کد خبر: 975259
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۶
سرویس حقوق جوان آنلاین: هیچ‌کس حق ندارد دیگری را از پارک کردن خودرو در خیابانی که پلیس راهور آن را ممنوع نکرده است منع کند، جز مقابل در پارکینگ که باعث مشکل برای ورود و خروج خودروی صاحب ملک می‌شود.
به عبارت دیگر همه مردم می‌توانند ماشین خود را در تمام کوچه‌های شهر پارک کنند، اما از نظر قانون، پارک کردن خودرو مقابل پارکینگ هر جایی چه خانه باشد و چه مغازه ممنوع است. البته یک استثنا در این باره وجود دارد که درباره کوچه‌های بن‌بست است.

در واقع اگر فردی در کوچه بن‌بست ساکن باشد، تمام فضای داخل کوچه حق او و همسایه‌هاست؛ به این ترتیب پارک کردن در کوچه‌های بن‌بست از نظر قانونی مشکل دارد. البته ساکنان کوچه باید نامه‌ای تنظیم و با ارائه آن به شهرداری، دیگران را ملزم کنند خودروشان را داخل کوچه پارک نکنند.

از حرف تا تهدید
اگرچه قانون، حقوقی در این باره برای مالکان پیش‌بینی کرده که مردم حق ندارند خودرو‌های خود را مقابل پارکینگ یا داخل کوچه‌های بن‌بست پارک کنند، اما از طرف دیگر به صاحب ملک این حق را نداده‌اند که مردم را تهدید یا اقدام به تخریب خودرو و پنچری آن‌ها کنند.
حتماً تاکنون یک بار با تابلوی «پارک- پنچری» مواجه شده‌اید و یا قصد نصب آن را جلوی در منزل خود را داشته‌اید باید بدانید که ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید مالی کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

جرم پنچری
همچنین طبق ماده ۲۴ قانون مدنی «هیچ کس نمی‌تواند کوچه و خیابان‌هایی که بن‌بست یا مسدود نیست را تحت تملک قرار دهد.» بنابراین نصب هر گونه تابلو پارک ممنوع، یا تهدید به پنچری خودرو‌ها در کوچه و خیابان‌های شهر جرم محسوب می‌شود و می‌توان از متخلفان در دادسرا شکایت کرد. تابلو پارک = پنچری فقط باید روی در پارکینگ نصب شود و اگر جای دیگر از دیوار خانه بزنید و پارک کردن در آن محل را نیز برای مردم ممنوع کنید اگر شهرداری یا نهاد‌های مربوط دیگر باخبر شوند با متخلف برخورد می‌کنند.

چه ۵ دقیقه، چه یک روز
اگر شخصی مدام خودرو را طوری پارک می‌کند که شما نمی‌توانید از رمپ وارد شدن به پارکینگ استفاده کنید، باید از آن عکس بگیرید در ساعت‌های مختلف و با عنوان ایجاد «مزاحمت و ممانعت از حق» در دادسرا شکایت کیفری کنید. اگر هم ماشین غریبه‌ای جلوی پارکینگ پارک کرد، می‌توانید با شماره ۱۱۰ تماس بگیرید. از نظر پلیس چه پنج دقیقه چه یک روز، فرقی نمی‌کند تخلف، تخلف است. براساس قانون پارک کردن خودرو مقابل در منازل شهروندان مصداق توقف در محل ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود و جریمه هم دارد.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
اکبر نعمتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
5
37
سلام مادر کوچه بن بست هستیم که کل کوچه سمت ما پارک میکنند و پیاده رو و جدول آب هم سمت ما است همسایه روبرو ماشینش را جلو درب ما پارک میکند خودمان هم ماشین داریم مجبوریم وسط کوچه بزاریم که باعث رفت وآمد دیگران میشود آیا حق پارک برا ماست یا همسایه روبرو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
2
38
سلام منزل من در کوچه ی بمبسته ته کوچه یک در مونده به ته کوچه ،همسایه آخری حیاط داره یک ماشین حیاط می زارن پسرشم جلوی در طوری که هم در من را میگیره هم درخودشو من تازه ماشین خریدم به من میگه حق نداری ماشین بیاری جزو بحث کردیم بدو بیا گفته تهدید می‌کنه میگه مزاحمت ایجاد میکنم بکاری میکنم زندگی تو بزاری بری الان من چه کارکنم کوچه چهار متری وطولشم 60متری میشه
یوسف نعمتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
0
0
سلام وقت بخیر بنده ساکن کوچه بن بست چهار متری هستم همسایه ها باهم نوبتی پارک میکنن هر ملک با ملک مقابل خودش همسایه روبرویی ما هیچگونه با من کنار نمیاد میگه من جلوی پنجرم هست جلویی خونم هست نمیخوام کسیدیگه پارک کنه یعنی سمت خونه اونا بشه پارکینگ سمت خونه ما بشه محل عبور عابرین وماشینها بار باماشین زدن بدیوا خونه ما از لحاظ قانونی حق با کیست سپاسگزار از لطفتون
علیپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
0
13
سلام. لطفا ماده قانونی که حق پارک را در کوچه بن بست به ساکنین میدهد را قید کنید که مطلب قانونی و قابل بهره برداری باشد.
ضمنا تا انجایی که در قوانین سرچ کردم قانونی مشاهده نشد مبنی بر تایید این موضوع. مگر نظر وکلا و حقوقدانان که صرفا بدون قید بند و ماده قانونی گفته شده است.
لطفا نگارنده این مطلب حتما موضوع را پیگیری و در صورت لزوم اصلاح نماید چون در صورت صحیح نبودن ، میتواند باعث نزاع بین مردم و ساکنین کوچه شود.
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
2
6
با درود فراوان من درکوچه بن بست زندگی می کنم مدت شش سال است ماشينم را جلو درب خانه که مزاحمت به کسی ندارد پارک میکنم وخودم مستاجر هستم، داماد خانواده چند روز هست که ماشین می آورد و زنگ خانه را می زند و می گوید ماشین را بردار تا خودش بگذارد آیا این حق را دارد همچنین کاری بکند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار