کد خبر: 976193
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۵
روزنامه الدیار لبنان فعالیت‌های ضد استکباری موکب بین‌المللی «طلاب المقاومة الحسینیة» را بسیار گسترده دانست
بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق از فعال‌ترین تشکل‌های دانشجویی کشور است که بر حسب احساس وظیفه و دغدغه‌ای که وجود داشت امسال هم برای چهارمین سال پیاپی موکب بین‌المللی «طلّاب المقاومة الحسینیة» را در مسیر پیاده‌روی زوار اربعین و در عمود ۹۳۲ برپا کرد.
دلارام عبدزاده
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: موکب بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق برای چهارمین سال متوالی به همت دانشجویان بسیجی برپا شد و امسال هم به هزاران نفر از زائران خدمات‌رسانی کرد. در برپایی این موکب جمعی از دانشجویان خارجی و طلاب جهان اسلام هم حضور دارند.

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق از فعال‌ترین تشکل‌های دانشجویی کشور است که بر حسب احساس وظیفه و دغدغه‌ای که وجود داشت امسال هم برای چهارمین سال پیاپی موکب بین‌المللی «طلّاب المقاومة الحسینیة» را در مسیر پیاده‌روی زوار اربعین و در عمود ۹۳۲ برپا کرد.

استراتژی نرم‌افزاری
روزنامه الدیار لبنان در گزارشی از با سابقه‌ترین موکب دانشجویی ایران، آن‌را به بازارچه‌ای از معنویات تشبیه کرد که برای هر قشری به ویژه دانشجویان عربی کالای ویژه دارد.
موکب بین‌المللی «طلّاب المقاومة الحسینیة» قدیمی‌ترین موکب دانشجویی بین‌المللی در مراسم اربعین است. استراتژی اصلی این موکب دانشجویی توجه و تمرکز بر فعالیت‌های حوزه نرم‌افزاری است. در واقع طبق بیانات مقام معظم رهبری درباره اینکه کار خدماتی صرف، اولویتمان نیست، این دانشجویان بسیجی هم توجه و توان جدی خود را روی فعالیت‌های حوزه نرم‌افزاری قرار دادند و نخواستند به صورت جدی رقیبی برای خدام و موکب‌داران عراقی شوند.

شعار دندان شکن
موکب امسال یک هفته قبل از اربعین آماده خدمت‌رسانی به زائران بود. اجرای جلسات هیئت میثاق با شهدا و برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی و خدمات رفاهی که برای زائران در نظر گرفته شده بود از مهم‌ترین برنامه‌های دانشجویان بسیجی این موکب بود.

برنامه جلسات هیئت میثاق با شهدا از روز بیست‌و‌دوم مهر تا بیست‌وپنجم مهر بعد از نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا به مدت چهار روز و چهار شب برگزار شد که در این جلسات از سخنرانی اساتیدی، چون آیت‌الله میرباقری و حجج‌الاسلام عابدی و استاد پناهیان استفاده کردند. مداحی این مراسم نیز بر عهده مداح مورد علاقه دانشجویان یعنی میثم مطیعی بود. البته در داخل جلسات، برنامه انس با قرآن کریم و تدبر در آن نیز در قالب لطایف قرآن کریم برگزار شد.
شعار امسال این موکب مانند سال گذشته با توجه به شرایط منطقه و تفرقه‌انگیزی که دشمنان نظام به دنبال آن هستند و اثرگذاری که این همایش عظیم می‌تواند داشته باشد «الحسین یجمعنا» بود که اشاره به اتحاد و برادری مسلمانان خارج از هر حزب و جناحی با محوریت اهل بیت داشت.

استقبال شخصیت‌های اسلامی
با توجه به رسالتی که بسیج دانشجویی در این زمینه دارد، سال‌های اخیر ورود جدی به حوزه بین‌الملل صورت گرفته که امسال هم نمایشگاه جهان اسلام این موکب با حضور شرکت‌کنندگان و دانشجویان مختلف کشور‌های اسلامی برگزار شد.
این نمایشگاه متناظر با گفتمان مقاومت بود و ارتباط‌گیری با زائران خارجی صورت گرفت و با حضور نخبگان و شخصیت‌های مختلف فرهنگی- سیاسی از کشور‌های جهان اسلام همچون بحرین، بوسنی و هرزگوین، آذربایجان و لبنان برنامه‌های مناسبی را داخل موکب برگزار کردند.

مهر تأیید لبنانی‌ها
امسال داخل موکب روزانه به صورت میانگین ۳ هزار نفر اسکان یافتند و همچنین ۶ هزار نفر ‏اطعام عزاداران حسینی انجام شد. همچنین امسال در داخل موکب با همراهی تعدادی از اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بحث خدمات پزشکی به زائران ارائه شد.
همچنین دانشجویان تلاش کردند در بحث محتوایی یک رویکرد کلی درباره ترسیم و نمایش مرزبندی حق و باطل ایجاد کنند. بخشی از فعالیت‌ها بر بحث وحدت شیعیان و در دو محور بود یکی بحث وحدت شیعیان حول موضوع مراجع و دیگری بحث هموطنان آذری بود. دانشجویان تلاش کردند با توجه به ظرفیتی که در دانشگاه وجود دارد در این زمینه گام بردارند که گزارشی از روزنامه الدیار لبنان بر این مدعا مهر تأیید زده است.

به گزارش این روزنامه لبنانی این موکب دانشجویی تلاش کرد تا از طریق نشان دادن آسیب‌ها و ضرر‌هایی که امریکا و اسرائیل برای جهان اسلام دارند و ایجاد این درخواست در افکار عمومی برای کاهش و خروج از امریکا از کشور‌های جهان اسلام و ضربه‌ای که به جهان اسلام می‌زند، پیشگام باشد. خروج امریکا از سوریه را هم می‌توان در راستای این تلاش‌ها تحلیل کرد.

ارتباط‌گیری عربی- انگلیسی
بخشی از برنامه‌های موکب برای مخاطبان عراقی و در راستای تمرکز بر نسبت امریکا با عراق بود. یعنی نقش امریکا در ماجرای داعش، نقش امریکا در حمله به عراق و خواست افکار عمومی مردم عراق برای خروج امریکا از مسائلی بود که دنبال شد. ارتباط‌گیری مؤثر با زائران غیر ایرانی و همچنین گفتمان‌سازی و ایجاد دغدغه در مخاطب هم به زبان عربی و هم انگلیسی انجام شد.

فعالیت‌های چشمگیر موکب‌های دانشجویی در حالی رخ داد که به گفته معاون فرهنگی- سیاسی نهاد نمایندگی رهبری، بر اساس آمار اولیه‌ای که به دست آمده است، حدود ۵۰۰ هزار نفر از دانشجویان در مراسم پیاده‌روی اربعین حضور یافته‌اند.
حضور اساتید دانشگاه‌ها در این مراسم پر رنگ بوده و این فرصت بی‌نظیری است که نهاد‌های مربوط باید از آن بهره‌برداری کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر