کد خبر: 976519
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
حزب‌الله تأکید کرد
در شرایطی که کشمکش‌ها برای انتخاب نخست‌وزیر لبنان ادامه دارد و سعد حریری همچنان از پذیرش این سمت سر باز می‌زند، حزب‌الله لبنان ضمن مخالفت با تغییر معادله سیاسی در این کشور، تأکید دارد که امریکا و متحدانش با زیرورو کردن توازن سیاسی در این کشور به دنبال تحقق منافع خود هستند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تلاش‌ها برای تشکیل دولت تکنوکرات مستقل از احزاب سیاسی در لبنان، اقدامی است که عملاً موجب می‌شود این دولت از چارچوب «توافق طائف» خارج شود. چنین تحولی در ساختار سیاسی لبنان پذیرفته نیست. شیخ «علی دعموش» معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله دیروز در خطبه‌های نماز جمعه بیروت با اشاره به این موضوع گفت: «امریکا و متحدانش به دنبال زیرورو کردن توازن سیاسی در کشور و تغییر معادله داخلی و نیز تشکیل دولت در لبنان در راستای منافع خود هستند، از همین رو روند امور را به سمت استعفای دولت سوق دادند و با سوء استفاده از تکاپوی مردمی به مسدود کردن راه‌ها و فلج کردن فعالیت کشور در روز‌های گذشته اقدام کردند تا از این طریق شروط سیاسی خود را در تشکیل دولت تحمیل کنند و دولت تکنوکرات (فن‌سالار) را از طریق حضور مردم در خیابان‌ها به کرسی بنشانند.»

تلاش حزب‌الله برای برون‌رفت از بن‌بست تشکیل دولت
نخست‌وزیر مستعفی لبنان همچنان تأکید دارد که اصراری برای نخست‌وزیری ندارد؛ اقدامی که از جانب برخی محافل سیاسی در این کشور و افراد نزدیک به حریری، نوعی فرار از مسئولیت تلقی می‌شود. البته وی در جریان رایزنی با گروه‌های سیاسی، نام برخی افراد را برای نخست‌وزیری پیشنهاد کرده است که از چهره‌های سیاسی درجه اول و سرشناس به شمار نمی‌آیند. این اقدام مورد قبول سایر طرف‌ها و به طور مشخص «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان و حزب‌الله نیست. «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، نبیه بری و حزب‌الله مکلف کردن حریری به تشکیل دولتی متشکل از چهره‌های سیاسی و نیز متخصص و کارشناس با حضور نمایندگانی از جامعه مدنی را خواستارند. عون همچنین دیروز اعلام کرد که تلاش خواهد شد بسته اصلاحات اقتصادی دولت مستعفی اجرایی شود. موضع‌گیری کنونی حریری هوادارانی هم دارد که «ولید جنبلاط»‌رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه و «سمیر جعجع» رهبر حزب «نیرو‌های لبنانی» از جمله این افراد هستند.

روزنامه «اللواء» لبنان نوشت که حزب‌الله مانعی برای تشکیل دولت جدید متشکل از وزرای تکنوکرات نمی‌بیند و می‌کوشد هر چه سریع‌تر دولت در لبنان تشکیل شود. به همین منظور، «حسین الخلیل» معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله لبنان طی دیدار با حریری به او گفت که حزب‌الله از تشکیل دولتی با ۱۸ وزیر به صورت زیر موافق است: چهار وزیر سنی، چهار وزیر شیعه، یک دروزی و ۹مسیحی که این ۹ وزیر مسیحی به این صورت باشند: چهار مسیحی مارونی، دو ارتدوکس، یک کاتولیک، یک ارمنی و یک نفر هم نماینده جنبش مردمی.

شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله هم خواستار تشکیل هرچه زودتر کابینه جدید این کشور شد و گفت که هرچقدر این روند طولانی‌تر شود، تأثیر منفی آن بر زندگی مردم لبنان بیشتر خواهد بود. این اقدامات در حالی صورت می‌گیرند که سیدحسن نصرالله، دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان از ابتدای گمانه‌زنی بر تصمیم حریری به کناره‌گیری، این اقدام را بی‌فایده و هزینه‌بر برای لبنان ارزیابی کرده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار