کد خبر: 974325
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۳
یک بسته کتاب فرزندپروری برای پدر و مادر‌ها
در تمام امور زندگی اعتدال نقشی مؤثر در زندگی افراد ایفا می‌کند. فرزندپروری هم در قالب این قاعده قرار می‌گیرد؛ لذا در مسیر تربیت، والدین می‌بایست تعادل را حفظ نمایند و از روش‌هایی که سبب استفاده از تنبیه یا منجر به لوس شدن فرزندان می‌شود، پرهیز کنند
حسین گلمحمدی

سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: قهر با کتاب کم‌کم دارد به یک معضل تبدیل می‌شود و از آن‌سو جایگزینی محتوای شبکه‌های مجازی که چندان هم به صحت و سقم آن‌ها اعتمادی نیست، خطری برای ذهن باورپذیر بسیاری از کاربران محسوب می‌شود. در این میان، والدینی که در فرایند تربیت فرزندان خود با چالش مواجهند سردرگم می‌مانند که چه چیزی درست و چه چیزی غلط است. بسیاری از آن‌ها احتمالاً علاقه‌مند به دانستن فهرستی از کتاب‌هایی هستند که کمک حالشان باشد و به آنان در انتخاب شیوه‌های مفید تجربه شده و علمی در برخورد با فرزندان یاری برساند. ما در اینجا گزیده‌ای از کتاب‌های خوب در حوزه فرزندپروری را به این دسته از والدین پیشنهاد می‌دهیم.

آزاد و صمیمی با فرزندان
«آزاد و صمیمی با فرزندان» نام کتابی است نوشته آلیسون مولوانی و ترجمه مهدی حاجی‌اسماعیلی که از سوی انتشارات دانژه منتشر شده است. مؤلف کتاب با علم به اینکه در بسیاری از خانه‌ها، والدین حرف فرزندان را و فرزندان سخن والدینشان را متوجه نمی‌شوند، و اینکه همین امر باعث مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان مثلِ داد و فریاد زدن، لجبازی کردن، دروغگویی، فرار از خانه و کشیده شدن آن‌ها به سمت اعتیاد و بزهکاری می‌شود، اصول و راهکار‌هایی را ارائه داده است. نویسنده کتاب به دنبال ارائه راهکار‌هایی است تا فرزندان و والدین با هم صمیمی باشند و بتوانند یکدیگر را درک، و ارتباط مؤثری با هم برقرار کنند.


تربیت با عشق و منطق
کتاب «تربیت با عشق و منطق» نوشته جیم فی و فوستر کلاین با ترجمه سمیه موحدی‌فرد از سوی انتشارات آوای منجی منتشر شده است. به اعتقاد نگارندگان کتاب، امروزه تربیت مؤثر بر پایه عشق و محبت استوار است. صمیمیتی که آسان‌گیر نیست، بی‌احترامی را تحمل نمی‌کند، بلکه این عشق باید به‌حدی بانفوذ باشد که به کودکان اجازه ارتکاب خطا و کسب تجربه از خطا‌ها را بدهد. بیشتر اشتباهات، برای کودکان عواقب منطقی را در پی دارد که باعث متحول شدن آن‌ها خواهد شد. نگرش اصلی نگارندگان کتاب حاضر حول این محور است که به کودکان اجازه دهیم همزمان با رشد جسمی به بلوغ و تکامل نیز برسند. با این روش به آن‌ها خواهیم آموخت که مستقلانه تفکر، تصمیم‌گیری و زندگی کنند.

دوست بدارید، اما لوس نکنید
«نانسی سامالین» و «کاترین ویت نی» در کتاب «دوست بدارید، اما لوس نکنید» که با ترجمه مهدی قراچه‌داغی از سوی انتشارات پیک بهار منتشر شده است، به رابطه کودک و والدین می‌پردازند. این کتاب یک راهنما برای والدینی است که به دنبال تربیت فرزندانشان بر اساس نکته‌ها و توصیه‌های طبقه‌بندی شده هستند. این راهکار‌ها در ۱۰۰ نکته جمع‌آوری شده است که طی ۱۰ بخش، به این نکات پرداخته می‌شود. این مطالب برای والدین، راهنمای عمومی محسوب می‌شود؛ به عبارت دیگر این کتاب، موقعیت محور است یعنی در موقعیت‌های مختلفی که کودک قرار می‌گیرد، و رفتار‌هایی که از او سر می‌زند، نحوه برخورد مناسب با آن موقعیت را توضیح می‌دهد.

راهنمای تربیت اثربخش
«دان دینک مایر» و «گری دی مکی» نویسندگان کتاب «راهنمای تربیت اثربخش» هستند. این کتاب که با ترجمه مهرداد فیروزبخت از سوی انتشارت دانژه منتشر شده است می‌تواند به عنوان کلید راهی برای والدین و معلمان و همه آن‌هایی که دغدغه تربیت دارند، قرار گیرد. محوریت کتاب با تربیت، آن هم تربیتی که ثمربخش و لذت‌بخش باشد، شکل گرفته است. مؤلفان معتقدند هدف تربیت این است که بچه‌ها مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرند. این سخنی است مورد تأیید، اما به معنای هدف تام و نهایی نمی‌تواند باشد، زیرا هدف از تربیت همانطور که در ادیان آسمانی آمده علاوه بر مسئولیت، آماده کردن فرزند برای در مسیر صحیح سعادت قرار گرفتن نیز است. البته اگر مسئولیت را دارای اقسامی بدانیم که از جمله آن مسئولیت فردی، مسئولیت در برابر جامعه و مسئولیت در برابر خالق باشد، این هدف می‌تواند کامل و صحیح محسوب گردد. مؤلفان تربیت را به معنای هدایت کودک به سوی انتخاب کردن و نه به جای او انتخاب کردن می‌دانند. اما هرچه باشد می‌توان مهم‌ترین وظیفه والدین را تربیت بچه‌ای با اعتمادبه‌نفس و مسئولیت‌پذیر دانست. والدین برای تربیت اثربخش نیازمند آشنایی کامل نسبت به نحوه رشد و رفتار کودکان، راه‌های برخورد اثربخش و مثبت با رفتار غلط، تبحر در دلگرمی دادن به فرزند خود، پیدا کردن راه‌های راحت و آزادانه گوش دادن و حرف زدن هستند که طی فصول مختلف کتاب و در برنامه‌ای به نام «استپ» به آن‌ها پرداخته می‌شود.

تربیت کودک بدون کتک یا لوس کردن
کتاب «تربیت کودک بدون کتک یا لوس کردن» نوشته الیزابت کرری با ترجمه نسرین پارسا از سوی انتشارات رشد منتشر شده است. به اعتقاد نگارنده کتاب در تربیت فرزندان رکن اصلی والدینی هستند که از ابتدای زندگی با تمام وجود نفس کشیدن و رشد فرزندانشان را احساس کرده‌اند. این سخن مسئولیت والدین را به مراتب برای تربیت فرزندان، سنگین‌تر و حیاتی‌تر می‌نماید. در تمام امور زندگی اعتدال نقشی مؤثر در زندگی افراد ایفا می‌کند. فرزندپروری هم در قالب این قاعده قرار می‌گیرد؛ لذا در مسیر تربیت، والدین می‌بایست تعادل را حفظ نمایند و از روش‌هایی که سبب استفاده از تنبیه یا منجر به لوس شدن فرزندان می‌شود، پرهیز کنند. در این کتاب، مطالبی که ابتدای سخن در باب اهمیت موضوع به آن‌ها پرداخته شد، با محوریت نگرشی عملی به شیوه‌های تربیت فرزندان، بیان شده است. این مهم را مؤلف در قالب هفت فصل با شیوه نگارشی خاصی به رشته تحریر درآورده است.

پرورش هوش هیجانی نوجوانان
«پرورش هوش هیجانی نوجوانان» نوشته «موریس الیاس»، «استیون توبیاس» و «برایان فریدلندر» با ترجمه فیروزه کاوسی از سوی انتشارات رشد منتشر شده است. همانگونه که از عنوان کتاب مشخص است، مخاطب آن پدران و مادرانی هستند که دارای فرزندانی نوجوان بوده و برای تربیت آنان نیاز به راهنمایی دارند. علاوه بر مشکلات عمومی که برای تربیت فرزند در این دوران وجود دارد، تربیت فرزند نوجوان از حساسیت‌های بسیار بیشتری برخوردار است. نوجوانان به دلیل عبور از پل نوجوانی، پشت سر گذاشتن کودکی و حرکت به سمت بزرگسالی و نیز به دلیل ایجاد تغییرات بسیار شدید و جهشی جسمانی و روانی، تبدیل به افرادی بسیار حساس می‌شوند که این حالت نوع تعامل با آنان را بسیار دشوار می‌سازد. به همین سبب است که یکی از مشکلات عمده والدین، مشاجره و دعوا با نوجوانانشان است. اصطلاح هوش هیجانی ابتدا توسط دانیل گلمن در مجامع گوناگون مطرح شد. این کتاب به والدین کمک می‌کند تا با استفاده از ابزار‌های جدیدی مانند محبت، نشاط، تعیین حد و مرز و همبستگی، آنان را در عرصه تربیت نوجوانان یاری دهد. در این کتاب سعی شده است تا به والدین کمک شود بر اساس استفاده از تکنیک‌های هوش هیجانی، به تربیت هرچه صحیح‌تر و بی‌دردسرتر نوجوانان خود پرداخته و از زندگی در کنار یکدیگر لذت ببرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار