کد خبر: 975901
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲
به‌رغم هشدار مقامات مسکو و دمشق برای خروج کامل امریکایی‌ها از مناطق نفت‌خیز سوریه، دونالد ترامپ گفته است که واشنگتن نفت سوریه را عرضه خواهد کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: هرچند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا ماه گذشته دستور داد نیرو‌های این کشور از خاک سوریه خارج شوند، اما وجود منابع نفتی، امریکایی‌ها را به ماندن در سوریه وسوسه کرده است. دونالد ترامپ جمعه شب در کمپین انتخاباتی‌اش ضمن دفاع از طرح خروج نیرو‌های امریکایی از شمال سوریه و استقرار آنان در مناطق نفت‌خیز این کشور از سرقت نفت سوریه دفاع کرده و اظهار داشت: «نفت سوریه را عرضه خواهیم کرد». به گزارش خبرگزاری رویترز، ترامپ گفت: «مجبور نیستیم از مرز‌های بین ترکیه و سوریه دفاع کنیم. آن‌ها در طول هزار سال در حال جنگیدن بوده‌اند، اما ما نفت آن را نگه داشتیم». ترامپ سه بار جمله ما نفت آن را نگه داشتیم را به نشانه یک تصمیم منطقی و عاقلانه تکرار کرد و افزود: «ما آن نفت را عرضه می‌کنیم». اخیراً مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا در سخنانی اعلام کرد که ۲۰۰ نفر از نیرو‌های این کشور در مناطق نفت‌خیز سوریه باقی می‌مانند. ادعای امریکایی‌ها برای حفاظت از نفت سوریه درحالی است که مقامات دمشق حضور امریکایی‌ها را اشغالگری می‌دانند و خواهان خروج از سوریه هستند. روسیه هم نسبت به چپاول منابع نفتی سوریه از سوی واشنگتن واکنش نشان داده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه گفت: «ایالات متحده به صورت غیرقانونی از میادین نفتی در شمال شرق سوریه ماهانه بیش از ۳۰ میلیون دلار نفت استخراج می‌کند». به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، زاخارووا تأکید کرد: «امریکا نفت سوریه را با نقض تحریم‌های خود به صورت قاچاق از سوریه خارج می‌کند و قصد ندارد این مناطق سوریه را در آینده نزدیک ترک کند». زاخارووا گفت: «برای یک جامعه پیشرفته نمی‌تواند این سؤال مطرح نشود که یک کشور متمدن که به صورت نامحدود خود را به ارزش‌های دموکراتیک و اقدامات بین‌المللی پایبند می‌خواند نفت مناطق شمال شرق سوریه را که کشوری مستقل است استخراج کند و اقدامات تبهکارانه خود را تحت پوشش مبارزه با داعش ادامه دهد». ترامپ درحالی به بهانه مقابله با داعش، مناطق نفت‌خیز سوریه را اشغال کرده که این گروه تروریستی به ادعای ترامپ ۱۰۰ درصد شکست خورده است. امریکا به خوبی می‌داند که ارتش سوریه و هم‌پیمانانش به زودی مناطق شمالی را از دست تروریست‌ها و حتی ترکیه آزاد خواهند کرد و به همین منظور تلاش می‌کند با غارت منابع نفتی سوریه، مانع کنترل دمشق بر این منابع شود. خبرگزاری آناتولی هم دیروز در گزارشی نوشت: «حدود ۵۰ خودروی زرهی و ده‌ها کامیون ثبت شده در عراق که از سوی ارتش امریکا اعزام شده بودند، از طریق اتوبان راهبردی M۴ که منبج را به قامشلی متصل می‌کند وارد روستای صرین در حومه کوبانی در شمال سوریه شدند». این خودرو‌ها که به پایگاه پیشین خود در منطقه سیلو بازگشته‌اند، در این منطقه مستقر شده‌اند. نظامیان امریکا به تأسیس مجدد این پایگاه که آن را تخلیه و تخریب کرده بودند، پرداخته‌اند.

لاوروف: البغدادی ساخته امریکاست
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ابوبکر البغدادی، سرکرده سابق داعش را ساخته دست امریکا خواند و گفت که روسیه هنوز نتوانسته است بسیاری از آنچه را امریکا درباره مرگ البغدادی می‌گوید، تأیید کند. لاوروف در گفتگو با شبکه خبری «روسیا ۲۴» در خصوص اخبار حاکی از کشته شدن ابوبکر البغدادی از سوی امریکا در سوریه گفت: «وزارت دفاع روسیه واکنشی به این قضیه نشان داد. ما می‌خواهیم به اطلاعات بیشتری دست یابیم. این خبر در یک فضای جشن و شادی اعلام شد، اما نظامیان ما هنوز در حال بررسی واقعیات بیشتر هستند و تا حال حاضر نمی‌توانند چیز‌های زیادی را که ایالات متحده گفته است، تأیید کنند». وزیر خارجه روسیه افزود: اگر کشته شدن البغدادی واقعیت داشته باشد، که البته در مورد وی بار‌ها خبر از کشته شدنش بوده است، به هر حال از بین بردن تروریست‌ها اقدام مثبتی است. البغدادی هم که نقش خرابکارانه‌ای در تشکیل گروهک داعش و تلاش برای ایجاد خلافت داعش داشت. لاوروف افزود: «با این حال خوب می‌دانیم که او ساخته امریکا بوده یا هست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار