کد خبر: 975004
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان:
مهندس آرش اخوان طبسی گفت:زمانی که دولت تسهیل گر و بخش خصوصی آموزش دهنده باشد، آموزش‌ها مبتنی بر نیاز بازار کار همراه با تنوع مشاغل در محیط کار واقعی انجام می‌گیرد که این امر از کارآمدی بالایی برخوردار است و این در حالی است.
به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، در راستای تحقق رونق تولید، سمینار تخصصی صلاحیت حرفه‌ای شاغلین صنایع و صنوف در ۱۳۹۸ در محل سالن اجتماعات مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید بهشتی اصفهان با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از مدیران، مسئولین و کارشناسان صنایع و صنوف استان، رؤسای مراکز، ادارات ستادی و واحد‌های اداره کل، کارشناسان و اساتید این حوزه برگزار گردید.

مهندس آرش اخوان طبسی به عنوان سخنران اول این سمینار گفت: سیستم صلاحیت حرفه‌ای شاغلین صنایع و صنوف در راستای تحقق شعار رونق تولید، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال پایدار، کاهش نرخ بیکاری و افزایش رشد اقتصادی طراحی و پیاده سازی شده است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ضمن اشاره به تجربه کشور‌های پیشرفته در تحول آموزش‌های مهارتی افزود: زمانی که دولت تسهیل گر و بخش خصوصی آموزش دهنده باشد، آموزش‌ها مبتنی بر نیاز بازار کار همراه با تنوع مشاغل در محیط کار واقعی انجام می‌گیرد که این امر از کارآمدی بالایی برخوردار است و این در حالی است که اگر فقط دولت آموزش دهنده باشد، تمرکز بر آموزش قبل از اشتغال از کارآمدی پایینی برخوردار است.

وی  جهت افزایش اثربخشی آموزش‌های مهارتی، برای نیرو‌های جدید و افراد جویای کار، سیستم نظام آموزش دوگانه (۳۰ درصد در کارگاه‌های آموزشی و ۷۰ درصد در محیط واقعی کار و برای ایجاد اشتغال پایدار و ارتقاء مهارت شاغلین صنایع و صنوف، نظام صلاحیت حرفه‌ای را پیشنهاد نمود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان فرآیند سیستم صلاحیت حرفه‌ای را بررسی و اصلاح اهداف و چشم انداز شرکت ها، شناسایی، تعریف مشاغل و تدوین چارت سازمانی استاندارد، تعریف شایستگی‌های مورد نیاز و استاندارد‌های آموزشی هر یک از مشاغل، تعریف مسیر‌های ارتقاء شغلی، تأمین نیروی جدید با ارتقاء مهارت نیروی انسانی مورد نیاز و بررسی صلاحیت حرفه‌ای افراد اعلام نمود و افزود: در این حالت فرد یا تأئید صلاحیت می‌شود یا دارای احصاء کسری مهارت است که در این خصوص برای آنان برنامه ریزی آموزشی انجام می‌گردد.

اخوان با تأکید بر ارتقاء مهارت شاغلین صنایع و صنوف افزود: یکی از معضلاتی که در بازار اشتغال با آن مواجه هستیم، ضعف مهارتی است و بسیاری از کارگران کارخانه‌ها مهارت‌های لازم و مورد انتظار را نداشته و تولیدات از کیفیت پایینی برخوردار است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: سیستم صلاحیت حرفه‌ای می‌تواند با نیازسنجی دقیق، مشاغل موجود را شناسایی نموده و با احصاء مشاغل براساس ویژگی‌های کارخانه ها، شایستگی شغلی (جسمی، رفتاری و مهارتی) را تعریف نموده و پس از آن استاندارد‌های آموزشی تدوین و بر اساس استانداردها، آزمون صلاحیت حرفه‌ای تعریف شود که این گام مؤثری در جهت تحقق و رونق تولیدات است.

اخوان در این سمینار به طراحی و پیاده سازی نظام آموزش دوگانه نیز اشاره نمود و از مزیت‌های این سیستم را تربیت نیروی کار ماهر و خلاق مورد نیاز بخش‌های مختلف صنفی و صنعتی، ارائه آموزش‌های تقاضا محور و متناسب با نیاز بازار کار، اجرای آموزش در محیط کار واقعی، ایجاد فرصت و شرایط مناسب برای کارفرمایان جهت ارزیابی و تأئید صلاحیت شغلی افراد، اثربخشی آموزش‌های مهارتی و ضمانت اشتغال دانست.

در ادامه این سمینار رضا فرهت مشاور اجرایی حوزه منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان سخنران دوم این سمینار به تشریح صلاحیت، چالش‌های امروز، راهکار‌های پیشنهادی، معرفی مبانی و منابع علمی، الگوها، مسیر و اهداف نظام صلاحیت حرفه‌ای پرداخت.

فرهت صلاحیت را دانش و توانمندی‌هایی که فرد برای عملکرد بهینه در شغل خود بایستی دارا باشد تعریف نمود و کمبود منابع انسانی ماهر و کارآمد و تأثیر به کارگیری افراد با صلاحیت‌های ضعیف در عملکرد و اعتبار شرکت‌ها و آینده سازمان‌ها را یکی از چالش‌های مهم امروز عنوان کرد.

وی در این خصوص تنها راهکار پیشنهادی برای عبور از این چالش را، نظام صلاحیت حرفه‌ای مشاغل دانست و به تشریح اهداف این سیستم پرداخت.

مشاور اجرایی حوزه منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت ذوب آهن اصفهان ضمن توضیح مبانی، منابع علمی و الگو‌های سیستم صلاحیت حرفه ای، ایجاد زیرساختی برای دستیابی به منابع انسانی کارآمد و متناسب، مولد و قابل توسعه، همچنین ایجاد سازه‌ای نظام‌مند و اقتصادی به منظور توسعه پایدار منابع انسانی متخصص را از اهداف معماری این نظام دانست.

وی در ادامه سمینار در خصوص ایجاد سیستم تربیت افراد حرفه‌ای در مشاغل مورد نیاز شرکت ها، ایجاد سیستم ارزیابی عملکرد حرفه‌ای کارکنان موجود به منظور روزآمد کردن آنان، تشکیل زنجیره بنیادین توسعه منابع انسانی، ارکان نظام صلاحیت حرفه ای، مدل صلاحیت حرفه‌ای و چگونگی انجام پروژه طراحی نظام صلاحیت حرفه‌ای در یکی از پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی مطالبی را برای متقاضیان این نظام بیان نمود.

در پایان این سمینار مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خواستار ارائه مباحث، الگو‌ها و مدل‌های بیان شده در این سمینار تخصصی جهت حوزه‌های صنعتی در شهرستان‌ها از سوی رؤسای مراکز و پیگیری نتایج آن شد.

لازم به ذکر است آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد نوین دانش پژوهان  به مدیریت مهران بکایی و تأسیسات گستران به مدیریت مهدی رضایی از حامیان برگزاری سمینار تخصصی صلاحیت حرفه‌ای شاغلین صنایع و صنوف در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان بودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار