کد خبر: 976875
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۵
ایران چند روز گذشته با ارسال نامه به عربستان و بحرین از طریق کویت آن‌ها را دعوت به صلح کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در چنین شرایطی یک مقام ارشد اماراتی در یک سخنرانی درباره نشستن ایران بر سر میز مذاکره با قدرت‌های جهانی و کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای حصول به یک توافق جایگزین برجام که برنامه موشکی ایران را هم دربر بگیرد، ابراز امیدواری کرده است. سخنانی شبیه به مواضع دونالد ترامپ که خواستار توافقی «بهتر» با ایران شده است. همزمان فرستاده امیر کویت در حالی که حامل پیامی برای پادشاه سعودی است، عازم ریاض شده است.

به گزارش فارس، «صباح الخالد الحمد الصباح» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه کویت به عنوان فرستاده امیر کویت صبح روز یک شنبه عازم ریاض شد. خبرگزاری کویت (کونا) با اعلام این خبر گزارش کرد که صباح الخالد حامل پیام مکتوب از جانب امیر کویت برای شاه سعودی است، اما به محتوای پیام اشاره‌ای نکرد.

سه شنبه گذشته «خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت در حاشیه همایشی در سفارت آلمان در کویت از انتقال پیام‌های ایران به عربستان و بحرین خبر داد و گفت: «کویت در حقیقت، این پیام‌ها را به برادران (سعودی و بحرینی) فرستاده است، ولی تا به این لحظه جواب‌هایی در این خصوص دریافت نکرده است.» در چنین شرایطی «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات در یک سخنرانی در ابوظبی مدعی شده که ایران باید برای رسیدن به یک توافق جدید به منظور کاستن از تنش‌های منطقه و «احیای اقتصادش»، با قدرت‌های جهانی و کشور‌های حاشیه خلیج فارس بر سر میز مذاکره بنشیند.

به نوشته روزنامه «ینی شفق»، قرقاش در سخنرانی در ابوظبی پایتخت امارات درباره شرایط منطقه و تنش‌ها با ایران گفت: «تشدید بیشتر تنش‌ها در شرایط جاری به نفع هیچ کس نیست و ما قویا اعتقاد داریم که فضا برای موفقیت دیپلماسی دسته‌جمعی وجود دارد.»

وزیر مشاور در امور خارجه امارات از توافق هسته‌ای برجام به شدت انتقاد کرد و همچنین درباره «انتخاب غلط» از بین دو گزینه جنگ و این «توافق هسته‌ای ناقص» هشدار داد. وی با نسخه پیچی برای توافق جایگزین برجام مدعی شد که توافق جدید با ایران نباید فقط منحصر به موضوع هسته‌ای باشد و باید به «نگرانی‌ها» درباره برنامه موشک بالستیک ایران و همچنین «دخالت‌های منطقه‌ای» این کشور از طریق نیرو‌های نیابتی بپردازد.

اظهارات قرقاش درباره «دخالت‌های منطقه‌ای ایران» در شرایطی مطرح شده که رسانه‌های بین‌المللی و مقام‌های خارجی بار‌ها از اقدامات غیرقانونی و دخالت‌های مکرر امارات در امور کشور‌های مختلف از قبیل یمن، لیبی و سودان خبر داده و از مواضع امارات انتقاد کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار