کد خبر: 974494
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۸
مقام معظم رهبری به مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و علوم تأکید کردند از دانشگاه‌ها در مقابل جریان ناامیدکننده دانشجویان مراقبت کنند
وزرای علوم و بهداشت باید برای مقابله با جریانی که علاقه دارند دانشجویان را مأیوس کنند، برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند و با چنین افرادی برخورد قاطع صورت بگیرد. جریانی در داخل کشور به نوعی با جریان خارج از کشور و بیگانه همراهی دارد و می‌خواهد ناکارآمدی در کشور را تبلیغ کند
علیرضا سزاوار
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: در دانشگاه‌های کشور برخی جریان‌های سیاسی از هر فرصتی که به‌دست می‌آورند برای تشویش ذهن دانشجویان و بدبینی به نظام استفاده می‌کنند. به همین دلیل مقام معظم رهبری هم در دیدار با نخبگان جوان نسبت به این جریانات هشدار دادند. بعضی جریانات منحرف در دانشگاه‌ها برای آشفته کردن این محیط‌های علمی و رسیدن به این اهداف‌شان پرسش‌های زیادی در رابطه با عملکرد مسئولان نظام برای دانشجویان ایجاد می‌کنند.

انتقاد‌ها را پس نزند
برای اینکه پویایی دانشگاه‌ها از این مشکلات حفظ شود، ساده‌ترین کار این است که خود مدیران از دانشگاه‌ها فراری نباشند و این جریان‌های منحرف را هم در معرض سؤالات دانشجویان قرار دهند و خودشان واقعیت‌ها را به دانشگاهیان منتقل کنند. حتی اگر یکی از مسئولان در کشور تخلفی انجام داده، بپذیرد و انتقاد‌ها را پس نزند. نباید عدم شفافیت باعث شود که فضای دانشگاهی به عده‌ای از مسئولان بدبین شوند. مدیران دانشگاه‌ها هم باید شرایطی را فراهم کنند تا تبادل‌نظر در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد.

هرگز مأیوس نشوید
توصیه مقام معظم رهبری به جوانان نخبه «مأیوس نشدن از القائات منفی جریانی بددل که جنبش علمی کشور را انکار می‌کند» بود.
مقام معظم رهبری با بیان اینکه یک جریان بددل و بدخواه که متأسفانه در داخل دانشگاه‌ها نیز حضور دارد، فرمودند: «این جریان اصل جهش علمی کشور را که یک واقعیت عیان است، انکار و تلاش می‌کند با القای اینکه هیچ اتفاق علمی مهمی رخ نداده است، مردم را دچار تردید و نخبگان را ناامید کند، اما شما در مقابل این جریان هرگز مأیوس نشوید.»

رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از کار‌های زشت این جریان بددل را دلالی و انتقال نخبگان مستعد به خارج از کشور دانستند و گفتند: «جوان نخبه به ایران تعلق دارد و پاره تن کشور است، اما آن‌ها به دنبال دلسرد کردن یا فریفتن او با وعده‌های پولی یا غیرپولی و موهوم هستند که مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و علوم موظفند از دانشگاه‌ها در مقابل این جریان مراقبت کنند.»
ایشان افزودند: «برخلاف القائات این جریان، مقامات عالی کشور از مشکلات و اخبار منفی هم باخبر هستند، اما یقیناً جنبه‌های مثبت جریان علمی کشور بر جنبه‌های منفی آن غلبه دارد.»

موفقیت‌های ایران ثبت شده است
در واقع وزرای علوم و بهداشت باید برای مقابله با جریانی که علاقه دارند دانشجویان را مأیوس کنند، برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند و با چنین افرادی برخورد قاطع صورت بگیرد.
جریانی در داخل کشور به نوعی با جریان خارج از کشور و بیگانه همراهی دارد و می‌خواهد ناکارآمدی در کشور را تبلیغ کند. جریان داخل به جوانان به خصوص به نخبگان کشور می‌گوید راه پیشرفت این است که به خارج از کشور بروید و ماندن در ایران چیزی جز دلسردی برای شما ندارد که باید با این افراد برخورد کرد.

در همین زمینه رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص وجود جریانی که اصل جهش علمی را در کشور انکار می‌کند، گفت: دشمنان انقلاب، جریان استکبار و صهیونیست می‌خواهند به گونه‌ای جلوه دهند که موفقیت‌های ایران در بخش عملی از آن ملت ایران نیست یا سعی دارند این موفقیت‌ها را در عرصه‌های بین‌المللی نادیده بگیرند. موفقیت‌های علمی ایران خوشبختانه در پایگاه‌های استنادی علوم از جمله ISI و اسکوپوس ثبت شده است، اما دشمن سعی در سیاه‌نمایی دارد.

تمرکز بر وضعیت اشتغال
محمدمهدی زاهدی ضمن اشاره به اینکه دشمنان می‌خواهند این را القا کنند که به‌رغم اینکه ایران در بحث نظری و مقاله‌نویسی توفیقاتی داشته، اما در سایر حوزه‌ها دستاورد خوبی نداشته است، خاطرنشان کرد: آن‌ها بر این موضوع تأکید دارند که به واسطه تحریم‌ها، ایران اگر می‌خواهد به موفقیتی در حوزه علمی برسد، باید تجهیزات داشته باشد.
زاهدی اضافه کرد: آن‌ها بر این باورند که، چون تجهیزات و امکانات در اختیار محققان و دانشمندان ایرانی نیست، بنابراین امکان تبیین حوزه عملی و تجاری‌سازی علم وجود ندارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه تصریح کرد: ما نمی‌گوییم وضعیت مطلوب است، اما دشمن می‌خواهد نوعی سرخوردگی در جوانان و نخبگان کشور ایجاد کند و مدام به وضعیت اشتغال و کسب و کار اشاره می‌کند و سعی در ارتباط دادن این موضوعات با یکدیگر دارد؛ در حالی که مطلقاً این‌طور نیست.

برخی باید تغییر روش دهند
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه تعداد این افراد آن‌قدر کم است که نمی‌توانند تأثیرگذار باشند، گفت: در دانشگاه‌ها باید دقت شود که این افراد رسوخ نکنند و موجب دلسردی جوانان و دانشجویان نشوند. این جریان سعی دارد، فضای بدبینی نسبت به توفیقات علمی جوانان را ایجاد کند و هدف نهایی آن‌ها این است که جوانان تصمیم بگیرند، به خارج از کشور بروند.
زاهدی به برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ از دستاورد‌های علمی و تجاری‌سازی شده محققان ایرانی به عنوان نمونه بارزی از حرکت مثبت علمی ایران اشاره کرد و گفت: ایران توانسته در حوزه سلول‌های بنیادی، نانو، حوزه دفاعی و هوافضا به دستاورد‌های خوبی دست یابد. در دانشگاه اساتید مؤمن و وفادار به انقلاب زیاد داریم و تنها اندکی فقط در برخی دانشگاه‌ها به دنبال چنین اهدافی هستند که امیدواریم تذکرات رهبر معظم انقلاب را بشنوند و تغییر روش دهند.

افتخارآمیز، اما ناکافی
مقام معظم رهبری در همان دیدار با بخشی از نخبگان از حرکت علمی آغاز شده در کشور که نیازمند استمرار است، سخن گفتند. به فرمایش ایشان رتبه‌های بالای علمی ایران در برخی رشته‌های نوپا مانند نانو و زیست‌فناوری بسیار افتخارآمیز است، اما به هیچ‌وجه کافی نیست و نباید ما را قانع کند، بلکه باید پیشرفت علمی با شتاب ادامه یابد.
رهبر انقلاب اسلامی سپس به بیان چند نکته خطاب به نخبگان جوان پرداختند. «اجرا و تحقق جدی سند راهبردی امور نخبگان» اولین نکته مورد تأکید ایشان بود. مقام معظم رهبری اجرای کامل این سند را موجب رفع بسیاری از مشکلات در زمینه پیشرفت علمی، تجاری‌سازی محصولات علمی و فناوری و حل سایر مشکلات بخش علمی خواندند و تأکید کردند بنیاد نخبگان موظف است به این سند بپردازد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید با به‌روزرسانی این سند، تحقق آن را مطالبه و دنبال کند. اما این سند دقیقاً چیست؟

بار سنگین سند نخبگان
سند راهبردی کشور در امور نخبگان مصوب سال ۱۳۹۱ است و بر اساس آن ایجاد سازوکار‌های حمایتی و هدایتی برای نهادها، انجمن‌ها و نشریه‌های علمی با هدف توسعه فعالیت‌های بین‌المللی (از قبیل اعطای بورس، برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی، انتشار نشریات بین‌المللی) و جذب نخبگان غیرایرانی مورد تأکید قرار گرفته است.

دستاورد ارتباط دوطرفه
در اخبار روزمره قرارداد‌های مراکز آموزش عالی با وزارتخانه‌های مختلف و با بخش‌های اقتصادی، صنعتی و تولیدی نشان می‌دهد دستاورد‌های علمی به تدریج و با سرعت در حال کاربردی شدن است که این موضوع نگرانی دلسوزان و منتقدان تأثیرگذاری علم و دانش در محیط بیرون دانشگاه را تأمین می‌کند. امروز دانشگاهیان ما با همه که عظمتی دارند در بخش صنعتی و خدمات فنی جایگاه خودشان را نیافته‌اند و مقصر دانشگاهیان نیستند بلکه مسئولانی هستند که می‌توانند این شرایط ارتباط را فراهم کنند، اما کوتاهی می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر