کد خبر: 977236
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲
در هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری و دیگر متهمان بانک ملت و پارسیان مشخص شد که با دستور شفاهی دیواندری نه تنها ۳۰ میلیون دلار به فلاحتیان (بدهکار بانکی) پرداخت شده بلکه شبنم نعمت‌زاده هم ۵ میلیون درهم بدون مصوبه تسهیلات گرفته است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: ضمن اینکه به گفته نماینده دادستان ۱۱۶ میلیون درهم از اموال بانک پارسیان هم گم شده است!

علی دیواندری، مجید سعادتی، بهروز مختاری، رحمت‌الله باختری، مهدی فلاحتیان، اسماعیل احدی، سمانه حضرتی آشتیانی، وحید نمازی و حسین ابوالحسنی متهمان پرونده موسوم به دیواندری و در کنار این متهمان سه متهم به نام‌های رحمت‌اله باختری، سمانه حضرتی آشتیانی و مجید سعادتی متواری هستند.

بی‌اعتنایی به نامه وزارت اطلاعات
با شروع جلسه دادگاه حجت‌الاسلام قاضی محمد موحد گفت: در پایان جلسه هفتم دفاعیات متهم ابوالحسنی را استماع می‌کردیم، از او می‌خواهم در جایگاه قرار گیرد تا ادامه دفاعیات را بیان کند.

سپس حسین ابوالحسنی در جایگاه قرار گرفت و گفت: از شرکت امرالد به عنوان کارگزار پارسیس در امارات تضامین کافی مانند چک در دوبی و ملک در تهران اخذ شده بود و شرکت امرالد به عنوان کارگزار پارسیس کیش به مراجع مربوطه معرفی شد. وی با اشاره به نامه معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات برای تاید امرالد هم گفت: بانک به ما گفت معمولاً جواب منفی نمی‌آید و تا جواب نیامده ادامه دهید.

قاضی موحد گفت: این موارد قابل توجیه نیستند، شما بخشی از مطالب را نمی‌گویید و بخشی دیگر را خلاف واقع بیان می‌کنید، هرچه که اتفاق افتاده را بگویید.

دستور شفاهی دیواندری
قاضی موحد پرسید: چرا استعلام و اعتبارسنجی نکردید؟

ابوالحسنی پاسخ داد: به ما گفتند لیست کارگزاران را اعلام کنیم، نگفتند که استعلام هم بگیرید.

قاضی موحد گفت: یک‌بار دیگر تکرار می‌کنم، آیا شما می‌دانستید که برای ارائه تسهیلات باید اعتبارسنجی را انجام دهید؟

ابوالحسنی پاسخ داد: اعتبارسنجی جزو الزامات بانکی است و ارتباطی به شرکت‌های تجاری ندارد.

قاضی موحد اظهار کرد: هنگامی که شما می‌خواستید تسهیلات بدهید باید استعلام هم می‌گرفتید.
 
ابوالحسنی گفت: در خصوص اینکه گفته می‌شود فلاحتیان جزو بدهکاران بانکی و در لیست سیاه قرار داشته است هم باید بگویم که این اقدام در دوران مدیریت من این طور نبود، میان شرکت و بانک تمایز قائل شوید.

قاضی موحد با بیان اینکه شما نباید جواب غیرمرتبط دهید، اظهار کرد: شما به عنوان مدیرعامل تشخیص ندادید که برای پرداخت اعتبار باید استعلام بگیرید؟

ابوالحسنی پاسخ داد: استعلام جزو وظایف ما نبود.

قاضی موحد گفت: پرداخت تسهیلات دستور بود؟ این دستور را چه کسی داد؟

ابوالحسنی گفت: آقای دیواندری به صورت شفاهی دستور داد.

قاضی موحد پرسید: بدون هیچ قید و شرطی دستور صادر شد؟ آیا شرکت مجاز به پرداخت تسهیلات بوده است؟

متهم پاسخ داد: در قرارداد شرکت پرداخت تسهیلات آمده است.

مشتری معتبری است، ۳۰ میلیون دلار بدهید!
در ادامه دادگاه ابوالحسنی گفت: استناد‌های این پرونده عمدتاً مربوط به بانک ملت است، در حالی که من هیچ سمتی در بانک ملت نداشتم و پیش از فعالیتم در بانک پارسیان هم هیچ آشنایی با گروه فلاحتیان نداشتم، البته تمدید قرارداد وام گروه فلاحتیان پس از مدیریت من صورت گرفته است.

قاضی موحد پرسید: مجوز پرداخت تسهیلات شما به آقای فلاحتیان چه بود و آیا جز آن ۳۰ میلیون دلار که مورد درخواست بود، پول دیگری به حساب فلاحتیان واریز شده است یا خیر؟

ابوالحسنی پاسخ داد: پس از دستور دیواندری مجوز در هیئت مدیره پارسیس کیش مطرح شد.

قاضی موحد پرسید: آیا برای انجام این کار آقای فلاحتیان درخواست کتبی داشته است؟

ابوالحسنی پاسخ داد: بله از دیواندری درخواست کرد که پیرو مذاکره به منظور سرمایه در گردش با پرداخت موافقت کند و پس از آن آقای دیواندری با من تماس گرفت و گفت فلاحتیان مشتری معتبری است، شما این ۳۰ میلیون دلار را به او بدهید، ما مجوز کتبی برای آن نداریم و مصوبه هیئت‌مدیره هم موجود نیست.

تسهیلات بی‌مصوبه به نعمت‌زاده
قاضی موحد با برشمردن مقررات گفت: چرا مقررات را رعایت نکردید؟

ابوالحسنی پاسخ داد: اگر صورتجلسه می‌شد که اکنون این مشکلات پیش نمی‌آمدند.

در ادامه جلسه دادگاه، نماینده دادستان گفت: فلاحتیان برای دریافت تسهیلات وثیقه‌ای نداده و برای آن وکالت داده که آن هم فاجعه‌انگیز است، زیرا ملکی که در رهن بود را به‌عنوان وثیقه ارائه کرده است.

رسول قهرمانی با بیان اینکه طبق اسناد و مدارک ارائه شده از سوی آقایان، علاوه بر پرونده فلاحتیان به افراد دیگری هم به همین ترتیب تسهیلات داده شده، افزود: شبنم نعمت‌زاده در زمان مدیریت آقایان ابوالحسنی و دیواندری مبلغ ۵ میلیون درهم بدون مصوبه از آن‌ها تسهیلات دریافت کرده، البته این پول تسویه شده است.

۱۱۶ میلیون درهم کجاست؟!
نماینده دادستان درخصوص ۱۱۶ میلیون درهم برای فعالیت کارگزاری گفت: هیچ قرارداد کارگزاری برای امرالد وجود ندارد، ولی این موضوع برای دیگر کارگزاری رعایت شده، اما اینجا رعایت نکرده‌اید.

متهم ابوالحسنی می‌گوید که هر ۱۵روز یک‌بار به معاون بین‌الملل بانک پارسیان گزارش می‌دادم که این گزارش ده‌ها بار تکرار شده و در آن آورده شده که پول‌ها تحت ریسک کنترل شده است.

متهم ابوالحسنی درخصوص موضوعاتی که نماینده دادستان مطرح کرد، اظهار کرد: این صحبت‌ها آبروریزی به دنبال دارد؛ خدا از شما جواب می‌خواهد! پولی گم نشده از پارسیس کیش استعلام کنید پولی که نزد امرالد داشته تسویه شده است یا خیر. اما قهرمانی در پاسخ تأکید کرد: شما اثبات کنید که گم نشده و ما از شما تشکر می‌کنیم، اما اگر با ۱۱۶ میلیون درهم فعالیت کردید باید مستندات ارائه دهید. این موضوع برای ما ابهام دارد و ما مستند می‌خواهیم.

اگر سکته کنم نمی‌توانم دفاع کنم
متهم ابوالحسنی خطاب به نماینده دادستان گفت: شما ما را سکته دادید! حسابرس چیزی کم از کارشناس رسمی ندارد. من الان به اسناد دسترسی ندارم، دستور بفرمایید تا به اسناد دسترسی داشته باشم تا بتوانم مدارک لازم را ارائه دهم.

نماینده دادستان خطاب به وی گفت: شما یا امروز یا در جلسات بعدی در خصوص اینکه با ۱۱۶ میلیون درهم فعالیت تراستی انجام شده، مستندات خود را ارائه دهید.

متهم ابوالحسنی گفت: هیچ انگیزه‌ای در این خصوص وجود نداشته. من اگر سکته کنم و به زمین بیفتم نمی‌توانم از خود دفاع کنم! چراکه صحبت‌هایی که آقای قهرمانی مطرح می‌کنند رنگ را از چهره آدم می‌برد.

قاضی موحد خطاب به متهم ابوالحسنی گفت: اگر کاری نکرده باشید، سکته نمی‌کنید.

به گفته قاضی موحد نهمین جلسه رسیدگی به این پرونده شنبه ٢۵ آبان ماه ساعت ٨:٣٠ برگزار می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یزدان نورانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
0
تک خوری کردی این هم آخر عاقبت کار
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار