کد خبر: 975554
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
دبیر هیات ورزش‌های رزمی استان کردستان
دبیر هیات ورزش‌های رزمی استان کردستان گفت: چهار هزار ورزشکار رزمی در کردستان ساماندهی شده است.

سیدبهمن رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار جوان در سنندج اظهار داشت: ورزش‌های رزمی ۱۱۰ رشته را زیرپوشش قرار داده که موی‌تای، پنجاک، سیلات و سامبو از جمله رشته‌های زیرپوشش ورزش‌های رزمی است.

وی اضافه کرد: رشته‌های موی‌تای، پنجاک، سیلات و سامبو جز بازی‌های آسیایی است و در بازی‌های المپیک پاریس شرکت می‌کند و مورد توجه و حمایت وزارت ورزش و جوانان است.

وی افزود: رشته پنجاک و سی‌لات جز ورزش‌های ملی اندونزی و بازی‌های معروف آسیایی است.

دبیر هیات ورزش‌های رزمی و مسوول انجمن موی‌تای کردستان، ورزش موی‌تای را جز ورزش‌های ملی تایلند دانست و افزود: از سالیان دور جنگجویان تایلندی با این ورزش آشنا بودند و پیروزی‌های خوبی نصیب آنها شده است.

رضوی کردستان را قطب  موی‌تای ایران و جز سه تیم برتر کشور دانست و گفت: کردستان در میان ۴۸ هیات کشور پر مدال آورترین و در میان ۳۲ استان کشور بیشترین تعداد مدال‌های کسب شده را حایز شده است.

به گفته وی، کردستان در بخش حرفه‌ای ورزش‌های رزمی در کشور تایلند جایگاه ویژه‌ای کسب کرده و توانسته مامنی برای ورزشکاران ایرانی فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه اولین خانه موی‌تای کشور در سنندج تاسیس شده است گفت: ۴۵۰  نفر در خانه موی‌تای مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: کردستان به دلیل مرزی و کوهستانی بودن از پیشینه تاریخی زیادی در راستای پرورش فرماندهان شجاع و دلیربرخوردار بوده و توانسته جایگاه ویژه‌ای بدست آورد‌.

وی اظهارکرد: جوانان کردستانی همواره توانسته‌اند در سطح ملی و بین‌المللی و جهانی افتخارات زیادی کسب کنند.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ نفر در کردستان عضو تیم ملی موی‌تای است اظهارکرد: امسال کردستان در رده‌های سنی نوجوانان رتبه سوم تیمی کشور را کسب کرده است.

رضوی توسعه ورزش رزمی و همگانی کردن این رشته ورزشی را دغدغه هیات رزمی استان عنوان کرد و گفت:  در راستای استعدادیابی رده‌های نونهالان، نوجوانان و جوانان تعامل خوبی با آموزش و پرورش داریم.

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های سقز، سنندج و کامیاران از استعدادهای ورزشی خوبی برخوردار است گفت: در این راستا هر ساله مسابقات شهرستانی و استانی برگزار می‌شود.

وی نبود اسپانسر و حمایت بخش خصوصی را بزرث چالش ورزشی استان دانست و خواستار توجه و حمایت ویژه بخش خصوصی از قهرمانان ورزشی شد.

وی رشد و توسعه ورزش‌های رزمی را نیازمند اطلاع‌رسانی رسانه‌های جمعی دانست و از کم کاری صدا و سیما در راستای معرفی این رشته ورزشی انتقاد کرد.

دبیرهیات ورزش رزمی استان همگانی کردن رشته رزمی و سوق دادن آن در جهت قهرمانی کردن این ورزش نیازمند تعامل و ارتباط با آموزش و پرورش و دانشگاه دانست.

رضوی حمایت ورزش و جوانان را از ورزش‌های رزمی استان قابل تقدیر دانست و افزود: مساعدت‌های خوبی از سوی اداره ورزش و جوانان به این ورزش شده است.

وی با اشاره به خشن بودن ورزش‌های رزمی گفت: به دلیل کوهستانی بودن استان، این خطه مهد پرورش مردان دلیر و جنگجو بوده است، ۱۰ درصد ورزشکاران رزمی در آینده می‌توانند به عنوان قهرمان ملی کشور مطرح شوند‌.

وی ورزش سامبو را جز ورزش ملی روسیه دانست و گفت: این کشور در راستای رشد و توسعه این رشته ورزشی سرمایه‌گذاری زیادی کرده است.

سامبو در بخش بازی‌های آسیایی قرار دارد و در ۲ بخش اسپورت کامبت در رده‌های سنی مختلف آقایان و بانوان مسابقه برگزار می‌کند.

وی اظهارکرد: رشته سامبو در کردستان نوپاست، اما علیرغم نوپا بودن جوانان کردستانی توانسته‌اند به مقام‌های قهرمانی دست یابند.

وی استقبال بانوان را از ورزش رزمی مطلوب ارزیابی کرد و گفت: کردستان امسال توانست ۲ مدال طلا و ۲ برنز در مقام سوم تیمی حایز شود.

به گزارش فارس، ۱۴۵ کشور عضو فدراسیون جهانی موی‌تای است.

ورزش موی‌تای سال ۱۹۹۲ به صورت رسمی فعالیت خود را در جهان آغاز کرده و هر ساله مسابقات آسیایی، دانشجویی، ارتش‌ها اسکورت، اکورت و بازی‌های ساحلی در سطح جهان و قاره‌ها برگزار می‌شود.

فدراسیون ورزش‌های رزمی سال ۷۱ فعالیت خود را آغاز کرده، این رشته ورزشی ۱۱۰ رشته را تحت پوشش قرار داده است.

موی‌تای سال ۶۸ در ایران و سال ۷۸ در سنندج پایه‌گذاری شد و به صورت رسمی آغاز به فعالیت کرد.

تهران، کرج و کردستان جز استان‌هایی است که در این رشته ورزشی افتخارات زیادی کسب کرده است.

انتهای پیام ۲۳۳۰/۸۵

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر