کد خبر: 976857
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲
اگر در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بیشتر جنبه اقتصادی کتاب غلبه دارد برنامه‌ها در ایام موسوم به هفته کتاب بیش از همه روی ترویج و تبلیغ کتابخوانی متمرکز است.
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: با افزایش مشکلات اقتصادی و دست و پنجه نرم کردن مردم با غول گرانی اولین چیزی که از سبد خانواده‌ها حذف می‌شود فرهنگ است. از سویی دیگر دردسر‌های زندگی شهری و گرفتاری‌های رو به رشد دورانی که سایه تکنولوژی بر سبک زندگی انسان گسترده جنس مطالعه را نیز با دگرگونی زیادی مواجه کرده است. در چنین وضعیتی گرانی کاغذ هم دامنگیر عرصه کتاب و کتابخوانی شده است و رویدادی که همه ساله با عنوان هفته کتاب در سراسر ایران برگزار می‌شود می‌تواند در کیفیت کتابخوانی مؤثر باشد. این رویداد می‌تواند رویه‌های ترویج کتابخوانی را در جهت ارتقای کیفی مورد بررسی و در صورت لزوم مورد بازنگری قرار داده و این مهم را تقویت کند. در همین رابطه روز گذشته خانه کتاب به پیشواز برگزاری این رویداد رفت.

مدیرعامل خانه کتاب با بیان اینکه امسال بیست‌و‌هفتمین دوره این رویداد فرهنگی را سپری می‌کنیم، می‌گوید: این نهال نوپا اکنون درخت تنومندی با شاخ و برگ فراوان شده که ثمرات آن در طول سال قابل مشاهده است.

نیکنام حسینی‌پور، دبیر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی در نشست خبری که روز گذشته در سرای اهل قلم برگزار شد، اظهار کرد: هفته کتاب از یک نهال نوپا به یک درخت با شاخ و برگ فراوان تبدیل شده است و تعداد سازمان‌ها و نهاد‌هایی که در سال‌های اولیه در این هفته مشارکت می‌کردند با الان قابل مقایسه نیست.

به رغم مشکلاتی که گریبانگیر کشور است در هفته کتاب بیش از ۷۰ سازمان و نهاد شرکت کرده‌اند که برخی از آن‌ها متولی کتاب هستند و برخی هم با آن ارتباطی ندارند.

«حال خوش خواندن» شعار این دوره
مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره رویکرد به هفته کتاب عنوان کرد: ما چند رویکرد داشتیم؛ یکی حضور نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف تا هفته کتاب که وجه مردمی داشته باشد و وجه دولتی‌اش کمتر شود، بنابراین سعی کردیم حوزه نشر را در این هفته مداخله دهیم. نکته دیگر تمرکززدایی از برنامه‌های هفته کتاب بود تا برنامه‌های این هفته خارج از تهران برگزار شود. از سال گذشته افتتاحیه هفته کتاب در پایتخت کتاب ایران را نهادینه کردیم. نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز برنامه تجلیل از کتابداران را در یزد برگزار خواهد کرد که ما این را به فال نیک می‌گیریم.

حسینی‌پور درباره انتخاب شعار هفته کتاب «حال خوش خواندن» نیز بیان کرد: در شورای سیاستگذاری هفته کتاب درباره شعار هفته کتاب بحث‌های زیادی صورت گرفت و چند شعار دیگر هم بررسی شد. در نهایت تصمیم گرفته شد شعار سال گذشته که حس خوبی را منتقل می‌کرد برای امسال نیز انتخاب شود.

او با اشاره به تغییر رویکرد خانه کتاب درباره نامگذاری روز‌های هفته کتاب، اسامی روز‌های این هفته را به این شرح اعلام کرد: چهارشنبه (۲۲ آبان) کتاب و پایتخت کتاب ایران، پنج‌شنبه (۲۳ آبان) کتابخانه، کانون فرهنگی، جمعه (۲۴آبان) کتاب معجزه پیامبر (ص)، شنبه (۲۵‌آبان) وقف کتاب و تروج کتابخوانی، یک‌شنبه (۲۶ آبان‌ماه) مدرسه کتاب‌محور و دانش‌آموز کتابخوان، دوشنبه (۲۷ آبان) کودک، کتاب، آینده، سه‌شنبه (۲۸ آبان) کتاب مبنای تمدن، چهارشنبه (۲۹ ابان) کتاب، رسانه و فضای مجازی و پنج‌شنبه (۳۰ آبان) کتابفروشی پاتوق فرهنگی.

کمک درسی‌ها جایگاهی در کتابخوانی ندارند
مدیرعامل خانه کتاب همچنین با بیان اینکه مکاتباتی را با سازمان اوقاف برای وقف کتاب انجام داده است، گفت: در شرایط اقتصادی کشورمان واقفان خوبی را می‌توانیم در حوزه کتاب پیدا کنیم. همان‌طور که خیرین مدرسه‌ساز وجود دارند، در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز خیرینی وجود دارند.

او سپس افزود: در حوزه کودک و نوجوان نیز نهاد‌های متولی کودک و نوجوان مانند آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت ارشاد و بهزیستی برنامه‌هایی را دارند. ما اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری داشته باشیم می‌توانیم در آینده نسل کتابخوانی داشته باشیم. مدرسه‌های ما باید کتاب‌محور باشد، البته نه از نوع کتاب‌های کمک‌درسی که مدرسه‌ها را فراگرفته‌اند بلکه کتاب‌های غیردرسی که می‌تواند فهم دانش‌آموزان را تربیت کند و به جامعه تحویل بدهد.

هفته کتاب بیرون مرز‌های ایران
دبیر هفته کتاب خاطرنشان کرد: خانه کتاب با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات هفته کتاب را در خارج از مرز‌های جغرافیایی کشورمان نیز گسترش داده‌اند.

هفته کتاب در ۱۲کشور همزمان با ایران و با کمک رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مراکز ایران‌شناسی و زبان فارسی برگزار خواهد شد، کشور‌های ترکیه، مجارستان، لهستان، پاکستان و اوگاندا از جمله این کشور‌ها هستند.

او در ادامه برنامه‌های هفته کتاب را اعلام کرد و سپس با اشاره به جشنواره «کتاب و رسانه»، از تدوین آیین‌نامه این جشنواره خبر داد و گفت: امسال آیین‌نامه‌ای برای جشنواره «کتاب و رسانه» با همراهی دبیر جشنواره تنظیم کرده‌ایم که البته خالی از اشکال هم نیست، اما قانون بد بهتر از بی‌قانونی است. امیدوارم این آیین‌نامه راهنمای عمل دبیران بعدی این جشنواره باشد. امسال جشنواره کتاب و رسانه رشد صددرصدی داشته و بیش از هزار اثر در این جشنواره ثبت نام کرده‌اند.

مدیرعامل خانه کتاب همچنین با اشاره به سیل نوروز در استان لرستان گفت: در این سیل کتابفروشی‌های بسیاری در شهر خرم‌آباد آسیب دیده‌اند. یکی از طرح‌های ما «همت عالی» است؛ کتاب‌هایی که در سیل خیس شده در هفته کتاب به تهران آورده خواهند شد و مردم می‌توانند با خرید از آن‌ها (کتابفروشی‌های استان لرستان) به این کتابفروشی‌ها کمک بکنند. از مردم درخواست داریم در راستای مسئولیت اجتماعی در این طرح شرکت کنند. این برنامه با همکاری شهرداری تهران زیر پل کریمخان برگزار می‌شود.

در ادامه رسول رجایی، دبیر جشنواره کتاب مجازی با عنوان «صفحه خیال» نیز در سخنانی درباره این جشنواره توضیح داد و گفت: در این جشنواره می‌توانیم به سازماندهی تولید محتوا در حوزه کتاب در فضای نشر کمک کنیم. در این جشنواره دو مسئله را مدنظر داشته‌ایم؛ یکی فناوری‌های نوظهور دنیا که فرهنگ مطالعه و صنعت نشر را دچار تحول کرده‌اند و دیگری کسب و کار‌هایی مرتبط با کتاب که در فضای مجازی شکل گرفته‌اند.

او افزود: جشنواره کتاب حول چند محور شکل گرفت که اولین محور اقتصاد فضای مجازی بود، دومین محور فرهنگ کتاب بود که به ذائقه مردم و آگاه‌سازی آن‌ها توجه داشت، سومین محور فناوری‌های نوین و صنایع خلاق در حوزه کتاب بود و محور چهارم نیز پژوهش درباره کتاب در فضای مجازی است. اختتامیه این جشنواره نیز روز ۲۲ آبان‌ماه در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار