سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: اخیراً موضوع اکران فیلم توقیفی خانه پدری در شهرهای مختلف کشور استرالیا مطرح شد و تا به حال نیز سازمان سینمایی درباره چگونگی خروج این فیلم از ایران و راهیابیاش به جشنوارهای موسوم به فیلمهای ایران واکنشی نشان نداده است.
در این ارتباط یک پخشکننده بینالمللی فیلم معتقد است: حضور و اکران فیلم توقیفی «خانه پدری» در یکی از جشنهای سینمایی در استرالیا برای ایرانیها و خارجیها عواقب بدتری از اکران این فیلم در داخل دارد. «محسن برمهانی» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران پویا عنوان کرد: بخش قابل توجهی از ایرانیانی که مقیم هستند و به صورت معمول به دلیل سمپاشیهایی که رسانههای بیگانه علیه ایران انجام میدهند، دارای پیشفرضهای بهاصطلاح اپوزیسیون هستند و در یک کلام اطلاعات کامل و جامعی از وضعیت ایران ندارند. آنها به طور طبیعی درگیر زندگی در آن کشور هستند و مانند هر ایرانی که دارد زندگی میکند و درگیر مشکلاتی مانند معیشت و مالیات و اجاره و... است آنها هم در آنجا با همین مشکلات زندگی میکنند و به ایران بهصورت یک نوستالژی نگاه میکنند، ایران وطنشان است و آن را دوست دارند، بنابراین میروند و فیلمهای ایرانی را تماشا میکنند. حالا این فیلم ایرانی که از ایران آمده و برای آنها به نمایش درآمده است، خیلی مهم است که چه تصویری را از میهن برایشان نشان میدهد؛ اگر تصویری مخدوش و سیاه برای آنها نمایش داده شود فرضیههای غلط و دروغینی که رسانههای غربی به آنها گفتهاند تقویت میشود. این وضعیت درباره جشنوارههای خارجی به مراتب مهمتر است.
وی میافزاید: در عین حال که اینگونه فیلمها تصویر ایران را مخدوش و بد جلوه میدهد نباید انتظار داشت که این فیلمها آنجا اکران نشود. ارسال فیلم برای جشنوارهها کار بسیار سادهای است. برمهانی گفت: ببینید در کشورهای خارجی چگونه ممیزی ایجاد میشود، آیا روی محتوای فیلمها مانند ما نظارت نمیکنند، البته باید بهدلیل برخی از ارزشها و مسائل دینی و اخلاقی ما محورها و مؤلفههایی وجود داشته باشد، اما کار بهتر آن است که مدیران سینمایی غربی میکنند، آنها گیت را کجا میگذارند؟ روی ورودی هنرمندان، روی زندگی و محل اندیشه و تفکرات آنها، در واقع آنها هنرمندداری میکنند، هنرمندانشان را میسازند. بخشی از نظارت را باید روی تربیت هنرمند معطوف کرد تا منافع ملی را در نظر بگیرند.