کد خبر: 975676
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
بورس‌بازی در حوزه موتور‌سیکلت بازارش از بازار بورس اوراق بهادار تهران داغ‌تر است، قیمت‌هایی که به شکل نامعلوم بالا می‌روند و بعد از مدتی تعدیل می‌شوند یا نمی‌شوند؛ در این میان، چیزی که در بازار موتور‌سیکلت پیوسته ذبح می‌شود حقوق مصرف‌کننده می‌باشد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: نابسامانی بازار موتور‌سیکلت در ایران وضعیتی به مراتب بدتر از آشفته بازار‌های دیگر دارد، این در حالی است که قیمت تمام شده موتور‌سیکلت وارداتی، مونتاژ و تولید داخل ده‌ها سال است که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، در چنین شرایطی به نظر می‌رسد وزارت صمت و نهاد‌های نظارتی باید به ساماندهی حوزه موتور‌سیکلت در ایران توجه کنند.
به گزارش «جوان»، بورس‌بازی در حوزه موتور‌سیکلت بازارش از بازار بورس اوراق بهادار تهران داغ‌تر است، قیمت‌هایی که به شکل نامعلوم بالا می‌روند و بعد از مدتی تعدیل می‌شوند یا نمی‌شوند؛ در این میان، چیزی که در بازار موتور‌سیکلت پیوسته ذبح می‌شود حقوق مصرف‌کننده می‌باشد.
مؤلفه قیمت در بازار موتورسیکلت از شفافیت لازم و کافی برخوردار نیست، این در حالی است که مرجع قیمتگذار در حوزه موتورسیکلت اعم از وارداتی، مونتاژ داخل و تولید داخل به شدت نیاز به شفافیت دارد، زیرا مصرف‌کننده در هاله‌ای از ابهام در این بازار معامله می‌کند و در حوزه موتورسیکلت‌های کارکرده نیز قیمت چندان مشخص نیست.
با توجه به اینکه گردش مالی حوزه موتور‌سیکلت و دوچرخه بسیار قابل ملاحظه است، جا دارد حقوق مصرف‌کننده در این بازار احیا شود و مشخص شود که قیمت‌گذاری موتور‌سیکلت بر چه اساسی در ایران انجام می‌گیرد، زیرا قیمت برخی از موتور‌سیکلت‌های وارداتی یا مونتاژ داخلی به مراتب با قیمت‌های جهانی‌شان فاصله دارد؛ از این رو فرمول حاشیه سود در بازار موتورسیکلت نیاز به تعریف مجدد دارد.
در این میان، سازمان بازرسی کل کشور و سایر نهاد‌های نظارتی جا دارد پرونده‌ای را با موضوعیت قطعات موتور‌سیکلت در ایران بگشاید، زیرا گاهی قطعه یک موتور‌سیکلت در وضعیت نایاب شدن، بهایش از خود موتور‌سیکلت بیشتر می‌شود، حال باید از نهاد ناظر بر بازار موتور‌سیکلت پرسید چرا برای ورود یک نوع موتور‌سیکلت به ایران مجوز داده‌اند که بعد از مدتی خبری از قطعات و خدمات پس از فروشش نیست.
جا دارد وزارت صمت، انجمن یا اتحادیه موتور‌سیکلت و دوچرخه را به تهیه یک پورتال جامع برای درج قیمت روزانه انواع موتور‌سیکلت ملزم کند، در عین حال، وارد‌کنندگان، تولید‌کنندگان، عرضه‌کنندگان و نمایندگی‌های پس از فروش و قطعه‌فروشان این حوزه نیز باید اطلاعاتشان به شکل شفاف درج یابد؛ چراکه انحصار‌های تعجب‌برانگیزی در حوزه واردات موتور سیکلت (چه به شکل رسمی و غیر‌رسمی) به چشم می‌خورد که نیاز به پایان یافتن چنین اتفاق‌هایی در حوزه مذکور دارد.
بورس‌بازی روی قطعات موتور‌سیکلت هم یکی از آسیب‌های جدی بازار موتور‌سیکلت است که امید می‌رود به‌زودی زیر‌زمین‌هایی که فعالیت اصلی‌شان گرانفروشی قطعات نایاب موتور‌سیکلت است بساطشان جمع شود و در یک فضای شفاف و با قیمتی منطقی قطعات هر یک از موتور‌سیکلت‌های موجود در بازار ایران به دست مصرف‌کننده برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار