کد خبر: 976535
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲
مـدیرعـامـل ســازمـــان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: ارزش ریالی کالای قاچاق موجود در انبار‌های این سازمان هم اکنون بین ۲۳۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در شرایطی که در سایر کشور‌ها کالای قاچاق مکشوفه و متروکه را عموماً از بین می‌برند تا بخش‌هایی در داخل کشور ذی‌نفع تداوم تجارت غیر قانونی قاچاق نباشند و این کالا‌ها نیز هیچ راهی به اقتصاد نداشته باشند، متأسفانه همچنان بخشی از قاچاق مکشوفه و متروکه سر از بازار‌های ایران در می‌آورد که از منظر قانونی نیاز به این مهم است که تمامی کالا‌های قاچاق مکشوفه و متروکه به‌طور کامل بدون هرگونه تبصره و تخفیفی از بین برود، زیرا نگهداری و فروش این دست کالا‌ها آسیب‌های جدی را متعاقباً پدید می‌آورد.

ضعف اقتصاد ایران در تولید کالا و خدمات باعث‌شده عده‌ای قاچاق کالا و ارز را همانند فرصتی برای اقتصاد به شمار آورند، زیرا شدت رشد پول بدون پشتوانه به حدی است که معادلش تولید و رشد اقتصادی انجام نمی‌شود از این رو عده‌ای تصور می‌کنند کالای قاچاق به شکل ورودی از تورم می‌کاهد که تصور اشتباهی است، زیرا کالا‌های قاچاق به قیمت‌های نجومی نرخ‌گذاری می‌شوند و اتفاقاً تعادل بازار‌های داخلی را برهم می‌زند و چه تولید‌کنندگانی را نیز به ورطه ورشکستگی که نمی‌کشاند.

به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس در ماه‌های پایانی خود می‌توانند با یک قانون مبنی بر انهدام تمامی کالا‌های قاچاق مکشوفه و متروکه به‌طور کل آسیب‌های این دست کالا‌ها را برای اقتصاد ایران از بین ببرند و تخفیفی هم قائل نشوند تا مسیر برای دور زدن اصل قانون باز شود.

روند قاچاق کالا و ارز نشان می‌دهد که پیوسته این تجارت زیر‌زمینی در کشور از رونق برخوردار بوده‌است، بدین ترتیب بازیگران این تجارت ثروت و نفوذ خوبی برای خود باید دست و پا کرده باشند، زیرا حجم تجارت قاچاق کالا و ارز در برخی از سال‌ها حتی رکورد‌های ۲۵ میلیارد دلاری هم زده‌است، این در حالی است که در بهترین حالت واردات در ایران در حدود ۵۰‌میلیارد دلار بوده است، البته در کنار اقتصاد زیرزمینی قاچاق، شاهد کشف کالای قاچاق نیز هستیم که در مقایسه با کالایی که به شکل قاچاق خارج یا وارد می‌شود، رقم قابل‌ملاحظه‌ای نیست، اما به هر روی عده‌ای در مسیر مبارزه باقاچاق کالا و ارز فعال هستند و زحمت می‌کشند.

قسوریان جهرمی، مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی افزود: ارزش ریالی کالای قاچاق موجود در انبار‌های این سازمان هم اکنون بین ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه قاچاق لطمات شدیدی به اقتصاد مملکت می‌زند، افزود: خوشبختانه مبارزه با کالای قاچاق طی چند ساله اخیر در کشور خوب بوده‌است.

قسوریان جهرمی اظهار امیدواری کرد که قاچاق در کشور به هیچ‌وجه اتفاق نیفتد تا مجبور به مبارزه شد، چون ارز مملکت مصروف این موضوعات می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار