کد خبر: 975752
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۴
هشدار اندیشکده امریکایی:
افزایش حجم بدهی‌های کشور امریکا از یکسو و آینده نامعلوم کشور‌های عضو یورو موجب شده‌است تا کشور‌های دنیا از مدت‌ها پیش نسبت به دلار نگر‌انی داشته باشند، در این بین به نظر می‌رسد نگرانی کشور‌ها به مرحله‌ای رسیده‌است که اقدامات عملی را برای فاصله گرفتن از دلار در دستور کار قرار داده‌اند، به‌طوری که به گفته رئیس مؤسسه تحقیقات امنیت جهانی امریکا، یک باشگاه جهانی شامل کشور‌های بسیار قدرتمند جهان شکل گرفته‌است که روز به روز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود و به شدت در تلاش هستند تا دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اگر چه از منظر اقتصادی ابهامات زیادی نسبت به آینده اقتصاد امریکا و ارزجهانی دلار وجود دارد، اما زیاده‌روی در سوء‌استفاده از سلطه‌ای که دلار برای امریکا به همراه آورده‌است، بسیاری از کشور‌های دنیا را آزرده‌است، به‌طوری که کشور‌های دوست و دشمن و خنثی با امریکا تلاش دارند ارز یا ارز‌های آلترناتیوی را برای جایگزینی دلار در مبادلات برای خود تعریف کنند، تا هم از شر نوسان‌های احتمالی ارزش دلار رهایی یابند و هم از ریسک سلطه‌ای که مبادلات با دلار برای امریکا به همراه آورده، بکاهند.

احیای روش‌هایی، چون تهاتر کالا با کالا یا قرارداد‌های دوجانبه و چند‌جانبه پولی از جمله راهکار‌هایی است که کشور‌ها برای رهایی از دردسر‌های دلار برای خود انتخاب کرده‌اند، زیرا افزایش حجم بدهی‌های کشور امریکا از یکسو و آینده نامعلوم کشور‌های عضو یورو موجب شده‌است تا کشور‌های دنیا از مدت‌ها پیش نسبت به آینده دلار و گاهی یورو نگر‌انی داشته باشند. در رابطه با یورو باید عنوان داشت که مسئله جدایی انگلستان از اروپا که به برگزیت معروف شده، در تحلیل‌هایی محل نگرانی کرده‌است.

به گزارش «فارس» به نقل از اسپوتنیک، آنه کورین، مدیر مؤسسه تحقیقات امنیت جهانی امریکا، اعلام کرد یک باشگاه از کشور‌های بسیار قدرتمند در جهان شکل گرفته که روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و این کشور‌ها انگیزه بسیار قوی برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری خود دارند و در این مسیر با قدرت قدم برداشتند.

طی دو سال گذشته چندین کشور در سراسر جهان از تمایل خود برای کاهش استفاده یا کنار گذاشتن کامل استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود را یا کاهش داده یا به طور کامل حذف کنند و به جای دلار از ارز‌های ملی خود در تجارت بین‌الملل استفاده کنند.

کورین می‌گوید یکی از دلایل این رویکرد کشور‌ها توسعه سیاست تحریم اقتصادی توسط کاخ سفید است.

رئیس این اندیشکده امریکایی تأکید کرد: از جمله کشور‌های حاضر در این باشگاه می‌توان به چین، روسیه و اتحادیه اروپا اشاره کرد که نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کنند.

وی افزود: تلاش کشور‌ها برای کنار گذاشتن دلار به دلیل اجرای سیاست‌های مختلف توسط دولت امریکاست که اصلی‌ترین آن رویکرد واشنگتن برای اعمال فرامرزی قوانین قضایی خود است که در این راستا شرکت‌ها و کشور‌هایی که هیچ ربطی با امریکا ندارند مورد تحریم قرار گرفته یا تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.

امریکا در قالب این رویکرد قوانین خود را به شرکت‌ها و مؤسساتی که یا از باند‌های امریکایی استفاده می‌کنند یا از دلار استفاده می‌کنند، بسط داده‌است. کورین ادامه داد: هیچ کسی دوست ندارد که به دلیل مبادله تجاری با کشور‌هایی که امریکا دوست ندارد با آن‌ها تعامل تجاری انجام شود در فرودگاه دستگیر شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات امنیت جهان امریکا ادامه داد: پدید آمدن ارز‌هایی نظیر پترو یوآن توسط کشور‌ها از جمله چین عملکردی شبیه به قناری در معدن ذغال سنگ دارد که نشان‌دهنده شکل گرفتن انگیزه برای کنار گذاشتن دلار در جهان است.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد مبادلات نفتی در جهان به دلار انجام می‌شود و پترو یوآن چین آغازی بر مسیر حذف دلار در این ساختار است.

طی دو سال گذشته کشور‌های مختلف جهان از برنامه خود برای کنار گذاشتن یا به حداقل رساندن استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود خبر دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به روسیه، چین، ایران و ترکیه اشاره کرد. یکی از دلایل این مسئله تهدید امریکا به تحریم کشور‌هایی است که با ایران و ونزوئلا مبادله تجاری دارند.

کشور‌های عضو گروه بریکس از جمله کشور‌هایی هستند که در حال رفتن به سمت استفاده از ارز‌های ملی به جای دلار در مبادلات تجاری هستند. اخیراً نیز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در اجلاس اقتصادی سن پترزبورگ در سال جاری گفته بود که دوران سلطه دلار بر اقتصاد جهانی ممکن است خیلی زود به پایان برسد.

وی ادامه داد: این مسئله به دلیل سوء استفاده واشنگتن از جایگاه دلار به عنوان ارز قالب جهانی علیه کشور‌هایی که با آن‌ها روابط خوبی ندارد، در حال رخ دادن است.

بسیاری از این کشور‌ها از جمله فعال‌ترین آن‌ها می‌توان به روسیه و چین اشاره کرد، توافق کردند تا مبادلات تجاری دو جانبه خود را به ارز‌های ملی انجام دهند و شاهد آن هستیم که هر ساله سهم ارز‌های ملی این کشور‌ها از مبادله تجاری افزایش یافته و استفاده از دلار نیز در‌حال کاهش است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
0
0
چرا دولت تدبیر و امید از دلار فاصله نمی گیرد؟!!!
منتظریم تا واقعیت را یکی برایمان تعریف نماید....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار