کد خبر: 974113
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۰
در میان مرز‌هایی که برای ورود زائران به کشور خدمات می‌دهند، مهران همچنان با اختلاف چشمگیری انتخاب اول عاشقان سیدالشهداست.
سرویس ایران جوان آنلاین: چند روزی است که سیل بازگشت زائران آغاز شده است و عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) در حال برگشتن به کشور هستند. مرز مهران مانند سال‌های گذشته در اربعین امسال نیز شاهد خیل عظیم جمعیت زائران اربعین بود و بر اساس آمار، تردد زوار در این مرز به ۴ میلیون نزدیک شد تا با سربلندی تمام یکبار دیگر برگ زرینی در دفتر افتخارات این مرز و بوم به ثبت برساند. حالا مسیر مهران به سمت ایلام یکطرفه شده و موکب‌های مستقر در این مرز به صورت ۲۴ ساعته در حال خدمات‌رسانی به زائران هستند. حالا وزیر راه هم با تحسین راهپیمایی عظیم اربعین در سال جاری، با بیان اینکه پایانه مرزی مهران دیگر جوابگوی این میزان از حجم تردد زائر نیست، از سفر وزیر حمل و نقل کشور عراق برای رایزنی‌های لازم در خصوص توسعه زیرساخت‌های دوطرف مرز و اجرایی شدن طرح جامع پایانه مرزی مهران خبر داده است.
در میان مرز‌هایی که برای ورود زائران به کشور خدمات می‌دهند، مهران همچنان با اختلاف چشمگیری انتخاب اول عاشقان سیدالشهداست.

در ایام منتهی به اربعین ۹۸ این مرز باز هم شاهد استقبال بی‌نظیر زوار اربعین حسینی (ع) برای رفتن و بازگشت از کربلا بود، آمار‌ها نشان می‌دهد حدود ۴ میلیون زائر از اول ماه صفر تاکنون از این مرز تردد داشته‌اند. به گفته مسئولان ایلام، بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تردد در جاده‌های استان طی این ایام ثبت و بیش از ۱۸۰ هزار خودرو در شهر مهران پارک شده که هم‌اکنون با موج بازگشت زائران بیش از ۷۵ درصد زوار به شهر‌های خود بازگشته‌اند. بر همین اساس از حدود ساعت ۱۶:۳۰ روز گذشته بود که محور مهران به سمت ایلام یکطرفه شد.

معاون اجرایی راهنمایی و رانندگی ناجا نیز علت این امر را تسهیل در تردد زوار اربعین حسینی در مسیر بازگشت از مهران اعلام کرد. سردار محمدحسین حمیدی، در خصوص آخرین تمهیدات پلیس راه برای روان شدن ترافیک و سهولت تردد زائران هم گفت: با توجه به افزایش حجم بار بازگشت زوار در مرز‌های چهارگانه به خصوص مرز مهران، پلیس راه برای تسهیل در تردد زوار تمهیدات خاصی اندیشیده است که یکطرفه شدن مسیر مهران به ایلام یکی از آنهاست. وی گفت: محور جایگزین برای کسانی که قصد عزیمت به شهر مهران را دارند، جاده ملکشاهی خواهد بود. معاون اجرایی راهنمایی و رانندگی ناجا از زائران خواست هنگام تردد در محور‌های مواصلاتی از عجله و شتاب پرهیز و ضمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی به توصیه و هشدار‌های مأموران پلیس راه در مسیر توجه کنند. با توجه به اینکه زائران در زمان برگشت مسافت زیادی را طی می‌کنند و دچار خستگی می‌شوند، نیاز به فراهم کردن تمهیدات بهتر و بیشتری است که در این زمینه حدود ۸۰ موکب خدمات پذیرایی و اسکان زوار در مرز مهران را بر عهده دارند. به گفته احمد کرمی، رئیس قرارگاه اربعین در مرز مهران در کنار پتانسیل مواکب، از تمام ظرفیت‌های مساجد، حسینیه‌ها، سالن‌های ورزشی و مدارس برای پذیرایی و اسکان زائران در برگشت استفاده می‌شود. وی تصریح کرد: تا ۴۰ هزار نفر جمعیت را می‌توانیم در شهر مهران اسکان دهیم، ضمن اینکه در همه شهر‌هایی که در مسیر تردد زوار هستند ظرفیت‌های اسکان و پذیرایی در مسیر حرکت زوار از قبل آماده شده است.

اجرای طرح جامع در مرز مهران
علاوه بر خدماتی که در تمام مرز‌ها ارائه می‌شود نزدیک به ۳۰۰ اتوبوس هم در مرز شلمچه مستقر شده که وظیفه انتقال زائران به شهر‌های مرکزی کشور را برعهده دارند. در همین رابطه فرمانده هنگ مرزی خرمشهر از راه‌اندازی پایانه مسافربری موقت در بارانداز پایانه شلمچه خبر داد و استقرار ۳۰۰ دستگاه اتوبوس را تأیید کرد و گفت: با توجه به‌شدت گرفتن موج بازگشت زائران از کربلای معلی تمهیدات لازم برای پذیرش و تسهیل تردد این عزیزان در پایانه مرزی شلمچه دیده شده است. سرهنگ منصور رضا عزیزی با بیان اینکه اتوبوس‌ها از مرز شلمچه برای تمام استان‌های کشور به صورت مشخص شده و با نرخ کرایه تعاونی آماده سرویس‌دهی به زائران هستند و در بیرون از پایانه نیز خودرو‌های سواری مسافربری نیز وجود دارد، تاکید کرد: زائران برگشته از عتبات عالیات برای خدمات‌رسانی و تسهیل تردد خود در بازگشت با مرزبانان و نیرو‌های مستقر در پایانه شلمچه همکاری لازم را داشته باشند، دغدغه وسایل نقلیه نداشته باشند و صبر و حوصله پیشه کنند. وقتی حجم زائران و تردد آن‌ها در رفت و برگشت به پایانه مهران به شدت افزایش یافت، مسئولان هم متوجه شدند که این عظمت نیازمند زیرساخت‌های جدید است. به همین خاطر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرا شدن طرح جامع پایانه مرزی مهران گفت: از آنجا که این مرز یکی از پرترددترین پایانه‌ها برای تردد زائران عتبات عالیات است و دیگرجوابگوی حجم این میزان از رفت و آمد‌ها نیست، لذا به همین منظور در آینده نزدیک طرح جامع پایانه مرزی مهران اجرایی می‌شود. وی از سفر وزیر حمل و نقل کشور عراق برای رایزنی‌های لازم درخصوص توسعه زیر ساخت‌های دوطرف مرزخبرداد. به گفته اسلامی در اربعین سال‌های آینده میزان تردد‌ها در این مرز افزایش خواهد یافت و باید برای تسهیل در تردد کالا و مسافر طرح جدید جامع پایانه مرزی مهران هر چه زودتر عملیاتی شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار