آنی‌یز روز سه شنبه در جلسه سنا آن هم در حالی که در این جلسه، قانونگذاران حزب «حرکت برای سوسیالیسم» تحت حمایت مورالس حضور نداشتند خود را جانشین رئیس‌جمهور کنارزده شده بولیوی اعلام کرد و گفت: «من این مسئولیت را فقط با یک هدف برای اعلام انتخابات تازه به عهده می‌گیرم. این فقط یک دوره انتقالی است.»‌

قانونگذاران بولیویایی پیش‌تر اعلام کرده بودند با توجه به حضور نیافتن نمایندگان حزب مورالس، سنای این کشور حدنصاب لازم را برای بررسی استعفای مورالس ندارد. استعفای مورالس باید به طور رسمی به تأیید «مجمع قانونگذاری» متشکل از اعضای سنا و مجلس نمایندگان برسد. بولیوی با آغاز دور چهارم ریاست جمهوری مورالس پس از انتخابات ۲۰ اکتبر وارد دوره‌ای از اعتراضات ضد دولتی شد. او در نهایت روز یک شنبه در بحبوحه اردوکشی خیابانی طرفداران امریکا با ادعای تقلب و تحت فشار نیروی‌های نظامی، در نطقی تلویزیونی اظهار داشت: «استعفایم را تقدیم می‌کنم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.»

حمایت امریکا و تخریب چهره مورالس
مایکل جی کوزاک، دستیار وزیر خارجه امریکا در امور نیمکره غربی در پیامی توئیتری نوشت: «آنی‌یز رئیس موقت سنا طبق قانون اساسی بولیوی، مسئولیت‌های ریاست جمهوری این کشور را برعهده گرفته است. ما آماده همکاری با او و دیگر مقام‌های غیرنظامی بولیوی هستیم تا آن‌ها طبق قانون اساسی بولیوی، هرچه زودتر انتخابات آزاد و منصفانه را در کشور ترتیب دهند.».

اما مورالس در اولین واکنش به این تحولات گفت: «سناتور دست راستی افراطی و وابسته به کودتاچیان، بدون به حد نصاب رسیدن قانونگذاران در مجلس و در جمع حامیانش و با کمک نیرو‌های مسلح و پلیس که مردم را سرکوب می‌کنند، خودش را رئیس سنا و سپس رئیس‌جمهور موقت خواند.» رئیس‌جمهور در تبعید بولیوی افزود: «این خیانت‌بار‌ترین و وحشتناک‌ترین کودتا در تاریخ است.» رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی بعد از رسیدن به مکزیک فاش کرد که رهبران جنبش اعتراضی کشورش پیش از استعفای او به نیرو‌های امنیتی پیشنهاد دادند در ازای ۵۰ هزار دلار او را تحویل آن‌ها دهند.

مورالس همچنین سه شنبه در پیامی توئیتری نوشت: «نه این کودتا نه این حملات علیه جان من، ایدئولوژی مرا تغییر نمی‌دهد. این هم درس دیگری برای آموختن بود و مبارزه برای حاکمیت، ظرفیت، شرافت و آزادی را تقویت می‌کند.»
مورالس در رشته توئیت‌هایش توضیح داد که با کودتای کارلوس مسا، رقیب انتخاباتی و همکاری پلیس و ارتش مجبور به استعفا شده است.

در راستای تخریب چهره مورالس، یک مقام ارشد دولت ترامپ که نامش منتشر نشده، از خروج اوو مورالس از بولیوی بعد از استعفای او از ریاست جمهوری استقبال کرد.

وی همچنین مدعی شد که «مکزیک ایالات متحده را از قصد خود برای پیشنهاد پناهندگی به مورالس مطلع کرده بود و ما هم حمایت لجستیکی‌مان را برای این موضوع پیشنهاد کردیم.» از سوی دیگر، رئیس‌جمهور خود خوانده بولیوی در یک مصاحبه ویدئویی با خبرگزاری فرانسه مدعی شد: «هیچ کس از مورالس نخواست کشور را ترک کند و او به میل خود و داوطلبانه از بولیوی خارج شده است.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در بیانیه‌ای در توئیتر نوشت که «استعفای مورالس لحظه مهمی برای دموکراسی در نیمکره غربی است.»

او افزود: «رفتن او بعد از تقریباً ۱۴ سال و بعد از تلاش‌های اخیر برای زیر پا گذاشتن قانون اساسی بولیوی و اراده مردم کشورش، به حفظ دموکراسی کمک و راه را هموار می‌کند تا صدای مردم بولیوی شنیده شود.»‌

او علاوه بر مردم بولیوی از ارتش این کشور به خاطر «پایبندی به عهد خود برای حفظ نه فقط یک شخص، بلکه قانون اساسی بولیوی» قدردانی کرد. در همین حال برنی سندرز، سناتور دموکرات ضمن ابراز نگرانی، اتفاقات بولیوی را کودتا دانست.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
0
0
این روش و کارکرد شیطان است برای قالب کردن نفوذی های غرب زده خود در کشورهای هدف! در بعضی کشورها بدلیل نادانی مردم خیلی زود موفق به از هم پاشی می شوند(بولیوی...) اما در کشور ما بدلیل بصیرت و آگاهی مردم پروژه جایگزینی تا به حال عقیم مانده!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار