کد خبر: 975620
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان:
گلشیرازی در دیدار سفیر بنگلادش در ایران گفت : تعاملات تجاری و ارتباطات سرمایه گذاری موجود بین ایران و بنگلادش متناسب با توانمندیهای دو کشور نیست.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان مسعود گلشیرازی در دیدار سفیر بنگلادش ضمن تاکید بر لزوم تقویت روابط تجاری و فرهنگی دو کشور گفت: قرابت مذهبی و فرهنگی مردم اصفهان و بنگلادش موجب ایجاد روابط میان طرفین شده و این روابط در بین دو ملت نهادینه شده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تاکید بر امکان تعامل فعالان اقتصادی ایرانی در سرمایه‌گذاری‌های درحال انجام در حوزه انرژی در بنگلادش، صنعت گردشگری را فرصت مغتنمی برای اقتصاد دو کشور دانست و افزود: از آنجا که اصفهان مقصد اصلی گردشگران به ایران است، افزایش گردشگر اسلامی جزو برنامه های توسعه‌ای اصفهان بوده، می‌توان از این فرصت برای تعاملات نزدیک با فعالان اقتصادی دو کشور استفاده نمود.

وی صنعت خودرو و تولید قطعات آن را، از صنایع قابل توجه ایران و اصفهان و سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع بازیافت و پوشاک را نیز جزو زمینه های مستعد همکاری میان دو کشور دانست.

گلشیرازی، بنگلادش و سریلانکا را دو مقصد مهم در تجارت نوین در منطقه جنوب آسیا دانست و تاکید کرد: تنظیم روابط تجاری با کشورهای دوست و همسایه، آینده اقتصادی ایران را متحول خواهد ساخت و تمرکز ایران بر کشورهای دوست مانند بنگلادش در تحقق پیمان های تجاری فی مابین، نوید بخش آینده‌ای روشن است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر این نکته که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران فرصت هایی را پیش روی فعالان اقتصادی قرار داد، گفت: صرف نظر از موضوع نفت، تحریم ها در سایر صنایع نقش تسهیلگر ایفا کرده است؛ به طوری که کاهش 2 درصدی نرخ بیکاری و رشد 6 درصدی در بخش کشاورزی در سال گذشته مبین این مطلب است.

ایران در زمینه نانوتکنولوژی و فناوری اطلاعات در منطقه زبانزد است

سفیر بنگلادش در ایران نیز با اشاره به سابقه طولانی روابط ایران و بنگلادش بر سخنان رئیس اتاق بازرگانی مبنی بر  اینکه« روابط دو کشوردر سطح توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود در طرفین نبوده و سرمایه‌گذاری و تجارت فی مابین از قابلیت گسترش بیشتری برخوردار است»، تاکید نمود.

ا.ف.م اعظم سارکار با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به بنگلادش و ابراز رضایت از نتایج این سفر، از رشد اقتصادی میانگین 6 درصدی بنگلادش در طی 15 سال گذشته خبر داد و افزود: در سال 2017 این رقم به 7 درصد رسید و در سال جاری انتظار بیش از 8 درصد رشد را برای این کشور داریم.

وی همچنین با بیان اینکه یک سوم از جمعیت 160 میلیون نفری بنگلادش از تمکن مالی بالایی و از قدرت خریدی در سطح مردم اروپا برخوردار هستند، سطح تبادلات تجاری و سرمایه گذاری میان بنگلادش و ایران را قابل توجه دانست و مهم ترین بخش های این روند توسعه تجاری را در زمینه های ساختمان، زیرساخت های بزرگ شهری، سدسازی، بنادر، فرودگاه و واحدهای صنعتی دانست.

سفیر بنگلادش در ایران تصریح کرد: الیاف گیاهی برای بافت فرش نیز در بنگلادش در حال تولید بوده، ‌ در صنعت  پوشاک و نساجی نیز بنگلادش جزو بزرگترین کشورهای صادرکننده و در مقام دوم پس از چین قرار دارد.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه نانوتکنولوژی و فناوری اطلاعات در منطقه زبانزد است، گفت: امیدواریم شرایطی فراهم گردد تا همکاری‌های بین دو کشور به منظور انتقال تکنولوژی‌های نوین بیش از گذشته توسعه یابد.

 سفیر بنگلادش افزایش تبادلات تجاری در زمینه لباس، غذاهای دریایی به ویژه نوع خاصی از میگو، استفاده از ظرفیت های موجود در بنگلادش در زمینه داروسازی و انتقال تکنولوژی و دانش به ایران، گردشگری، کشتی سازی و کشاورزی را از جمله فرصت های تبادلات تجاری و سرمایه گذاری میان طرفین عنوان کرد و خواستار همکاری سرمایه گذاران ایرانی در راستای تولید انرژی‌های پاک با بنگلادش شد.

وی همچنین خواستار برقراری تعاملات تجاری میان ایران و کشورهای عضو D8 شد و گفت: اتومبیل سازی، رباتیک و نانو تکنولوژی از جمله شاخص های فعالیت ایران با اعضای گروه D8  بهویژه بنگلادش می‌تواند قرار گیرد. گفتنی است دومین اجلاس D8  به منظور بررسی فرصت های تجاری و تبادلات تکنولوژیکی 8 کشور بزرگ اسلامی، قرار است در داکا پایتخت بنگلادش برگزار شود.  در پایان این نشست طرفین در خصوص اعزام و پذیرش هیات های تجاری مرتبط با مزیت های اقتصادی دو کشور به تبادل نظر پرداختند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر