کد خبر: 977205
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
در واکنش به بیانیه امریکا
بیانیه مداخله‌جویانه امریکا که در آن خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق شده بود، واکنش تند مقامات این کشور را در پی داشته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رئیس‌جمهور عراق خطاب به واشنگتن تأکید کرد که اصلاحات در کشورش بر اساس دیکته خارجی‌ها نخواهد بود. رهبر جریان حکمت ملی هم گفت که مردم خودشان توانایی حل مشکلات را دارند.

در شرایطی که به دنبال اعتراض‌های اخیر در عراق، اصلاحات سیاسی در دستور کار دولت این کشور قرار گرفته است و بغداد روز دو شنبه پیش‌نویس قانون انتخابات را تدوین کرد، واشنگتن با صدور بیانیه‌ای از برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق حمایت کرد؛ اقدامی که واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل این کشور به دنبال داشته است. به گزارش شبکه السومریه، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در بیانیه‌ای که روز سه شنبه در سایت رسمی ریاست‌جمهوری عراق منتشر شده، گفته است که اصلاحات مورد انتظار در عراق یک تصمیم صرفاً عراقی است و در پاسخ به اراده ملی مردم عراق اجرایی می‌شود و هرگز نباید تحت تأثیر دیکته خارجی باشد. وی گفت که مردم عراق بنابر اولویت‌بندی‌های منافع ملی و احترام اراده مرجعیت عالی دینی، در چارچوب قانون اساسی به صورت مستقل تصمیم‌گیری می‌کنند.

رهبران جریان‌های سیاسی عراق هم به شدت با سیاست‌های امریکا در قبال این کشور مخالفت کرده‌اند. سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی، «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق و «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر از دیگر افرادی هستند که به دخالت امریکایی‌ها واکنش نشان دادند. حکیم در این مورد گفت: «ما بار دیگر با ایمان راسخ تأکید می‌کنیم که هرگونه دخالت بیگانگان در امور داخلی عراق محکوم است و عراقی‌ها می‌توانند از طریق قانون مشکلات خود را حل کنند. آنچه امروز در عراق جریان دارد یک جنبش مردمی است و قوای سه‌گانه نیز در حال پاسخگویی به خواسته‌های مردم هستند که البته نیاز به تلاش بیش‌تری است، اما در هر صورت مردم عراق می‌توانند امور داخلی خود را به دور از دخالت بیگانگان سر و سامان دهند.»

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر روز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد: «به امریکا اجازه موج‌سواری نخواهیم داد و نمی‌گذاریم عراق را به سوریه و میدان جنگ و درگیری تبدیل کند.» وی افزود: «امریکا بار دیگر ثابت کرد که در امور دیگر کشور‌ها دخالت می‌کند. عراق متعلق به مردم این کشور است و خودشان سرنوشت آن را رقم می‌زنند. دست از دخالت در عراق بردارید، عراق بزرگانی دارد که می‌توانند از وطن‌شان دفاع کنند و نیازی به دخالت شما و دیگران ندارند.» محمود الربیعی، سخنگوی دفتر سیاسی عصائب اهل الحق به رهبری «قیس الخزعلی» دیگر مقام عراقی بود که در گفتگو با شبکه المیادین به بیانیه امریکایی واکنش نشان داد و تأکید کرد: «در حال حاضر درخواست برای انتخابات زودهنگام منعکس‌کننده مداخله امریکاست. وقتی که انتخابات زودهنگام خواسته مردم عراق باشد، مرجعیت آن را اعلام خواهد کرد. مداخلات سیاسی ایالات متحده بسیار واضح است و این قضیه در روند تشکیل دولت عراق نمود داشت.»

تلاش برای بین‌المللی کردن تظاهرات عراق
پایگاه خبری «العربی جدید» با استناد به سخنان مقامات عراقی نزدیک به «عادل‌عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق اعلام کرده است که مخالفت امریکا با پیشرفت روند حل و فصل مسئله اعتراضات عراق با کمک ایران، کاخ سفید را بر آن داشته است برای بین‌المللی کردن مسئله اعتراضات عراق، تلاش کند و متحدان غربی خود و کشور‌هایی در منطقه را برای اتخاذ مواضع مشابه امریکا در قبال تظاهرات عراق بسیج کنند. یک مقام وزارت خارجه عراق هم به این پایگاه خبری گفت: «بیانیه کاخ سفید به این معناست که امریکا دست از حمایت دولت عبدالمهدی برداشته و خواستار برکناری این دولت از طریق فراخوان به انتخابات زودهنگام است. واشنگتن و کشور‌های غربی مخالف این هستند که مسئله عراق طبق پیشنهاد‌های ایران که خواهان بقای دولت کنونی است، فیصله یابد و شاید همین هم دلیل اصلی بیانیه اخیر امریکا باشد.»‌وی همچنین تصریح کرد که تا به الان هیچ موضع یا پاسخ رسمی از طرف بغداد به بیانیه امریکا وجود نداشته است و مقامات ذی‌صلاح در حال بررسی این بیانیه هستند. مرجعیت عالی دینی و در رأس آن آیت‌الله سید علی سیستانی به عنوان انعکاس‌دهنده اراده ملی عراق همواره بر انتخابات دوره‌ای و مخالفت با موج‌سواری طرف‌های داخلی، خارجی و بین المللی بر مطالبات مردم تأکید کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار