کد خبر: 976693
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۱
هفت‌عضو یک شبکه سرقت که در پوشش پلیس از گردشگران سرقت می‌کردند یک به یک بازداشت شدند. سردسته باند که به چند زبان مسلط و مدعی است از هشت‌سالگی فعالیت خود را شروع کرده و سابقه دزدی در چند کشور اروپایی هم در کارنامه‌اش ثبت شده است.
محبوبه قربانی
سرویس حوادث جوان آنلاین: به گزارش جوان، فروردین‌ماه امسال بود که یکی از گردشگران کشور کویت با مراجعه به اداره‌پنجم پلیس‌آگاهی تهران بزرگ از مرد جوانی به اتهام زورگیری در پوشش مأمور پلیس شکایت کرد. او که به زبان فارسی مسلط بود در توضیح به مأموران گفت: «چند روز قبل از کویت برای گردشگری به ایران آمده‌بودم و در هتلی در شمال‌شهر سکونت داشتم. تعریف بازار تهران را شنیده بودم به همین دلیل با خانواده‌ام راهی بازار بزرگ تهران شدیم. نزدیک خیابان مروی بودیم که مرد جوانی با دست داشتن بی‌سیم نزدیک شد و فهمید مبلغی دلار همراه دارم. او مسلط به زبان عرب بود که مدعی شد دلار‌ها جعلی است و باید همراهش بروم. مقاومت کردم، اما او مرا به مکان خلوتی برد و بعد از بازرسی بدنی محتوای کیفم را بیرون ریخت و بعد از شمارش دلار‌ها آن‌ها را داخل کیفم گذاشت و عذرخواهی کرد که اشتباه شده است!»

شاکی ادامه داد: «بعد از رفتن آن مرد وقتی دلار‌ها را شمردم متوجه شدم او مقداری از پول‌هایم را سرقت کرده و مأمور قلابی بوده است.»

با طرح این شکایت و شکایت‌های مشابه در حالیکه تعداد شاکیان این پرونده به ۲۰‌نفر رسیده بود، تحقیقات پلیسی در دستور کار قرار گرفت و بررسی‌های اولیه نشان داد، یک باند هفت‌نفره حرفه‌ای با خودروهای پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ و گاهی خودرو‌های شاسی بلند از جمله سانتافه و هیوندا در محدوده‌های مهرآباد، بازار تهران و نقاط مرکزی شهر با شناسایی گردشگران به بهانه داشتن دلار‌های جعلی یا مظنون به گروه‌های تروریستی داعش با نشان دادن بی‌سیم و کارت جعلی، خود را مأمور پلیس معرفی کرده و مرتکب سرقت و کف‌زنی از سوژه‌ها می‌شوند.

با ثبت این اطلاعات، مأموران با مراجعه به محل‌های سرقت و رصد دوربین‌های مدار بسته موفق به شناسایی یکی از خودرو‌های سارقان و مالک آن به نام محمد ۳۵‌ساله شدند. به این ترتیب محمد دستگیر شد که بعد از بازجویی از متهم و اقرار‌های او، شش‌نفر از اعضای دیگر باند که حدود ۳۰ تا ۶۰‌سال سن داشتند در چندین عملیات پلیسی در محدوده‌های شمال، شمالغرب تهران، شهرستان کرج، دستگیر شدند. همچنین در بازرسی از مخفیگاه متهمان خودرو‌های آن‌ها نیز کشف و به پلیس آگاهی منتقل شد.

متهمان یک به یک تحت بازجویی قرار گرفتند و در روند بازجویی‌ها مشخص شد این افراد از اعضای طایفه فیوج دارای سابقه سرقت هستند. همچنین سردسته این باند که ساکن کشور ترکیه است نیز دارای سابقه سرقت در بیشتر کشور‌های اروپایی است.

سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس‌آگاهی تهران بزرگ از انتشار تصویر بدون پوشش متهمان به دستور قاضی خبر داد و گفت: «متهمان بعد از اقرار به بیش از ده‌ها فقره سرقت از اتباع خارجی و رانندگان ترانزیت در شهر‌های تهران، اردبیل، تبریز، آستارا و البرز به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰‌هزار تومان با صدور قرار قانونی از سوی بازپرس شعبه یکم دادسرای ناحیه ۳۴‌تهران جهت انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی سایر شکات در اختیار اداره پنجم پلیس‌آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند.»
 
گفت‌وگو با دو نفر از اعضای باند

سردسته: در اروپا هم سرقت کرده‌ام
او از هشت‌سالگی کف‌زنی را یاد گرفته بود و تقریباً در همه کشور‌های اروپایی مرتکب سرقت شده‌بود. از سن نوجوانی به کشور ترکیه رفته بود و در سن ۱۶‌سالگی با دختری از همان کشور ازدواج کرده بود. حالا هم صاحب دو پسر ۲۶‌ساله و ۱۸‌ساله است. خیلی پشیمان به نظر نمی‌رسید، می‌گفت اصلاً این کار را کرده تا عقده‌ای را که از اتباع کشور‌های همسایه دارد، خالی کند!

چند سال داری؟
۴۲ سال

در ترکیه هم سابقه سرقت داشتی؟
بله، من تقریباً در همه کشور‌های اروپایی از جمله، اسپانیا، فرانسه و... مرتکب سرقت و کف‌زنی شده‌ام.

برایت راحت بود که از کشور‌های دیگر کف‌زنی کنی؟
بله، چون به چند زبان دنیا مسلط هستم به همین خاطر ارتباط با آدم‌ها در کشور‌های دیگر خیلی راحت بود.

از چه سنی کف‌زنی می‌کردی؟
از هشت سالگی

گفتی همسرت ایرانی نیست؟
نه او اهل ترکیه است.

چطور با او آشنا شدی؟
در سن نوجوانی با خانواده‌ام به کشور ترکیه رفتیم و او دختر صاحبخانه‌مان بود. با خانواده‌اش صحبت کردم، ولی آن‌ها راضی به ازدواج ما نبودند.

بعد چه شد؟
او را دزدیدم. آخه در طایفه ما رسم بود دختر را بدزدند تا با او ازدواج کنند! من هم این کار را کردم ولی سر مرز دستگیر شدیم.

همسرت از وضعیتی که داری خبر دارد؟
نه، او و خانواده‌اش خیلی افراد آبرومندی هستند. پدرش صاحب چند هتل در ترکیه است.

به فرزندانت نیز کف‌زنی یاد دادی؟
نه، اگرچه در طایفه ما رسم است که به فرزندانشان از همان بچگی کف زنی یاد دهند، اما من این کار را نکردم. آن‌ها درس خوانده‌اند و حالا پسر بزرگم صاحب چند هتل است.

پشیمانم، فریب خوردم
دیگر عضو این باند مرد ۳۴‌سابقه داری بود که در کشور‌های دیگر از جمله هندوستان نیز مرتکب سرقت شده بود. متهم به شدت گریه می‌کرد و می‌گفت: «پشیمانم، فریب خوردم.» او و چند نفر از اقوامش اعضای این باند بودند.

چرا گریه می‌کنی؟
پشیمانم. آخه زن و بچه دارم.

چند فرزند داری؟
سه‌پسر دارم. یکی ۱۵‌ساله و دیگری ۱۳‌ساله و آخری هم یکساله و نیمه است.

چطور وارد این باند شدی؟
باجناقم در این باند بود که من هم به خاطر گرفتاری‌های زندگی با او همراه شدم.

چند نفر از این باند اقوام تو هستند؟
باجناقم که به هندوستان فرار کرده است، برادر باجناقم و برادر همسرم.

به پسرانت کف‌زنی یاد داده‌ای؟
خیر، آن‌ها را خیلی نصیحت می‌کنم. همین که خودم آلوده شده‌ام بس است.

در هندوستان چطور کف زنی می‌کردی؟
به زبان آن‌ها مسلط بودم به همین دلیل از آن‌ها می‌خواستم پولشان را نشان دهند که تقلبی نباشد. به این بهانه پول‌هایشان را می‌شمردم و چند تا از آن‌ها را کف‌زنی می‌کردم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار