کد خبر: 975720
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
نصرالله:
دبیرکل حزب‌الله لبنان روز گذشته در سخنانی به مناسبت مراسم یادبود علامه سید مرتضی العاملی، ضمن پرداختن به ابعاد شخصیت این عالم تأثیرگذار به اوضاع داخلی لبنان پرداخت و ضمن تأکید بر مخالفت با استعفای نخست‌وزیر و تغییرات کابینه و همینطور تلاش امریکا و برخی از احزاب برای ایجاد مشکلات و خلأ سیاسی در این کشور، در عین حال گفت که مقاومت قادر است حتی بدون دولت حقوق همه کارکنان دولت را بدهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان روز جمعه در سخنانی به مناسبت مراسم علامه سید جعفر مرتضى العاملی در مدرسه «مجتمع المجتبی» در جنوب بیروت با اشاره به مسائل داخلی در دو هفته گذشته گفت: «بحمدالله ما از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان برای جنجال‌ها و جنگ داخلی دور شدیم و بر اساس اطلاعاتی که داریم می‌دانیم چه کسانی پول می‌دادند و کسانی که به سمت نا امنی سوق می‌دادند، چه کسانی هستند.»

سیدحسن نصرالله به دشنام‌های بی‌سابقه در جریان اعتراضات پرداخت و آن را هدفمند و بی‌سابقه دانست و گفت برخی رسانه‌ها پخش زنده و مستقیم را در اختیار این دشنام‌ها و تحریک‌ها قرار دادند و به راحتی میکروفن را در اختیار کسی که احساساتی شده بود و دشنام زشت می‌داد، قرار می‌دادند.

دبیرکل حزب‌الله با تأکید بر اینکه برخی برای دشنام دادن‌های زشت پول دادند و از آنجایی که بسیاری از مردم لبنان اسلحه گرم یا سرد دارند، مردم را به صبر و تحمل در برابر دشنام‌های زشت فراخواند و گفت که قانونمندی و التزام به قانون باید نصب‌العین مردم باشد و این در حالی بود که برخی مسئولان لبنانی برای تحریک مردم تلاش کردند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان از رهبران سیاسی خواست مانع از کشیده شدن اعتراضات به محل ناصواب خود از جمله مسائل نژادی و مذهبی شوند و سعی کنند ملی‌گرایی جوهره اصلی اعتراضات بماند.

مخالفت با خلأ سیاسی
سید حسن نصرالله گفت که هم و غم حزب‌الله لبنان در مدت اخیر مانع شدن از خلأ سیاسی بود و به‌رغم اینکه برخی گروه‌ها به دنبال خلأ سیاسی و ساقط کردن دولت بودند و به دنبال جنجال‌سازی یا برگزاری انتخابات دیگر بودند، اما حزب‌الله تلاش کرد همزمان با توجه به خواسته‌های صادقانه مردمی و با توجه به شرایط خطرناک، با مسئولیت برخورد کند و به دور از شعاردادن به روشنگری بپردازد.

بر اساس گزارش شبکه خبر، نصرالله با تأکید بر قوت این حزب و حتی آمادگی برای پرداخت حقوق تمامی کارکنان دولت لبنان افزود: «زمانی که ما می‌گفتیم دولت نباید استعفا دهد، نگران حزب‌الله یا مقاومت نبودیم. ما بیش از هر زمان دیگری و در هر بُعدی قدرتمند هستیم. ما هنوز برگ‌های برنده‌خود را رو نکرده‌ایم.»

دبیرکل حزب‌الله تأکید کرد: «تاکنون هیچ دولتی به نام دولت حزب‌الله در لبنان تشکیل نشده و آن‌هایی که از چنین عباراتی استفاده می‌کنند می‌خواهند تمامی ناکامی‌ها را به نام حزب‌الله بزنند. نباید در مواضعی که تاکنون گرفته‌ایم دچار اشتباه شوید. تمامی مواضع ما به علت نگرانی برای لبنان است.»

او با اشاره به استعفای سعد الحریری گفت که حزب‌الله از ابتدا گفته بود که این استعفا را تأیید نمی‌کند و باید به سخنان مردم گوش داده شود. پیشنهاد حزب‌الله این بود که دولت با نمایندگان مردم جلسه بگذارد و قوانینی برای مبارزه با فساد و آزادی بازداشت‌شدگان تصویب شود و مردم برآورده شدن مطالبات خود را حس کنند.

سیدحسن نصرالله تغییرات در کابینه را نیز غیرمفید دانست و گفت که این گزینه می‌تواند لبنان را به سمت خلأ سیاسی و آشفتگی سیاسی ببرد.

او بار دیگر تأکید کرد: «حزب‌الله هرگز به دنبال منافع خود نیست و هم و غمش منافع لبنان است، اما متأسفانه سعد الحریری استعفا داد. باید گفت خب حالا چه؟ دیگر طرحی تصویب نمی‌شود. عفو عمومی دیگر در کار نیست. چه خواهد شد؟ چه دولتی باید بودجه ۲۰۲۰ را تدوین و به تصویب برساند؟ آیا این راه‌حل شما بود؟»

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه با احتمال تشکیل دولتی کوچک‌تر در لبنان، از تمامی مردم و گروه‌های سیاسی خواست تمامی تلاش خود را برای همکاری با این دولت به کار گیرند و گفت امروز یک مسئولیت سیاسی بر گردن تمامی گروه‌های سیاسی و مردم است که نباید بگذارند لبنان به سمت خلأ سیاسی رود و هر دولتی که می‌خواهد تشکیل شود باید در ابتدا به مطالبات به حق مردمی گوش دهد.

او به ریاکاری برخی گروه‌های سیاسی اشاره کرد و گفت: «پس از اعتراضات مردمی همگی گفتند که مطالبات مردمی خواسته ما نیز بود. خب چرا مشکلی حل نمی‌شد؟ مردم دیگر فریب نمی‌خورند. دولت جدید باید جدی و پرتلاش باشد. دولت جدید هر نامی داشته باشد مردم از او انتظار کار کردن دارند.»

سیدحسن نصرالله در بیان نقش امریکا در لبنان گفت که این کشور تلاش دارد اقتصاد لبنان را هدف قرار دهد و تأکید کرد که این مسئله یک اتهام سیاسی نیست بلکه مدارک آن موجود است.

او گفت که امریکا تمامی راه‌ها را برای حل بحران‌های اقتصادی لبنان بسته است و مانع از این می‌شود که لبنانی‌ها از مشکلات خود خارج شوند و به فشار‌های خود به لبنان در جهت تحمیل شروط خود در آینده ادامه می‌دهد.

دبیرکل حزب‌الله افزود: «همگان می‌دانند که تصمیمات ما مستقل و آزادانه است. دولت باید در تصمیمات خود استقلال عمل داشته باشد نه اینکه به دیکته‌های خارجی‌ها گوش دهد. ما خودمان کارشناس و نیروی انسانی داریم و قادر به بهبود اوضاع خود هستیم.»

او حادثه روز گذشته را دال بر جدیت و عزم مقاومت لبنان برای مقابله با دشمنان دانست و گفت که حزب‌الله به هیچ وجه نگران اوضاع نیست و انهدام پهپاد صهیونیستی نشان داد که مقاومت نترسیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار