کد خبر: 975911
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷
پیاده‌رو و سواره‌رو فرقی نمی‌کند! درست شبیه اجل معلق در هر کجای خیابان که باشید، ممکن است سر برسند و اتفاق ناخوشایندی را برای خودشان و شما رقم بزنند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: حالا قرار است پلیس پایتخت از روز سه‌شنبه طرحی را برای برخورد با موتورسواران متخلف کلید بزند؛ طرحی مشابه طرح‌های توبیخ و تهدید چند روزه که پیش از این بار‌ها امتحانش را پس داده و با اتمام تاریخ مصرف طرح‌های توبیخی پلیس دوباره موتورسواران متخلف به خیابان‌ها بازگشته‌اند و قوانین خودشان نظیر حرکت در پیاده‌رو، عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف مسیر خیابان را اجرا کرده‌اند، اما باید دید این بار پلیس طرح تهدید و توبیخ موتورسواران متخلف را تا چند روز دنبال می‌کند و چه زمانی آن را مانند بقیه تهدید‌ها رها می‌کند. آیا این بار پلیس یک هفته بعد از اجرای طرح برخورد با موتورسواران متخلف درباره دستاورد‌های این طرح به مردم گزارشی خواهد داد؟!
 


هر از چندگاه پلیس راهنمایی و رانندگی در گوشه و کنار شهر ماشین‌هایی را مستقر می‌کند و در کمین موتورسواران متخلف، موتورشان را توقیف می‌کند. پایان این ماجرا هم مشخص است تنها بعد از چند ساعت یا در نهایت چند روز موتورسیکلت مذکور با پرداخت هزینه خلافی و پارکینگ و سایر جریمه‌های احتمالی آزاد می‌شود و خیلی وقت‌ها وقتی موتور راکب متخلف آزاد می‌شود، تاریخ انقضای طرح راهنمایی و رانندگی برای برخورد با موتورسواران متخلف هم به پایان رسیده، روز از نو و روزی از نو! با وجود این بد نیست موتورسواران به خصوص آن‌هایی که اهل انجام تخلفاتی نظیر حرکت درخلاف جهت خیابان، حرکت درخط ویژه و مسیر‌های ممنوعه، حرکت درپیاده‌رو، عبور از چراغ قرمز، همراه نداشتن مدارک، نداشتن و مخدوش بودن پلاک و حرکات مخاطره‌آمیز نظیر تک‌چرخ زدن و حرکات نمایشی هستند، حواسشان را حسابی جمع کنند و لااقل برای چند روزی از این تخلفات دست بردارند چراکه به گفته رئیس پلیس پایتخت از روز سه شنبه هفته جاری طرح ویژه پلیس برای برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌سواران اجرایی می‌شود.

تهران رکوردار آمار مرگ موتورسواران
شاید از ویژگی‌های موتورسیکلت باشد که سوارش را به بی‌قانونی ترغیب می‌کند! وقتی خودرو‌های سواری در کلاف به هم پیچیده ترافیک تهران در جای خود میخکوب می‌شوند، کافی است موتورسواران قدرتمندانه از میان ماشین‌هایی که در قفل ترافیک مانده‌اند ویراژ می‌دهند و عبور می‌کنند و اگر لازم باشد از پیاده‌رو سر در می‌آورند یا در جهت خلاف خیابان می‌رانند و وارد ورود ممنوع می‌شوند! اما همین تخلفات موجب شده تا آمار تلفات موتورسیکلت سواران در سال گذشته، ۸/ ۲۱ درصد از کل تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این ۳ هزار و ۷۴۵ موتورسوار در سال گذشته در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد بیشترین آمار تلفات موتورسواران با ۳۸۶کشته مربوط به استان تهران بوده است.

یک طرح توبیخ و تنبیهی دیگر!
با وجود این همه کشته و مصدوم، طرح ساماندهی موتورسواران هم هر از چند گاهی اجرایی می‌شود و پس از چند روز برخورد سختگیرانه، جریمه و توقیف موتور‌ها دوباره همه چیز به گونه‌ای رها می‌شود که این همه توبیخ و تهدید کمترین اثری از خود به‌جا نگذارد! حالا یک بار دیگر بناست تا در قالب طرح ساماندهی موتورسیکلت‌سواران با افراد متخلف برخورد شود. سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت درباره این طرح این‌گونه توضیح می‌دهد: «تخلفات مربوط به موتورسیکلت‌سواران از جمله مواردی است که هم جان و سلامت خود این افراد را به خطر می‌اندازد و هم ممکن است برای دیگر شهروندان مشکلاتی را ایجاد کند که در همین راستا نیز از مدت‌ها قبل جلساتی را برگزار و تلاش کردیم تا بهترین شیوه و راهکار برای برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌سواران را پیدا کنیم.»

۸ تخلف گران برای موتورسواران
به گفته وی، هشت تخلف و مورد خلاف مقررات در رفتار ترافیکی موتورسیکلت‌سواران می‌تواند آسیب‌زاتر باشد، در صورتی که هر یک از موتورسیکلت‌سواران مرتکب یک یا چند مورد از این تخلفات شده و از سوی مأموران رؤیت شوند، نسبت به اعمال قانون این وسایل که از جریمه نقدی تا توقیف موتورسیکلت را شامل می‌شود، اقدام خواهد شد.

اما این هشت تخلف چیست؟ سردار رحیمی درباره این هشت تخلف می‌گوید: «حرکت در خلاف جهت خیابان، حرکت درخط ویژه و مسیر‌های ممنوعه، حرکت درپیاده‌رو، عبور از چراغ قرمز، همراه نداشتن مدارک، نداشتن و مخدوش بودن پلاک و حرکات مخاطره‌آمیز نظیر تک‌چرخ زدن و حرکات نمایشی از جمله این موارد است.»

بنا به تأکید رئیس پلیس پایتخت، حمل بار غیرمتعارف، پوشاندن پلاک با کش، زنجیر، خورجین، نداشتن کلاه ایمنی و نظایر آن نیز جرم است که مورد اعمال قانون قرار خواهد گرفت، اما به خاطر آن موتور به پارکینگ منتقل نخواهد شد.
وی معتقد است بخشی از سخت‌گیری‌های اعمال شده برای حفظ جان خود موتور سیکلت‌سواران است. رحیمی به آمار‌هایی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد، حدود یک سوم از جان باختگان حوادث ترافیکی در حوادثی جان خود را از دست دادند که با موتورسیکلت ارتباط داشته است. به همین دلیل سخت‌گیری‌هایی مثل اجباری بودن کلاه ایمنی برای راکب و سرنشین موتورسیکلت برای حفظ جان خود موتورسواران است.

به گفته رحیمی، طرح پلیس به شکل مشترک با همکاری عوامل پلیس راهور و عوامل انتظامی از روز سه‌شنبه اجرایی خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
0
0
کی میشه دیگه به زور موتور نگیرند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار