کد خبر: 976512
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۵
تشریح برنامه‌های روز و هفته پارالمپیک
جشن روز ملی پارالمپیک روز چهارشنبه با حضور ۶۰ هزار نفر در سراسر کشور برگزار می‌شود. نشست خبری روز و هفته ملی پارالمپیک با حضور هادی رضایی، دبیر اجرایی این کمیته برگزار شد و حسین شهریاری، دبیر ستاد روز و هفته پارالمپیک نیز نحوه اجرای برنامه‌های در نظر گرفته شده را برای اصحاب رسانه تشریح کرد.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: دبیر ستاد روز و هفته پارالمپیک هدف اصلی برنامه‌های در نظر گرفته شده را آشنایی هرچه بیشتر مردم با معلولیت و سوق دادن معلولان به سمت ورزش عنوان کرد: «از سال ۸۲ بحث پارالمپیک به صورت جدی دنبال شد. برگزاری یک هفته با همین نام ابتکاری بود از سوی کمیته ملی پارالمپیک ایران که در IPC (کمیته بین‌المللی پارالمپیک) مطرح شد. با بررسی‌های فنی که انجام دادیم، معلوم شد که سن قهرمانان پارالمپیکی روبه افزایش است، به همین خاطر تلاش کردیم که بحث ورزش همگانی جانبازان و معلولین را گسترش دهیم. امسال در هفته پارالمپیک برنامه‌هایی ترتیب داده شده که با همکاری ۳۱ استان و حضور بیش از ۶۰ هزار نفر برگزار می‌شود. مراسم ویژه روز ملی پارالمپیک چهارشنبه در سراسر کشور با شعار شکوه، همدردی و هم‌زبانی انجام می‌شود. به این نکته هم باید اشاره کنم که ۲۴ مهر به عنوان روز پارالمپیک انتخاب شده، اما از آنجا که امسال این تاریخ با ایام عزاداری ماه‌های محرم و صفر همزمان شده بود مراسم هفته پارالمپیک با یک ماه تأخیر برگزار می‌شود.»

تأکید بر ورزش همگانی معلولین
هادی رضایی آشنایی خانواده‌ها با معلولیت را از اهداف اصلی کمیته ملی پارالمپیک خواند. دبیر اجرایی کمیته پارالمپیک با اشاره به این مسئله اظهار داشت: «همایشی که همه ساله در ایران برگزار می‌کنیم، بی‌نظیر است. کشور‌های دیگر در بحث ورزش معلولان به بحث‌های توانبخشی و ورزش قهرمانی توجه دارند و اهمیتی به ورزش همگانی نمی‌دهند. برنامه «ما می‌توانیم» الگویی برای همه دنیاست. این مأموریتی است که ما از مدارس و دانش آموزان شروع کرده‌ایم تا از این طریق خانواده‌ها با ورزش جانبازان و معلولین آشنا شوند. هزینه این برنامه از سوی IPC پرداخت می‌شود و هزینه‌ای برای ما ندارد.»

تأکید بر ورزش همگانی جانبازان و معلولین نکته دیگری بود که رضایی بر آن تأکید کرد: «این وظیفه و مأموریت ماست که ورزشکار جانباز، معلول و نابینا را به ورزش همگانی بکشانیم. معرفی ورزش برای افراد معلول و جنبش پارالمپیک از جمله اهداف ما در این زمینه است.» عدم آگاهی مردم و نبود امکانات کافی از جمله انتقادات دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک بود: «فعالیت‌های پارالمپیکی در بخش قهرمانی بالاست، اما در داخل کشور مردم و مدیران خیلی با این مسئله آشنا نیستند. مردم ما آشنایی خوبی با ورزش قهرمانی دارند، اما آیا امکانات ورزشی برای معلولین در نظر گرفته شده است؟ در بحث بودجه ورزش نیز این چالش وجود دارد و این مسئله از عدم شناخت نشئت می‌گیرد.»

گله‌ای نداریم، اما ...
دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک در واکنش به پرداخت نشدن بودجه مصوب این کمیته اعلام کرد گله‌ای از مسئولان ندارد: «هیچ‌وقت گله‌ای نداشته‌ایم، فقط می‌گویم اگر بودجه مصوب را پرداخت کنند ما نیز می‌توانیم طبق برنامه پیش برویم. اواخر آبان‌ماه هستیم و فقط ۳۵ درصد بودجه به دستمان رسیده است. ثابت کرده‌ایم که اگر پول هم ندهند باز هم کار می‌کنیم، چراکه موقعیت کشور را درک می‌کنیم، ولی این انتظار وجود دارد که با پرداخت به موقع پول اهدافمان برای کسب سهمیه و مدال اجرایی شود. ورزشکاران ما باید اواخر مرداد در میدان پارالمپیک توکیو با حریفان رقابت کنند. بودجه به دستمان برسد به سهمیه‌هایی که پیش‌بینی کرده‌ایم، می‌رسیم. اولویت‌بندی ما بر اساس بودجه است، اهل گلایه و فرار از مسئولیت و برنامه‌ریزی نیستیم. در واقع پول مسئله اصلی ما نیست و مدیریت و برنامه‌ریزی برای ما حرف اول را می‌زند.»

رضایی در پاسخ به سؤالی در خصوص تعلیق جودو و مشکلات احتمالی جودوکاران پارالمپیکی گفت: «جودوی نابینایان و کم‌بینایان زیر نظر IPC (کمیته بین‌المللی پارالمپیک) اداره می‌شود، نه IOC (کمیته ملی المپیک)، به همین خاطر این مسئله فعلاً تأثیری روی جودوکاران پارالمپیکی ما ندارد. این یک بحث اعتقادی است و همه می‌دانند که ما رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نمی‌شناسیم. چطور است که جودوکار لبنانی به خاطر مردم فلسطین از مبارزه خودداری می‌کند و کسی چیزی نمی‌گوید! همانطور که گفتم بحث اعتقادات است و وقتی ما کشوری را به رسمیت نمی‌شناسیم، تکلیف مشخص است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار