کد خبر: 974124
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
جت آموزشی پیشرفته تمام ایرانی «یاسین» دارای ۱۲ متر طول، چهار مترارتفاع و ۵/۵ تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می‌تواند تا سقف ۱۲ کیلومتر به پرواز درآید.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: اولین هواپیمای جت آموزشی- رزمی ساخت ایران رسماً با حضور فرماندهان عالیرتبه نظامی رونمایی شد.
به گزارش تسنیم، اولین هواپیمای جت آموزشی- رزمی ساخت ایران با نام «یاسین» صبح پنج‌شنبه با حضور امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و امیر خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان رونمایی شد. این هواپیما توسط متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی طراحی و ساخته شده و قرار است به عنوان هواپیمای آموزشی در تعلیم خلبانان جنگنده کشور مورد استفاده قرار گیرد.

مشخصات هواپیمای «یاسین»
به گزارش روابط عمومی ارتش، جت آموزشی پیشرفته تمام ایرانی «یاسین» دارای ۱۲ متر طول، چهار مترارتفاع و ۵/۵ تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می‌تواند تا سقف ۱۲ کیلومتر به پرواز درآید. بال این هواپیما با بیش از ۱۰ متر طول و ۲۴ مترمربع مساحت به شکلی طراحی شده است تا این هواپیما بتواند با حداقل سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیما‌های آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار گیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند.

وجود یک باله افقی کاملاً چرخان در دم این هواپیما محدودیت خلبان را برای انجام مانور‌های مختلف و به خصوص خروج از حالت «اسپین» یا سقوط دورانی برطرف می‌کند. جت آموزشی پیشرفته «یاسین» از دوموتور توربو جت با قدرت رانش ۷ هزار پوند بهره می‌برد که از نظر قدرت در رده موتور هواپیما‌های جنگنده دنیاست.
کابین این هواپیما با چینش پشت سر هم و غیر همسطح به گونه‌ای طراحی شده است تا میدان دید راحت و وسیعی را برای شاگرد در کابین جلو و به ویژه استاد خلبان در کابین عقب فراهم کند. صندلی پران این هواپیما نسبت به نمونه‌های خارجی خود قادر است در سرعت صفر یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشین‌ها را در کسری از ثانیه تا ۱۰۰ متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند. میزان مسافت باندی که این هواپیما برای فرود احتیاج دارد تنها ۷۰۰ متر است، هواپیمای «یاسین» حتی قابلیت فرود روی باند‌های کوتاه را داراست.

ساخت جت «یاسین» تنها ۶ سال طول کشید
امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در حاشیه پرواز رسمی جت آموزشی یاسین در پایگاه شهید نوژه همدان، اظهار داشت: این هواپیما که می‌توان آن را با جت‌های پیشرفته آموزشی دنیا مقایسه کرد، به دست متخصصان داخلی ساخته شد و از ایده تا تولید آن شش سال به طول انجامید. تمامی تجهیزات این هواپیما از بدنه و موتور تا الکترونیک و اویونیک و صندلی پران و ... از تجهیزات ایرانی ساخته شده است.

وزیر دفاع با بیان اینکه تجهیز ناوگان هوایی کشور به هواپیمای جت آموزش پیشرفته بومی «یاسین» چرخه تولید قدرت هوایی در بعد صنعتی را به شکلی منسجم تسریع می‌بخشد، افزود: با این رونمایی زمینه برای تحقق اقتصاد مقاومتی با ماهیت رونق تولید ملی مدنظر رهبر معظم انقلاب در حوزه صنعت هوایی محقق شده است و به عنوان نماد بارز و افتخارآمیز در شکست و بی‌اثر کردن تحریم ها، پیام بسیار روشنی را به نظام استکبار منعکس خواهد کرد.
وزیر دفاع افزود: ایران جزو معدود کشور‌هایی است که به رغم تحریم‌های همه‌جانبه با تکیه بر توان علمی متخصصان جوان و مجرب با ایجاد زیرساخت‌های لازم و بهره‌گیری از توان و پتانسیل نیرو‌های مسلح اعم از نیروی هوایی و وزارت دفاع، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی موفق به طراحی و ساخت هواپیمای جت آموزشی پیشرفته «یاسین» شده است.

«یاسین» مطابق نیاز‌های آموزشی نهاجا ساخته شد
امیر خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه پرواز رسمی جت آموزشی یاسین که صبح دیروز در پایگاه شهید نوژه همدان انجام شد، در خصوص اهمیت و ویژگی‌های این هواپیما اظهار داشت: جت آموزشی یاسین دقیقاً مطابق نیاز‌های آموزشی نهاجا ساخته شده و از آن در مقطع آموزش پیشرفته خلبانان استفاده خواهد شد. کارشناسان و خلبانان نیروی هوایی ارتش از ابتدای کار ساخت این هواپیما در کنار متخصصان صنعت دفاعی بوده‌اند و استفاده از این جت آموزشی بسیاری از نیاز‌های ما را برآورده خواهد کرد.
وی با بیان اینکه کار ساخت هواپیمای آموزشی از رزمی نیز سخت‌تر است، تصریح کرد: در هواپیمای آموزشی خلبانان جوان آموزش می‌بینند و برای همین هواپیما باید از یک قابلیت بالا برخوردار باشد و امروز هم دیدیم که خلبان ما با چه اطمینان خاطری با این هواپیما پرواز کرد.

تقدیر فرمانده ارتش از سازندگان «یاسین»
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور پیامی از وزیر دفاع و دست‌اندرکاران و سازندگان جت تمام ایرانی «یاسین» تقدیر کرد. در بخشی از این پیام خطاب به وزیر دفاع آمده است: خداوند بزرگ را شاکریم و سپاسگزاریم که تلاش‌های عالمانه و ایثارگرانه مجاهدان عرصه تحقیق و تولید ملی در مجموعه صنایع هوایی وزارت دفاع با مدیریت جهادی آن برادر ارجمند با مشارکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه‌های معین در قالب «یاسین» به بار نشست و بار دیگر اثبات شد که تحریم‌ها و فشار‌ها نمی‌توانند مانع اراده ملت انقلابی ایران باشند. اینجانب از زبان عزت و غیرت اسلامی ایرانی ضمن تشکر و تقدیر شایسته از آن برادر انقلابی، با افتخار بر دست و بازوی همه عناصر دست‌اندرکار بوسه می‌زنم.

خط تولید هواپیمای «یاسین» به زودی
امیر سرتیپ بنی‌طرفی رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در مراسم رونمایی از جت آموزشی «یاسین» اظهار داشت: امروز (دیروز) یک هواپیمایی که در داخل کشور طراحی و ساخته شده بود پرواز موفقیت‌آمیز خود را در پایگاه شهید نوژه انجام داد که جا دارد این افتخار بزرگ را خدمت ملت بزرگ ایران تبریک عرض کنیم.
امیر بنی‌طرفی افزود: می‌توانیم بگوییم از امروز صنعت ساخت هواپیماسازی کشور به طور کامل شروع به کار کرد و این جت مطابق نیاز‌های نیروی هوایی ارتش ساخته شده است. این هواپیما با مشارکت چند ساله بین سازمان صنایع هوایی و نیروی هوایی ساخته شد و خط تولید آن به زودی کار خود را آغاز می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار