کد خبر: 975705
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷
سید حسن نصرالله:
دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم هفتمین روز درگذشت آیت‌الله سید جعفر مرتضی العاملی قدس سره، به موضوع استعفای دولت و اوضاع سیاسی این کشور پرداخت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در مراسم هفتمین روز درگذشت علامه محقق آیت‌الله سید جعفر مرتضی العاملی قدس سره، به موضوع استعفای دولت و اوضاع سیاسی این کشور پرداخت.

دبیرکل حزب‌الله ضمن تسلیت و تمجید از شخصیت علمی علامه محقق آیت‌الله سید جعفر مرتضی العاملی گفت: علامه شخصیتی بیشتر علمی داشت، اما مسائل سیاسی را هم دنبال می‌کرد. همیشه از مقاومت منطقه دفاع می‌کرد و تنها گزینه در برابر تکفیری‌ها را مقاومت می‌دانست.

سید حسن افزود: علامه عاشق امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران بود و پس از رحلت امام هم از هواداران پرشور آیت‌الله خامنه‌ای شد. علامه عاملی در تدوین قانون اساسی ایران نیز دست داشت و تا پایان عمر خود حامی جبهه مقاومت بود.

نصرالله: خوشبختانه از سناریوی جنگ داخلی عبور کردیم

دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دوم سخنرانی خود درباره تحولات اخیر این کشور ضمن تأکید دوباره بر پیگیری مطالبات مردم اعلام کرد لبنان از سناریوی جنگ داخلی دشمنان عبور کرده است.

سید حسن نصرالله گفت: ما اعتراضات را خیزش مردمی و پیگیری مطالبات مردم نامیدیم، و خدا را شکر از نقشه‌های بیگانگان و جنگ داخلی رهایی یافتیم. خیلی‌ها با گرفتن پول ناسزاگویی‌ها و فحش‌های هدفمندی را در اعتراضات به راه انداختند، این حجم از ناسزاگویی در لبنان بی‌سابقه بود.

وی تاکید کرد: برخی به دنبال درگیری‌های قومی و جنگ داخلی بودند. راه‌ها را می‌بستند، از شهروندان باج می‌گرفتند، به مردم ناسزا گفتند تا آن‌ها را تحریک کنند. عده‌ای از سیاسیون نیز به دنبال موج‌سواری بودند. بعضی اوقات نیز کنترل اوضاع از دست می‌رفت.

دبیر کل حزب الله تصریح کرد: اما ما بر جنبه‌های مثبت اعتراضات تمرکز می‌کنیم. خیلی‌ها قانونمداری را در پیش گرفتند و دنبال موج‌سواری نبودند. شما نمی‌توانید با ناسزاگویی و دشنام بگویید صدای مردم هستید. ناسزا صدای مردم نیست، انحراف مطالبات مردم و موج‌سواری است. از جریان‌های سیاسی می‌خواهم اجازه ندهند مطالبات مردم به چیز دیگری تبدیل شود.

تأکید نصرالله بر تشکیل فوری دولت جدید

سید حسن نصرالله در ادامه ضمن تقبیح استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان بر تشکیل فوری دولت جدید و پیگیری مطالبات مردم تأکید کرد.

نصرالله در این باره گفت: تاکنون هرگز حکومتی به نام حزب‌الله شکل نگرفته و نخواهد رفت، اما می‌خواهند کل مشکلات به پای حزب‌الله نوشته شود. عده‌ای می‌خواهند هر چه بدی و فساد دولتی است به حزب‌الله نسبت دهند، اما موقع شمردن خوبی‌ها اسمی از حزب‌الله نیست.

دبیر کل حزب الله تاکید کرد: ما نگران خودمان نیستیم، ما قدرتمند هستیم. ما نگران لبنان و مردم هستیم، ما ترسو نیستیم و از موقعیت خودمان نمی‌ترسیم. ما گفتیم حکومت و دولت به مطالبات مردم رسیدگی کنند. گفتیم حتی حزب‌الله به خیابان‌ها نیاید تا مطالبات مردم پیگیری شود. پیگیری مطالبات مردم شوک مثبت از طرف دولت، و تعدیل وزرا و استعفای اعضای دولت شوک منفی به مردم و هیجانی‌کردن فضا بود.

نصرالله در ادامه تصریح کرد: حریری استعفا داد، چه شد؟ چه اتفاقی افتاد؟ طرح تحول اقتصادی دیگر نیست، طرح عفو عمومی دیگر وجود ندارد، این بود شوک مثبت؟ ما از استعفای حریری دفاع نکردیم و نمی‌کنیم. درباره دلایل این استعفا بعدا بیشتر صحبت می‌کنیم. بعدا در فضای آرامتری توضیح خواهم داد که چه کسی مطالبات مردم را به بی‌راهه برد.

وی افزود: دولت جدید باید سریع تشکیل شود، و گرنه خلأ قدرت ایجاد می‌شود و تمام خواسته‌ها و مطالبات مردم بر باد خواهد رفت. اعتماد بین حکومت و مردم باید برگردد. صبر مردم به سر آمده، زمانی نمانده، دولت جدید باید با کار جهادی مطالبات مردم را پیگیری کند. فاسد، فاسد است باید از هر جناحی باشد محاکمه شود. باید همه با مردم شفاف باشیم و دورویی را کنار بگذاریم.

نقش آمریکا در تحولات لبنان و سرنگونی پهپاد صهیونیستی

دبیرکل حزب‌الله در بخش پایانی سخنان خود به نقش آمریکا در اختلال در اقتصاد لبنان و اصرار مقاومت در دفاع از حریم هوایی لبنان در همه شرایط پرداخت.

سید حسن نصرالله در این باره گفت: آمریکا می‌خواهد اقتصاد لبنان را هدف قرار دهد، هرگز به کمک‌های آمریکا اعتماد نکنید. ما دنبال حکومت سیاسی مستقل هستیم، هر کسی باشد فقط لبنانی باشد. همه می‌دانند مستقل هستیم، از ایران کمک می‌گیریم، ولی مستقل هستیم. ما لبنانی‌ها توان و قدرت داریم که اگر به خود تکیه کنیم می‌توانیم از شرایط کنونی عبور کنیم.

وی افزود: دیروز در جنوب لبنان، مقاومت یک پهپاد اسرائیلی را سرنگون کرد. تمام محافل دشمن صهیونیستی به دنبال این بودند که چه اتفاقی افتاده آیا این حرکت موقتی است یا ادامه دارد. این اقدام دفاعی ما ادامه‌دار خواهد بود، راهبرد و دکترین مقاومت تحت تأثیر تحولات داخلی نیست. مقاومت با حوصله و صبر برنامه سیاسی و دفاعی خود را پیگیری می‌کند. پاکسازی حریم هوایی ادامه خواهد داشت. دشمنان تصور می‌کردند مقاومت جرأت نمی‌کند از سلاح ویژه خود برای سرنگونی پهپاد‌های متجاوز استفاده کند، اما مقاومت این کار را کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار