کد خبر: 976810
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نیروگاه بوشهر از امنیت و ایمنی کامل برخوردار است، گفت: تا سال ۱۴۰۶ دارای سه هزار مگاوات برق هسته‌ای خواهیم بود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (یکشنبه) در مراسم عملیات بتن ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر طی سخنانی یاد و خاطره مرحوم احمدیان معاون فقید سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی را گرامی داشت و به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره انرژی صلح آمیز هسته‌ای و تأکید ایشان بر اینکه باید در یک افق نسبتا میان مدت از ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای برخوردار باشیم، پرداخت.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه صنعت هسته‌ای می‌تواند در مجموعه صنایع کشور اقتدار ایجاد کند و اینکه این صنعت می‌تواند بالقوه منشأ اقتدار باشد، اضافه کرد: شاید یکی از دلایلی که با چالش جدی با دشمنان انقلاب روبرو هستیم، این است که می‌خواهند این منشأ اقتدار را از ما بگیرند.

صالحی انرژی هسته‌ای را جزو انرژی‌های پاک برشمرد و اضافه کرد: هر هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای مانع انتشار هفت میلیون تن آلاینده یا گاز‌های گلخانه‌ای می‌شود و در افقی تا ۱۴۰۶ دارای سه هزار مگاوات برق هسته‌ای خواهیم بود که مانع انتشار بیش از ۲۱ میلیون تن گاز‌های آلاینده خواهد شد.

وی گفت که نیروگاه بوشهر سالانه ۶۶۰ میلیون دلار صرفه جویی برای کشور دارد.

صالحی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر در این مراسم قدردانی کرد و افزود: نمایندگان مجلس قول دادند در بودجه سال آینده در این زمینه (نیروگاه بوشهر) توجه جدی بشود.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: امیدواریم قدر و منزلت این فناوری و صنعت هم به اعتبار تأمین برق و هم بخش اقتدارآفرین آن حفظ شود.

صالحی با بیان اینکه طول و عمر هر نیروگاه هسته‌ای قریب به ۶۰ سال است و می‌تواند بیشتر شود، خاطرنشان کرد: هر نیروگاه ۵ میلیارد دلار هزینه می‌برد و در ظرف شش سال می‌تواند هزینه اولیه را برگرداند.

وی گفت: در نیروگاه بوشهر یک در فاصله شش سال توانستیم به جایی برسیم که بهره برداری از نیروگاه را کاملا بومی کنیم. تعمیرات، و نصب تجهیزات تعویضی عمدتا توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود و قریب دو هزار کارشناس، نیرو‌های بهره بردار و پشتیبان در این نیروگاه کار می‌کنند. الان مشکل یکی از کشور‌های حوزه خلیج فارس که قرار بوده دو سال پیش نیروگاه هسته‌ای را راه اندازی کند، بهره برداران بومی است.

صالحی افزود: ایران در ارتباط با کشور‌های حوزه خلیج فارس که رویکرد جدیدی در استفاده از انرژی هسته‌ای پیش گرفته اند، آماده همکاری‌های علمی و انتقال تجارب خود به آنهاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: نیروگاه بوشهر از امنیت و ایمنی کامل برخوردار است. امنیت آن‌ها توسط نیرو‌های نظامی تأمین می‌شود و ایمنی آن تحت نظارت ارگان‌های بین المللی مثل وانو و اوزارت است که از مسائل ایمنی نیروگاه بازدید و توصیه‌های لازم را می‌کنند و اطمینان خاطر نسبت به ایمن بودن نیروگاه می‌دهند.

صالحی با بیان اینکه بعد از اینکه برجام در سال ۱۳۹۴ اجرایی شد، در سال ۱۳۹۵ قرارداد نیروگاه دو و سه بوشهر تنفیذ شد، اظهار داشت: بیش از سه میلیون متر مکعب در این فاصله دو سال و اندی خاک برداری شده است. از نظر برنامه ریزی در پروژه عقب نیستیم و مطابق برنامه جلو می‌رویم و امیدواریم راکتور دوم در سال ۱۴۰۴ و سوم در سال ۱۴۰۶ مورد بهره برداری قرار بگیرند.

صالحی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد پیمانکارانی که اینجا مشغول به کار هستند، ایرانی هستند. کل کار‌های ساختمانی و زیرساختی توسط پیمانکاران ایرانی انجام می‌شود و اگر این نیروگاه‌ها به ثمر برسد، ۲۲ میلیارد کیلووات ساعت می‌توانیم برق تولید و همچنین ۲۵ میلیون بشکه نفت صرفه جویی خواهیم داشت و ۲۲ میلیون تن از وجود آلاینده‌ها جلوگیری کنیم.

وی به همکاری‌های روسیه در ادوار مختلف اشاره و بیان کرد: در دو برهه تاریخی این موضوعات در خاطره و تاریخ ما ثبت شده است، آن زمانی که می‌خواستیم صنعتی شده و از کارخانه ذوب آهن بهره‌مند شویم، با اینکه آن زمان در مدار کشور‌های غربی بودیم، روس‌ها اولین کارخانه ذوب آهن را به ما دادند و دروازه ورود به صنعتی شدن با کمک روسیه بود. همچنین دروازه ورود به تکنولوژی و فناوری‌های پیشرفته از طریق روسیه صورت گرفت که نیروگاه بوشهر نماد این همکاری صمیمانه است و جا دارد از ملت و دولت روسیه برای این همکاری‌ها تشکر کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: کار‌های فراوان دیگری با روس‌ها در عرصه علمی داریم از جمله در تولید ایزوتوپ‌های پایدار که این روند به خوبی پیش می‌رود.

وی از هموطنان بوشهری قدردانی کرد و گفت: شاید نتوانستیم به آن‌ها خدمات ارائه کنیم، ولی امیدواریم زمانی ارزش افزوده را دریافت کردیم بخشی از آن را به مردم بوشهر برگردانیم.

صالحی همچنین عنوان کرد: نیروگاه بوشهر می‌تواند در آینده بین ۲۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین به مردم بوشهر تحویل بدهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی بعد از این سخنان، دستور اولین مرحله بتن ریزی فونداسیون واحد دوم نیروگاه بوشهر را صادر کرد.

«محمود جعفری» مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر نیز طی سخنانی در این مراسم به تشریح فعالیت‌های انجام شده در واحد‌های دو و سه نیروگاه بوشهر پرداخت و افزود: نیروگاه دوم دارای توان حرارتی سه هزار و ۱۲ و عمر مفید این نیروگاه ۶۰ سال و قابل افزایش خواهد بود. قرارداد احداث این واحد‌ها سال ۹۳ امضا و در سال ۹۵ تنفیذ و بهمن ۹۵ تحویل پیمانکار شد. براساس برنامه ریزی صورت گرفته برای واحد سه در سال ۱۴۰۰ بتن ریزی خواهیم داشت و سال ۱۴۰۴ برای تحویل واحد دو و سال ۱۴۰۶ نیز زمان تحویل واحد سه خواهد بود.

«الکساندر لاکشین» رئیس اتم استروی اکسپورت و معاون شرکت روس اتم نیز طی سخنانی به همکاری‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران و روسیه اشاره و عنوان کرد: ما توانستیم نیروگاه اول بوشهر را جهت بهره برداری تحویل بدهیم.

وی افزود:بیشتر از ۴۰ میلیارد کیلووات ساعت واحد اول نیروگاه بوشهر انرژی برق تولید کرده است و ۴۰ میلیون متر مکعب توانستیم اکسیژن را حفظ کنیم.

لاکشین ادامه داد: امیدواریم در احداث نیروگاه جدید با هیچ مشکلی مواجه نشویم و در موعد مقرر کار انجام شود و این نیروگاه‌ها به پیشرفت و رفاه ملت ایران کمک کند.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
0
0
جناب صالحی بیخیال 8 سال دیگر الان را بگو مردم و مملکت با این اوضاع اقتصادی جه کار کنند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار