کد خبر: 974568
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
بازار بورس به رغم آنکه در ساعات اولیه روندی نزولی داشت، اما در ساعت‌های نزدیک به ظهر مثبت شد و شاخص در حدود ۷۸۰ واحد رشد کرد، به این ترتیب روز گذشته شاخص کل با ارزش ۱۸۶۷ میلیارد تومان در کل معاملات به ۳۰۲ هزار ۱۷۶ رسید.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: شاخص ۷۷ هزار واحدی فروردین در مهرماه به بیش از ۳۰۰ هزار واحد رسید و رکورد صعود شاخص را شکست. با ورود نقدینگی به این بازار شاهد آن بودیم که حدود شش ماه بازدهی بورس به بیش از ۷۵ درصد رسید.

این جریان نقدینگی در بازار سرمایه چنان قوی بود که در این میان برخی از رویداد‌های سیاسی هم نتوانست ضربه‌ای به عملکرد بازار بورس وارد کند که منجر به ریزش شاخص شود.

اما هشدار‌ها و بدبینان بازار بالاخره اثر خود را در کنار ورود ۴۰۰ هزار تازه وارد گذاشتند تا در روز‌های اخیر فضای بازار سرمایه قرمز شود تا تازه‌وارد‌هایی که در انتظار بازدهی کوتاه‌مدت بودند با همان سرعتی که وارد بورس شدند در صف فروش بایستند.

با این حال برآورد‌های کارشناسان براین است که بازار سرمایه وارد فاز استراحت و اصلاح قیمت‌ها شده در عین حالی که خبر‌های خوش و امیدوار‌کننده نیز در انتظار بورس‌بازان هست.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تأکید بر حبابی‌نبودن رشد ۷۵ درصدی درباره دلایل ریزش شاخص پس از رشد جهشی آن ادامه داد: یکی از دلایل ریزش شاخص این است که بازار سرمایه وارد فاز استراحت و اصلاح قیمت‌ها شده‌است. شتاب شاخص در چند ماه گذشته به شدت بالا و بدون استراحت به ۳۰۰ هزار واحد رسیده‌بود.

البته کارشناسانی مانند میرمعینی بر این باورند که قیمت‌ها به حد اشباع رسیده‌اند و برخی از این سهم‌ها که عمدتاً سهام‌های کوچک هستند حتی به بالاتر از ارزش ذاتی خود رسیده و سهم‌های ارزنده هم هنوز به ارزش ذاتی خود نرسیده‌اند و کف بازار باعث‌شده که هنوز با ارزش ذاتی خود فاصله داشته باشد.

هر چند هنوز ریزش شاخص بورس متوقف نشده‌است، اما با توجه به ثباتی که در فضای اقتصادی کشور حاکم شده و مهم‌تر از همه اینکه سایر بازار‌ها هم با رکود مواجه هستند، به نظر نمی‌رسد که این ریزش‌ها ادامه‌دار باشد. در حال حاضر بازار‌های رقیب بورس هم در رکود به سر می‌برند، بنابراین نقدینگی جایی برای مهاجرت ندارد.

شاخص بورس در کانال ۳۰۰ هزار واحد استراحت می‌کند
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص بورس در کانال ۳۰۰ هزار واحد استراحت خواهد کرد، گفت: مگر اینکه گزارش شش ماهه شرکت‌ها مثبت نباشد و شاخص مجبور به تطبیق خود با این گزارش‌ها شود. طحانی به «ایرانا» گفت: انتظار این است که تا سه روز آینده گزارش شش ماهه شرکت‌ها روی سایت کدال منتشر شود و به طور حتم این اتفاق بر روند بازار تأثیرگذار است و بهتر می‌توان در مورد عملکرد شرکت‌ها قضاوت کرد. طحانی گفت: گزارش مثبتی در زمینه سهام بنیادی بر سامانه کدال منتشر خواهد شد، اما سهم‌هایی که رشد حبابی داشتند و بعد با ریزش همراه شدند، گزارش‌هایی را منتشر می‌کنند که چنگی به دل نخواهد زد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: تا زمانی که قیمت کالا‌های کامودیتی‌محور در بازار جهانی ریزش معنادار نداشته‌باشد و نیز نرخ سود سپرده بانکی افزایش پیدا نکند، نگرانی برای بازار سرمایه وجود ندارد. به گفته طحانی، صنایع فلزات اساسی، پالایشی‌ها، بانکی، پتروشیمی و کانی‌های فلزی از جمله صنایعی محسوب می‌شوند که مورد اقبال سهامداران در بازار سرمایه قرار خواهند‌گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار