کد خبر: 974553
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۵
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:
هیچ کشوری در دنیا شفافیت مالی ندارد و FATF سازوکار تشریفاتی و دروغین است تا کشور‌های غیرهمسو با خود را محدود کنند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص تمدید چندباره مهلت FATF به ایران اظهار داشت: FATF قبل از اینکه برای ایران مهلت بگذارد و تهدید کند، باید مقابل زیاده‌خواهی و تحریم‌های ضدایرانی امریکا بایستد، اگر ایران لوایح مرتبط با FATF را بپذیرد این نهاد چه توانی برای مقابله با تحریم‌های امریکا دارد؟ این در حالی است که هرگز امریکا دست از شیطنت برنمی‌دارد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پذیرش لوایح مرتبط با FATF هیچ سود و منفعتی برای جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت کما اینکه تاکنون نداشته است. وی افزود: کشور‌های عضو این ساز و کار جرئت مقابله با اقدامات ضد بشری و ضد منشور سازمان ملل متحد امریکا را ندارند، وقتی چنین جرئتی ندارند اینکه بخواهند فقط به ایران فشار بیاورند نشانه ضعف کشور‌های عضو FATF است. پذیرش FATF تا زمانی که آن‌ها در مقابل تحریم‌های ضد ایرانی امریکا نایستاده‌اند، اشتباه محض است. پورمختار در خصوص اینکه عضویت ایران در FATF مانع از دور زدن تحریم‌ها می‌شود یا خیر، ادامه داد: ایران در زمینه دور زدن تحریم‌ها کار خود را انجام می‌دهد و از همه امکانات استفاده می‌کنیم، اما اینکه همه تراکنش‌ها را جمع کنیم و در اختیار FATF قرار دهیم طبیعتاً راه‌ها را به دست خود می‌بندیم.

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که مگر کشوری در جهان وجود دارد که شفافیت مالی داشته باشد، گفت: کشور‌هایی مانند امریکا، فرانسه و آلمان نیز که مدعی شفافیت هستند، شفافیت مالی ندارند. پورمختار اظهار داشت: ساز و کار FATF نه تنها یک ساز و کار تشریفاتی است، بلکه سازوکاری دروغین است، کشور‌های تشکیل‌دهنده آن چنین سازوکاری را برای ایجاد محدودیت و تحریم کردن کشور‌های غیرهمسو با خود به و جود آورده‌اند تا آن‌ها نتوانند به صورت معمول به امور تجاری خود بپردازند.

بیانیه FATF علیه ایران سیاسی است
در همین ارتباط یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بیانیه اخیر FATF و تند شدن لحن این سازمان نسبت به ایران، گفت: بیانیه اخیر FATF نشان‌دهنده فشار‌های سنگین سیاسی در گروه اقدام ویژه مالی علیه ایران است که به دلیل نبود ایران در این گروه سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفتگو با ایسنا با اشاره به تمدید مهلت چهارماهه گروه اقدام ویژه مالی (FATF) به ایران برای لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) گفت: شاید تند شدن لحن بیانیه اخیر FATF در مقابل ایران بیشتر از آنکه براساس داده‌های موجود در قبال رفتار‌های مرتبط با جمهوری اسلامی ایران با FATF باشد ناشی از ایجاد یک فضای تند سیاسی است. براساس عرف روابط کشور‌ها در مقابل FATF نوع رفتار و تلاش‌های صورت گرفته توسط ایران در پاسخ به سؤالات و ابهامات مطرح شده معقول بوده و براساس همین عرف نباید FATF چنین اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کرد. این موضع نشان می‌دهد جریان سیاسی تند و قدرتمندی علیه ایران در FATF شکل گرفته که سعی می‌کند ایران را تهدید نماید. فلاحت پیشه در توضیح اقدامات ایران در برابر بیانیه FATF، گفت: ایران در قالب اصلاحیه‌ای در قوانین داخلی خود عملاً از سؤالات و ابهامات FATF ابهام‌زدایی کرده است. اقدامات ما شبیه اقدامات‌مان در قالب NPT است که به دلایلی تلاش شد مقررات و نظارت‌ها و بازرسی‌ها تحت پروتکل الحاقی دوباره به ایران تحمیل شود. ما با انجام این اصلاحیه‌های داخلی از FATF بهانه‌زدایی کردیم، اما آن‌ها تحت فشار‌های سیاسی موضوعات تازه‌ای را مطرح کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار