کد خبر: 975142
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
زمان تغییر دیدگاه در مدیریت شهری تبریز
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: امروز زمان آن رسیده تا دیدگاه مدیریت شهری تبریز تغییر کرده و روش نوینی برای مدیریت شهر برگزیند.

عبدالله تقی‌پور در جلسه کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز با قدردانی از اجرای طرح زوج و فرد در مرکز شهر اظهار داشت: اولین پیاده راه ایران در تبریز اجرا شده و سایر شهر‌ها از تبریز الگو برداری کرده‌اند اما امروز شاهد بعضی مقاومت‌ها در راستای اجرای پیاده‌ راه و طرح‌های مشابه در تبریز هستیم.

وی با اشاره به آلایندگی هوای تبریز در زمستان گفت: امسال شورای شهر قبل از وقوع آلایندگی برای کنترل آن برنامه‌ریزی می‌کند.

لازم به ذکر است، در این جلسه طرح تدوین فهرست انتشار آلاینده‌های هوا در کلان‌شهر تبریز بررسی شد.
 

 ۹۲ درصد منابع آلاینده تبریز سهم منابع متحرک است

لیلا خازنی عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در خصوص این طرح یادآور شد: این طرح به صورت همزمان در ۹ کلان‌‌شهر اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در تبریز، دانشگاه تبریز با همکاری دانشگاه تهران مسوول پژوهش فهرست انتشار آلاینده‌های این شهر شده است.

خازنی بیان داشت: سامانه انتشار آلاینده‌‌ها آماده بوده و به‌زودی توسط سازمان محیط زیست کشور بهره‌‌برداری می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با بیان اینکه در همه جای دنیا برای کنترل آلاینده‌ها، فهرست انتشار آلاینده‌ها برای مدیریت منابع آلاینده تدوین می‌شود، گفت: این فهرست با اطلاعات دقیق در اختیار مسوولان مربوطه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ۹ مرکز آلاینده در این طرح برای تبریز در نظر گرفته شده، فرودگاه، ترافیک، خانه‌ها، صنایع، نیروگاه، پالایشگاه، پتروشیمی را از جمله این مراکز در تبریز بیان کرد.

خازنی با اشاره به اینکه ۹۲ درصد منابع آلاینده تبریز سهم منابع متحرک است، گفت: سیمان جزو آلاینده‌‌های صنایع است اما به تنهایی چند برابر صنایع دیگر تولید آلایندگی دارد.
 

۷۴ درصد آلایندگی متحرک تبریز مربوط به خودرو‌های شخصی است 

لیلا خازنی با بیان اینکه ۷۴ درصد آلایندگی متحرک تبریز مربوط به خودرو‌های شخصی است، اذعان داشت: سهم ترافیک در تولید آلایندگی‌های متحرک بالا است.

وی با اشاره به تاثیر بسیار بالای فرهنگ‌ جامعه در انتشار آلاینده‌‌ها افزود: فرهنگ استفاده از ناوگان عمومی و پیاده در تبریز پایین است و این عامل موجب وجود آلایندگی ۷۲ درصدی خودروهای شخصی در منابع آلاینده متحرک شهر می‌باشد.
 

۳.۵ میلیون سفر روزانه در تبریز انجام می‌شود 

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار سفر روزانه در تبریز انجام می‌شود، گفت: نبود زیرساخت‌های مناسب برای استفاده از ناوگان عمومی موجب کاهش استفاده از این ناوگان می‌شود.

خازنی در ادامه به تاثیر منفی تاکسی‌های اینترنتی در آلایندگی تبریز گفت: این تاکسی‌ها موجب افزایش خودروهای تک سرنشین و دو سرنشین در شهر شده و موجب ایجاد ترافیک و آلایندگی بیشتر در شهر می‌شود.
 

روزانه ۱۵۰ هزار سفر از طریق تاکسی‌های اینترنتی در تبریز انجام می‌شود

وی با بیان اینکه روزانه ۱۵۰ هزار سفر از طریق تاکسی های اینترنتی در تبریز انجام می‌شود این آمار را موجب افزایش آلایندگی به دلیل تک سرنشین و دو سرنشین بودن آنها دانست.

لیلا خازنی با بیان اینکه تهران پنج برابر تبریز جمعیت دارد اما تناژ آلایندگی آن ۲/۵ برابر تبریز است، ابراز کرد: خودروهای شخصی تبریز دو برابر خودروهای شخصی در تهران موجب آلایندگی هوا در این شهر می‌شود‌.

وی با اشاره به اجرای طرح زوج و فرد در تبریز گفت: اگر طرح زوج و فرد در شهر اجرا می‌شود و موجب ایجاد محدودیت برای مردم می‌شود، باید متناسب با آن حمل و نقل عمومی نیز گسترش یابد.

خازنی  با بیان اینکه گسترش فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی موجب کاهش ۵۸ درصدی آلودگی هوای متحرک تبریز خواهد شد، خاطرنشان ساخت: با افزایش و توانمندسازی حمل و نقل عمومی می‌توان آلودگی هوای تبریز را کاهش داد.
وی گفت: نگاه توسعه محور در تمام ابعاد شهر سازی باید لحاظ شود.

عبداله تقی‌پور با بیان اینکه باید در روش‌های مدیریت شهری تبریز تجدید نظر شود، تصریح کرد: امیدواریم به این نتیجه برسیم که باید در مدیریت شهری پوست‌اندازی کرده و از تکنولوژی‌های مدرن استفاده کرد.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: هدف کمیسیون محیط زیست ایجاد حساسیت شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری در کنترل آلایندگی هوا است.

وی ادامه داد: امروز راهکار اجرایی برای کنترل ترافیک و آلایندگی وجود دارد اما مدیریت درستی برای آن موجود نمی‌باشد. 

تقی‌پور با اشاره به طرح ایجاد پاره خط‌ها در شهرک‌ها اضافه کرد: در بحث ایجاد پاره‌ خط‌‌ها در شهرک‌ها اگر این طرح اجرا شود می‌توان مدیریت زمان و ترافیک را ایجاد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر