کد خبر: 975296
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
به دنبال پیمان دفاع سایبری منطقه‌ای هستیم
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه لایه دیگری از تهدیدات علیه ایران تهدیدات سایبری بود، گفت: در یک سطح این حوزه به عملیات شناختی مربوط است یعنی کار روی ذهن و فکر افراد جامعه که از طریق شبکه‌های اجتماعی خارج پایه هدایت می‌شد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: توانسته‌ایم جنگ ترکیبی را که امریکا در پنج لایه علیه ما آغاز کرده بود، مهار کنیم.
به گزارش فارس، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه در حال حاضر دشمن جنگی پنج لایه را علیه کشور ما آغاز کرده است، گفت: لایه اول این جنگ در حوزه سیاسی بود که با خارج شدن امریکا از برجام تشدید شد تا تحریم‌ها علیه ایران راحت‌تر اعمال شود. وی با بیان اینکه لایه دیگر جنگ هیبریدی امریکا علیه ایران لایه امنیتی بود، توضیح داد: در این روش آن‌ها سعی کردند به وسیله انجام حمله‌های تروریستی از طریق منافقین یا حمله به مناطق مرزی ما جبهه جدیدی را آغاز کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه لایه دیگری از تهدیدات علیه ایران تهدیدات سایبری بود، گفت: در یک سطح این حوزه به عملیات شناختی مربوط است یعنی کار روی ذهن و فکر افراد جامعه که از طریق شبکه‌های اجتماعی خارج پایه هدایت می‌شد. اهداف این جنگ نیز القای حس ناامیدی و ناکارآمدی بود. وی با بیان اینکه این‌ها همه مؤلفه‌های جنگ اقتصادی است که بستر آن شبکه‌های اجتماعی از جنس محتواست، گفت: اینجا دیگر حمله از جنس دیروز نیست بلکه از لایه محتواست. این در واقع مدل جدیدی از جنگ هیبریدی است که علیه کشور ما به راه انداختند که چند ویژگی داشت؛ اول شبکه‌های اجتماعی، دوم مردم‌محوری، سوم اقتصاد، چهارم حرکت به سمت امنیتی کردن که ما نتایج بخشی از این‌ها را به صورت موقت در سال ۹۷ مشاهده کردیم.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور متذکر شد: ما به سرعت توانستیم بر اوضاع مسلط شویم و کنترل لایه‌های مختلف را به دست بگیریم به طوری که در موج دومی که به همین شیوه می‌خواستند راه بیندازند توانستیم طوری عمل کنیم که اجازه ندهیم دوباره چنین عملیات شناختی روی مردم انجام شود.

سرنگونی پهپاد امریکا، اراده ایران را بر دشمن غالب کرد
جلالی توضیح داد: وقتی که آن افسر جوان هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین امریکا را که به کشور نفوذ کرده است سرنگون کرد، این نشان داد که ایران در هیچ عرصه نظامی اجازه نفوذ به هیچ بیگانه‌ای را نخواهد داد. وی خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌های امریکا از حمله سایبری و پاسخ امریکا نسبت به سقوط هواپیمای جاسوسی‌شان به ایران خبر دادند ولی خوشبختانه ما هیچ گونه نشانه‌ای از این حملات دریافت نکردیم. این مقام مسئول ادامه داد: امریکایی‌ها نتوانستند در لایه سایبری به ما ضربه‌ای بزنند، چون ما با برگزاری ۱۲۰ مانور در حوزه‌های مختلف انرژی، حمل و نقل، بانکی و... نقاط ضعف خود را شناسایی کرده بودیم و در واقع با یک شبکه پدافندی قوی آن‌ها را در تور دفاعی خود انداختیم، به طوری که رسانه‌های آن‌ها اعلام کردند یا شبکه پدافندی ایران قوی بوده یا ظرفیت آفندی امریکا قدرت کافی را نداشته است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه خوشبختانه در لایه سیاسی هم با تدابیر مقام معظم رهبری و تصمیم نظام مبنی بر کاهش تدریجی تعهدات در برجام، توطئه دشمنان شکست خورده است، گفت: اکنون که در آستانه برداشتن گام جدید هستیم، کشور‌های اروپایی با دیدن اراده ما در حال عقب‌نشینی هستند و به تکاپو افتاده‌اند.

آسیب‌پذیری امریکا در فضای سایبری بیش از ایران است
جلالی در پاسخ به این سؤال که آیا ما نباید در بخش سایبری توان آفندی داشته باشیم نیز گفت: مفهوم توان آفندی زمانی معنا پیدا می‌کند که ابتدا شما زیرساخت‌های خود را قوی‌تر کنید. به این نکته باید توجه داشت که هر چه شما بیشتر به فضای سایبری وابسته باشید آسیب‌پذیری شما نیز بیشتر است، یعنی در فضای سایبری در حال حاضر امریکا بیش از ما آسیب‌پذیر است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه با وجود این تهدیدات کشور‌ها به دنبال ملی‌سازی فضای سایبری هستند، تأکید کرد: راه چاره کاهش نفوذ و تاثیرگذاری نیز چیزی غیر از بومی‌سازی فضای سایبری نیست کما اینکه امریکایی‌ها اعتراف کرده‌اند که این کار تهدیدی برای سلطه آنهاست. وی با بیان اینکه واژه جنگ شبکه‌های اجتماعی را ابتدا امریکایی‌ها مطرح کردند، افزود: شبکه‌های اجتماعی پدیده جدیدی است و بر این اساس برداشت‌ها از این فضا در کشورمان متفاوت است. 

سردار جلالی گفت: یکی از اهداف تشکیل شورای عالی فضای مجازی این بود که این شورا برداشت یکسانی از شبکه‌های اجتماعی ارائه دهد، اما در این شورا نیز برداشت‌ها در این زمینه متفاوت است.
وی افزود: وجود شبکه ملی اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی درون‌پایه از نظر امنیتی برای کشور ضروری است، اما وزارت ارتباطات می‌گوید برای ایجاد فضای مجازی ملی وظیفه مشخصی برای این وزارتخانه در قانون تعریف نشده است. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: همین فرصتی که به پیام‌رسان تلگرام داده شد تا به سطح کنونی برسد به شبکه‌های پیام‌رسان داخلی داده نشد و از همان ابتدا انتظار عملکرد کنونی تلگرام را از آن‌ها داشتیم.
سردار جلالی افزود: حمایت از شبکه‌های داخلی اکنون به آرامی به پیش می‌رود.

توانمندی ایران در تولید محصولات بومی پدافند سایبری
وی اضافه کرد: امسال ششمین نمایشگاه صنایع بومی پدافند غیرعامل برگزار می‌شود و در این جهت از تولیدات بومی حمایت و آن‌ها را کنترل کرده و در برخی سازمان‌های حیاتی به کار گرفته‌ایم.
سردار جلالی گفت: اکنون پنج اسکادای بومی داریم که یکی از آن‌ها را در شبکه گازرسانی استفاده کرده‌ایم، اما نسبت به اسکادا فهم واحدی از شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد. وی افزود: در ساخت ضدبدافزار‌ها با خارجی‌ها کامل رقابت می‌کنیم و استفاده از ضدبدافزار‌های بومی برای دستگاه‌های حیاتی کشور الزامی است. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: حدود ۲۰۰ محصول ایرانی در حوزه سایبر از جمله سوئیچ، روتر و دستگاه‌های حوزه امنیتی تولید کرده‌ایم و اگر دولت حمایت کند این محصولات بهتر از نمونه‌های خارجی تولید می‌شود زیرا بخش علمی کشور توان خود را نشان داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار