کد خبر: 976466
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۷
حدود پنج ماه پیش یعنی همزمان با هفته جهادکشاورزی بود که ۴۹ طرح کشاورزی در چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسید. در آن زمان اعلام شد این طرح‌ها شامل ۲۱ طرح آب و خاک، ۱۲ طرح در بخش دام و طیور، ۲ طرح صنایع فرآوری و بسته‌بندی، پنج طرح شیلات و آبزیان و ۹ طرح بهبود تولیدات گیاهی است.
حوريه ملكی
سرویس ایران جوان آنلاین: اگر بخواهیم از چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی ایران نام ببریم، حرفی به گزاف نگفته‌ایم. استانی که در تولید ۱۰ محصول کشاورزی در کشور پیشتاز است و نزدیک به ۲۰ درصد تولیدات کشاورزی ایران در این منطقه کشت و برداشت می‌شود. نیاز نیست راه دوری برویم. همین قدر بدانیم که در چند دهه اخیر چهارمحال وبختیاری رتبه نخست تا دهم تولید محصولاتی نظیر بادام، ماهیان سردآبی، عسل و قارچ را در کشور به خود اختصاص داده است و حالا به فکر افزایش تولید گندم خود است.

حدود پنج ماه پیش یعنی همزمان با هفته جهادکشاورزی بود که ۴۹ طرح کشاورزی در چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسید. در آن زمان اعلام شد این طرح‌ها شامل ۲۱ طرح آب و خاک، ۱۲ طرح در بخش دام و طیور، ۲ طرح صنایع فرآوری و بسته‌بندی، پنج طرح شیلات و آبزیان و ۹ طرح بهبود تولیدات گیاهی است. این اقدامات نشان می‌داد که این استان عزم خود را برای توسعه صنعت کشاورزی و صنایع وابسته به آن جزم کرده است و حالا مسئولان استانی خبر می‌دهند که ۱۲۰۰ تن میوه برای شب عید ذخیره‌سازی کرده‌اند و با اختصاص ۶۰ هکتار دیگر از اراضی استان به کشت گندم، تاکنون ۳۷ هزار هکتار گندم کشت شده است. در شرایطی گندم چهارمحال و بختیاری توانسته از نظر کیفیت و ارزش غذایی به یکی از بهترین گندم‌های تولیدی کشور تبدیل شود که امسال هم بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تن بذر اصلاح شده در بین کشاورزان این استان توزیع شده است.

کشاورزی با سیستم مدرن
با اینکه بسیاری از باغات چهارمحال و بختیاری در شرایط بسیار خوبی قرار داشته و توانسته‌اند در تولید محصول، رتبه یک کشور را به خود اختصاص دهند با این حال رئیس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اعلام کرده که طرح بازسازی باغات در این استان اجرایی و از باغداران حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد. ذبیح‌الله غریب با بیان اینکه ۵۰ درصد هزینه‌های طرح بازسازی و نوسازی باغات در استان به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌شود، گفت: «شهرستان سامان به لحاظ وجود باغات و تولیدات محصولات باغی مناسب در سطح کشور شناخته شده، اما در گذشته یکسری باغات شاید سطح عملکردشان پایین بوده است.» وی با بیان اینکه جهادکشاورزی در راستای افزایش بهره‌وری مناسب و صرفه‌جویی در آب اقداماتی را انجام داده است، افزود: «اولویت ما افزایش درآمد کشاورز و افزایش بهره‌وری است که بیش از ۷۲ درصد اراضی شهرستان سامان به سامانه آبیاری نوین مجهز شده که بهره‌وری را بالا برده که این یک از پتانسیل‌های خوب است.»

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به بازسازی و نوسازی باغات بیان کرد: «برحسب نوع محصول و استراتژی‌هایی که تعریف و تدوین کرده‌ایم مثلاً گردو‌هایی که در استان عملکرد خوبی نداشته‌اند با رقم‌های مناسب بازسازی شده و ۵۰درصد عملیات بازسازی را به صورت یارانه جهادکشاورزی برای ترویج این طرح پرداخت می‌کند.» در همین رابطه روز گذشته بود که استاندار چهارمحال و بختیاری از ذخیره‌سازی یک هزار و ۲۰۰ تن میوه برای بازار شب عید خبر داد. اقبال عباسی با بیان اینکه این میزان میوه شامل ۸۰۰ تن پرتقال و ۴۰۰ تن سیب درختی است، به مهر گفت: «مشکل در تأمین نیست، اما در توزیع مشکل وجود دارد و باید از هم اکنون برنامه‌ریزی شبکه توزیع صورت گیرد و تصمیمات اخذ شده عملیاتی شود.» در کنار تولید محصولات کشاورزی نباید فراموش کنیم که سالانه ۲۰ هزار تن ماهی سردآبی نیز در چهار محال و بختیاری تولید می‌شود و تولید ماهی در قفس این استان معادل تولید سه استان شمالی کشور است. با این تفاسیر سرمایه گذاران زیادی به فکر ورود به چهارمحال و بختیاری هستند و به گفته مسئولان استانی، موفقیت طرح‌های فوق هم به خاطر حمایت شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار