کد خبر: 973924
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴
پرداختن به حاشیه‌ها و عبور از متن مشکلات کشور و مردم گویی به رفتار ثابت رؤسای دولت‌ها طی سال‌های اخیر تبدیل شده است آن‌ها با درک این واقعیت که دیگر قرار نیست در معرض رأی ملت قرار گیرند و از سویی پاسخی برای عملکرد غیرقابل دفاع خود مقابل ملت ندارند، کوتاه‌ترین راه ممکن را برای فرار از ناکارآمدی‌های اجرایی انتخاب می‌کنند؛ «حاشیه‌پردازی برای مشغول سازی و تصویر دوقطبی‌های کاذب».
کبری آسوپار
سرویس سیاسی جوان آنلاین: کاری که دکتر روحانی روز گذشته برای چندمین‌بار تکرار کرد و در نشستی که شاید خالی‌ترین سالن دانشجویی طی ۴۰ سال گذشته بود، مقابل صندلی‌های خالی پیشنهاد رفراندوم مطرح کرد.

حسن روحانی روز گذشته سخنانش را در دانشگاه تهران در حالی آغاز کرد که تعدادی از دانشجویان پس از اعتراض به او، در حال ترک سالن محل سخنرانی بودند. صرف‌نظر از دانشجویانی که سالن را در ابتدای سخنان رئیس‌جمهور ترک کردند، تقریباً نیمی از صندلی‌های سالن در نظر گرفته شده برای سخنرانی رئیس‌جمهور خالی بود. این مراسم که گفته شد مراسم نمادین گشایش دانشگاه‌هاست، ۲۴ روز پس از آغاز سال تحصیلی جدید، روز گذشته و با حضور رئیس‌جمهور حسن روحانی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، اما اصل خبر تحت‌الشعاع اعتراضات دانشجویی به روحانی قرار گرفت.

آغازی با اعتراض
صبح چهارشنبه دانشگاه تهران قرار بود با سخنرانی روحانی و میزبانی این دانشگاه آغاز شود، اما اعتراض دانشجویان همزمان با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد. هر قدر مراسم نمادین بود، اعتراضات، اما واقعی بود؛ اعتراض نه به اصل حضور روحانی بلکه به اجازه نیافتن برای سخنرانی مقابل روحانی، اعتراض به عملکرد روحانی و اعتراض به تملق دانشجویان صحبت‌کننده مقابل روحانی که معترضان معتقد بودند نماینده‌های وزارت علوم هستند و نه نمایندگان دانشجویان. عده‌ای از دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی در حیاط تجمع کردند.

برخی از دانشجویان در حرکتی نمادین، برای اعتراض به آنکه تریبونی مقابل رئیس‌جمهور برای اعتراض ندارند، روی دهان‌های خود چسب زده بودند و پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روی آن‌ها چنین جملاتی نوشته شده بود: «بریدن صدا از نوع تدبیر و امید» یا «جشن آغاز سال تحصیلی کارمندان وزارت علومی» و دختری پلاکاردی در دست داشت که با کنایه روی آن نوشته بود: «ورود افراد زیر ۴۰ سال به داخل سالن ممنوع». برخی دانشجویان هم معترض بودند چرا مراسم در خلوتی دانشگاه به دلیل حضور دانشجویان در مراسم پیاده‌روی اربعین برگزار شده و تعمدی در تعیین این زمان وجود داشته است. جمعی از دانشجویان هم به یک طرفه و گزینشی بودن این جلسه اعتراض کردند، اما در داخل سالن هم یک دانشجو در آغاز سخنرانی رئیس‌جمهور بلند شد و گفت سخنرانان انتخاب ما نبودند و نمایندگان وزارت علوم هستند و بعد در حالی که روحانی سلام و صلوات آغازین سخنرانی‌اش را ایراد می‌کرد، این دانشجویان همراه با جمعی از دانشجویان و بی‌اعتنا به مسئولانی که آنان را دعوت به آرامش می‌کردند، سالن سخنرانی را ترک کردند. تعداد خانم‌های حاضر در سالن، آنچنان که از تصاویر پیداست، به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. اغلب حاضران هم دانشجو نیستند و نیمی از سالن هم خالی!

فعالان سیاسی به پیشنهاد رفراندوم روحانی واکنش نشان دادند و گفتند در مقابل صندلی‌های خالی و در خلوت‌ترین افتتاحیه‌های ۴۰ سال اخیر دانشگاه‌ها چگونه از همه‌پرسی برای «چیز‌هایی که ۴۰ سال است درباره آن بحث می‌کنیم»‌سخن می‌گویید؟!

خودم را فرزند حوزه و دانشگاه می‌دانم
حسن روحانی بی‌اعتنا به اعتراضات، سخنان خود را با تأکید بر افتخار به حوزه و دانشگاه شروع کرد. رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با تأکید بر اهمیت دانشگاه و البته حوزه در کنار هم، اظهار داشت: من خودم را هم فرزند حوزه و هم دانشگاه می‌دانم و به هر دو افتخار می‌کنم. مجموعه دانشگاه و حوزه اداره آینده جامعه را به عهده دارد.

به اندازه سیاست برای رفاه جوانان وقت بگذارید
رئیس‌جمهور از وزرا و رؤسای دانشگاه‌ها خواست تا همانقدر که برای سیاست وقت می‌گذارند برای ورزش، سلامت و رفاه جوانان نیز وقت بگذارند و گفت: ما یک دانشجوی عالم، سالم، با نشاط، متحرک، دلسوز، شیفته کشور، مملکت و جامعه نیاز داریم که این‌ها همه باید کنار هم قرار بگیرد تا ما بتوانیم به وظیفه اصلی‌مان عمل کنیم. گسترش فضای دانشگاه بدون کیفیت مطلوب ما نیست، معتقدیم ارتقای فضای کمی و کیفی باید در کنار هم قرار گیرد.

محور دانشگاه به جای علم، مهارت باشد
روحانی پیشرفت‌های کشورمان در عرصه‌های علم و دانش را افتخارآمیز برشمرد و ادامه داد: دانشگاه ما باید تبدیل به دانشگاه مهارت‌محور شود، محور ما نباید علم باشد البته علم در بسیاری از امور پایه مهارت و پایه پیشرفت و توسعه است، اما نباید به علم اکتفا شود. دانشجویان باید در کنار علم، با آموختن مهارت و نیازمندی‌های جامعه برای ورود به اجتماع و به دوش گرفتن بار مسئولیت و اشتغال و مدیریت آماده شوند.

وی با اشاره به مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان یادآور شد: شاید بتوان گفت که دلیل این مسئله مشکل اقتصادی کشور است یا توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری به اندازه کافی نیست، همه این‌ها درست، اما یک فارغ‌التحصیل با مهارتی که می‌تواند بلافاصله یک مسئولیتی را به عهده بگیرد، زود به شغل می‌رسد تا عالمی که علم خوب آموخته و دانشگاهش حافظه‌محور بوده، در مغزش بسیاری از مطالب لازم علمی انباشته شده، اما نمی‌تواند وارد کار شود.

دانشگاه خود را برای انتخابات آماده کند
روحانی در بخش دیگری از سخنان دیروز خود در دانشگاه تهران به انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان سال جاری اشاره و تصریح کرد: دانشگاه‌ها همیشه در همه انتخابات‌هایی که داشته‌ایم نقش بسیار ارزشمندی داشته‌اند؛ هم اساتید، هم دانشجویان و هم فضای دانشگاه. این فضای دانشگاه است که فضای جامعه را گرم می‌کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سرنوشت آینده کشور ما را انتخابات تعیین و تأیید می‌کند، ادامه داد: با همه نقص و اشکال بهترین راه برای تغییر، صندوق‌های رأی است؛ برای شکستن افراط، اصلاح جامعه، شایسته‌سالاری و برای اینکه افکار به‌حق مردم حاکم شود صندوق‌های رأی بهترین راه است. دانشگاه خود را آماده کند تا هر که بهتر، شایسته‌تر است و برای کشور مفیدتر است آن را برگزیند و از آن طرف هر کس خود را شایسته می‌داند، کاندیدا شود.

رئیس‌جمهور آمادگی برای انتخابات را یک وظیفه بزرگ ملی برشمرد و افزود: اگر انتخابات پرشکوه، با نشاط و پررونق با حضور اکثریت مردم در سراسر کشور داشته باشیم، قدرت سیاسی ما در دنیا بالا می‌رود.

تا در داخل بین تعامل سازنده یا تقابل یک صف نشویم به جایی نمی‌رسیم
وی با طرح این پرسش مبنی بر اینکه پیشرفت کشور و آینده کشور در سایه تعامل با دنیاست یا تقابل، اظهار داشت: ممکن است بگویید جواب آسان است و هرجا که جای تعامل است، تعامل کنیم و هرجا ضروری بود، تقابل کنیم، اما باید گفت که این مسئله راهبردی اساسی است. ۴۱ سال است ما هنوز به جواب روشن و قاطع در کشور نرسیده‌ایم؛ یک عده می‌گویند تعامل سازنده باید داشت و عده‌ای دیگر عنوان می‌کنند که باید به سمت تقابل مستمر و دائم برویم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ممکن است که نتوان مشکل را در جایی حل کرد، اما اینکه استراتژی ما تعامل سازنده باشد یا تقابل مستمر، این اساس در کشور ماست. این را به صراحت می‌گویم و روی آن فکر، مطالعه و بحث کردم، ما اگر همدیگر را قانع نکنیم، با دعوا درست نمی‌شود، یعنی دو صف درست کنیم و مدام جرو بحث کنیم، فایده‌ای نخواهد داشت و به نتیجه نخواهیم رسید.

برجام جای دعوا ندارد، دعوا سر مسئله بزرگ‌تری است
روحانی گفت: تمام دعوای سیاسی سر چه چیزی است؟ یکی می‌گوید برجام خوب است و دیگری می‌گوید بد، یکی می‌گوید برجام برای‌مان فایده داشته است و دیگری می‌گوید هیچ فایده‌ای نداشت. باید گفت دعوا سر برجام نیست چراکه برجام جای دعوا ندارد بلکه دعوا سر مسئله بزرگ‌تر و مسئله بالاتری است.

وی ادامه داد: یک عده‌ای می‌گویند که وقت تلف می‌کنید با خارجی‌ها حرف می‌زنید، عمر شریف را تلف می‌کنید. ما باید قوی باشیم و خارج را تهدید کنیم و روزی خارجی‌ها در برابر ما تواضع می‌کنند و به زانو درمی‌آیند. عده‌ای می‌گویند این راه نیست و با جنگ مدام به این نتیجه نمی‌رسیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که پهپادش می‌آید و ما اخطار می‌دهیم و او گوش نمی‌کند. در این فضا، ما ناچاریم که موشک شلیک کنیم و تعامل سازنده در چنین شرایطی فایده ندارد، اما در کل و کلیت ما باید چه راهی را انتخاب کنیم.

توافق ما در مذاکره کوهی بود که بر سر مخالفان داخلی خراب شد
روحانی خاطرنشان کرد: ما با سختی به سمت مذاکره رفتیم و به توافق رسیدیم که این برای عده‌ای همچون کوهی بود که بر سرشان خراب شد. اینکه ما بتوانیم با شش قدرت بزرگ دنیا بحث کنیم و آن‌ها بیایند حاضر شوند شش قطعنامه فصل هفتم را پس بگیرند، حقوقدانان و سیاستمداران می‌فهمند که چه کرده‌ایم و این کار آسانی نبود و بعد بگویند که کار‌های اتمی شما خلاف قانون نیست و شما حق دارید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: برای هیچ کشوری در قطعنامه سازمان ملل نیامده است که فعالیت هسته‌ای آن را قبول دارند، تنها کشوری که در قطعنامه آمده است که ایران حق فعالیت دارد، در قطعنامه ۲۲۳۱ است، بعد هم این توافق انجام و نتیجه این شد که یکی از رهبران دنیا در سفر نیویورک گفت ما دچار حیریتیم که این همه شرکت در ایران صف ببندند تا سرمایه‌گذاری کنند.

‌روحانی خاطر نشان کرد: در ابتدای دولت یازدهم زمانی که تورم را کاهش دادیم بعضی از اقتصاددانان اشکال گرفتند که این کار اشتباه است و باید از رکود شروع می‌کردید، اما وقتی که تورم یک رقمی شد و همزمان رشد اقتصادی نیز در سال ۹۵ به رقم ۵/ ۱۲ درصد رسید، دنیا را به شگفتی وا داشتیم.

رئیس جمهور افزود: این مدیریت همان مدیریتی است که بالاترین رشد اقتصادی را در سطح جهانی به‌وجود آورد و تورم برای سه سال مستمر تک رقمی شد و در بخش‌های مختلف از جمله بنزین، گازوییل و گندم خودکفا شدیم.

روحانی گفت: رژیم صهیونیستی، عربستان و تندرو‌های امریکا با فشار‌های خود دولت جدید امریکا را وادار کردند که از برجام خارج شود و کسانی که در کارآمدی برجام تردید دارند، می‌توانند زمانی که برجام منعقد شد را با امروز که صدمه دیده است، مقایسه کنند.

توسعه بدون تعامل با دنیا ممکن نیست
وی خاطرنشان کرد: در اقتصاد می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم و بدون تعامل با دنیا پیشرفته شویم. در این صورت می‌توان تنها زندگی را گذراند، اما رشد و توسعه چه می‌شود؟ الان در دوران تحریم هستیم و زندگی را می‌گذرانیم، ولی رشد و توسعه بدون رابطه با دنیا و تعامل با دنیا امکانپذیر نیست. بانک‌ها قفل باشد و صادرات و واردات قفل باشد، نمی‌توان توسعه یافت.

وی بیان کرد: باید دانشگاه‌ها وارد مسائل استراتژیک شوند، حتی اگر در این مسائل به نتیجه نرسیدیم، باید همه‌پرسی از مردم را برگزار کنیم. راهی نداریم چراکه این ۴۰ سال دائماً بحث کردیم. ما باید راه را انتخاب کنیم.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
0
3
باید برای چوپان دروغگو دل سوزاند چون بیچاره دو بار بیشتر دروغ نگفت و انگشت نما شد... ولی این روزها آدم‌ها با دروغ نفس می کشند...
ترکمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
0
0
جناب روحانی ثروت خود را با اوایل انقلاب مقایسه کنید و سپس دم از رفراندوم بزنید . با این حاشیه سازی ها ...
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
0
3
حنای ایشان دیگر رنگ ندارد این را نظر سنجی اخیر دانشگاه مری لند می گوید
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
0
3
تکرار حرکت‌های تفرقه اندازانه بنی صدری! از زبان روحانی!
حسين
|
Germany
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
0
3
جناب آقاى روحانى اگر به شفافيت اعتقاد داريد من به شما صد.روز مهلت ميدهم تا به برادرتان ثابت كنيد كه وى به انقلاب وآرمانهاى ان ، به ميهن ،به دين واءين،وبه خون شهداو جانبازان انقلاب خيانت كرده است،مچكرم ،ملالى نيست
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
0
2
اشتباه بسیار بزرگ نظام این بود که اجازه داد جناب روحانی 7 سال رییس جمهور مملکت شود . ایشان متاسفانه نمیداند جی میگوید. در عمل هم که زیر صفر قرار دارد.
علی
|
Canada
|
۰۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
0
1
یعنی این شرافت خبرنگاری شما مارا کشته و شاید هم خودتان را نیز بکشد!!
راستی این چه صیغه ای است که اسم رفراندوم که میاد شما دیگه قوم ‌خویش هم نمی شناسید
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
0
0
دوئل دائمی با دشمن یا مبارزه دائمی با دشمن.

دشمن در کنار مرزهای ماست یا ما در کنار مرزهای او؟ و با نیرنگ مغولی و با نفاق میخواهد تا طرفداران نظام و مخالفان آنرا جدا کنند تا بر همه بتازند و ایران را نابود کنند و ایرانی نباشد تا مخالفان پشیمان نیز در آن بتوانند نفس بکشند و همه را آواره کنند.

در مقابل خواستگار بد برای دخترتان که اصرار دارید تا به او ندهید چرا مراسم مجدد خواستگاری میخواهید برگزار کنید.

غرب استقلال ما را میخواهد و ما نمیدهیم حال رفراندوم بر قانون اساسی را میخواهید برگزار کنید که بد رفراندوم و مغالطه ای است.

اشتباه است و خیانت اگر رئیس جمهور این را میطلبد میتواند در مقابل ملت به خیانت متهم شود و پاسخگو باشد در حالیکه میدانیم نیت وی این نیست بلکه جبران کلاهی است که به نام تعامل با دنیا اینچنین رئیس جمهور را بی آبرو نموده است و ظرفیتهای کشور را 6 سال معطل گذارده اند.

خوب بود صندوقی یا سیستمی جبرانی برای جبران اشتباهات اجرایی در رهبری تشکیل و پس از جبران اشتباهات اقتصادی فاکتور آنرا به عنوان طلبکاری رهبری و نظام پس از دوره به دولت می فرستاد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
1
0
ما باید به درجه ای از بلوغ و شجاعت برسیم و به مرحله ای از رشد در فهم دموکراسی و مردم سالاری برسیم که هر آنچه در قانون اساسی ذکر شده به آن اعتماد کنیم و منطبق بر آن عمل نماییم.قانون اساسی ایران نباید یک کتاب نمادین و بلااستفاده باشد و فقط چند بند خاص آن اجرا شود.قانون اساسی ،حاصل رشادت ها و زحمات میلیونها ایرانی است و برای اینکه بتوانیم به چنین قانونی برسیم خونهای بسیاری ریخته شده است و برای تمام بندهای آن ساعتها فکر و بحث شده است.رفراندوم یکی از بندهای قانون اساسی است و هیچ ربطی به روحانی و امثالهم ندارد.روحانی یکی از بندهای قانون اساسی را متذکر شده است و اتفاقا کاملا صحیح گفته.ایشان عنوان کرده که اگر در امری خاص در بین سران اختلاف یا دوگانگی بود و یا امر بسیار مهم و حیاتی بود آن را به رفراندوم بگذاریم و از رفراندوم نترسیم و هراس نداشته باشیم‌.ما بعد از چهل سال باید بلوغ سیاسی کامل داشته باشیم و از تک گویی و تک صدایی و تصمیمات فردی دوری کنیم.انقلاب و نفس آن و هدفش برای برچیده شدن همین تک صدایی و مراجعه به آرا مردم ایجاد شد وگرنه اگر قرار بود میلیونها انسان امری را با تلاش و زحمت محقق کنند ولی پس از چندی، همان شیوه های پیشین ادامه یابد انقلاب مفهومی نداشت.الان کشور ما در وضعیت بغرنجی به سر می برد.این وضعیت تحریم ها و فشار بر مردم تا کی باید ادامه پیدا کند؟آیا اخلاق و عقل ایجاب نمی کند که به نظر مردم مراجعه کنیم و رفراندومی برگزار کنیم و نظر مردم را در مورد ادامه این وضعیت یا عدم ادامه آن جویا شویم؟مردم چه گناهی کرده اند که باید فشار بسیار شدید تحریم ها و گرانی و تورم را تحمل کنند به صرف اینکه چهل سال قبل پدران شان انقلابی کرده اند و الان باید فرزندان تاوان دیدگاه و نظر پدران خود را بدهند.از کجا معلوم که نسل امروز دید و نگاه پدران خود را قبول داشته باشند؟آیا امری به جز رفراندوم این مساله را آشکار میکند؟ عقل و منطق حکم میکند که به این وضعیت و بن بست تحریم و فشار بر مردم پایان داده شود.نمیشود که دهه ها مردم در فشار و سختی باشند.باید یک موعدی برای پایان این وضعیت تعیین شود.این مساله فقط و فقط با رفراندوم و مراجعه به آرا مردم مشخص میشود و چاره ای دیگر برای آن نیست.نمیشود با تک گویی و تک صدایی کارها رو جلو برد و این حق اولیه مردم است که نظرشان در مورد ادامه این وضعیت نابسامان یا عدم ادامه این وضع پرسیده شود.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
ناشناس محترم. تغییر (وضعیت) مورد نظر شما خواست و آرزوی اکثریت قریب به اتفاق مردم است اما.. با رای مثبت مردمی باید جماعتی که با اعتمادبه غرب مسبب (این وضعیت) شده‌اند جای خود را به افراد متخصص جهادی انقلابی دهند، آیا براستی آنها حاضر به سفسطه نکردن و کناره گیری و جوابگو شدن در قبال اشتباهات یا ... خود هستند!؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
0
0
اشاره ای شده به وابستگان به غرب و با این استدلال که نیروی متخصص جهادی انقلابی جایگزین غرب زده ها بشوند اولا یک جهادی انقلابی هر گز یک متخصص مطلع و اگاه نخواهد شد چه انکه جهادی انقلابی صرفنظر از اینکه یک شعار بیش نیست نوع نگاهش از بنیان با یک متخصص در تضاد است 40 ساله که جماعتی جاه طلب و شیفته پست و مقام تمامی متخصصین در کلیه رشته ها را عامل بیگانه میدانند که خود با کمسوادی و یا بیسوادی جانشین انان شوند که موفق هم بوده اند شاهد این مدعا نمایندگان مجلس هستند جملگی خود را جهادی انقلابی و فدایی ووووو میدانند اما بیشتر مشکلات و گرفتاری های مملکت ناشی از کمسوادی و بعضا بیسوادی انان نشِات میگیره هیچ اراده محکم و استواری در انان نمیبینی کمتر از یک درصد هم که صادقانه در مقام بیان معضلات جامعه میباشند توسط همان حریان محفلی بد خواه منتسب مشوند به جاسوس دول غربی و اینان خود را جهادی و انقلابی مینامند حال انکه با استفاده ار کلمه مصلحت نظام به اهداف نا مشروع خود براحتی میرسند والله بالله تاالله رفراندم نه تنها هیچ خطری برای جامعه نداره بلکه سبب بالا بردن اعتماد بنفس و بها دادن به انسان و انسانیت خواهد شد اگر سر سوزنی به این مملکت و مردمانش علاقه دارید هر گز از این لغت نهراسید اما مقدم بر ان اعاده اخلاق و انسانیت به تک تک افراد جامعه است زمانی میتوان سربلند بود که بجد با ریا و تزویر و دروغگویی و تملق و چابلوسی و مداهنه برخورد نماییم واین امور که نهادینه شده باید از این جامعه بلازده پاک شود و بجای ان محبت انسانیت راستی و درستی تبلیغ شود 40 ساله فقط مشوق خشونت بوده ایم انهم به بهانه های واهی و بی تردید کسانی که باد میکارند باید طوفان درو کنند جهل و خرافه زمانی رخت بر میبندد که بجای قتل . یقاتلون از رحمت و کرامت باریتعالی صحبت کنیم اگر بدنبال عاقبت بخیری و سربلندی هستیم هیچ تردید نکنید . اما ایا جاه و مقام و پست و غرور کاذب این اجازه را میدهد ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار