کد خبر: 973919
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۵
تبعیض بین حقوق المپیکی‌ها و پارالمپیکی‌ها باز هم خبرساز شد
بی‌توجهی به شرایط مدال‌آوران پارالمپیک یک‌بار دیگر صدای انتقاد آن‌ها را درآورده است.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: ورزشکاران جانباز و معلول برای کسب سهمیه بازی‌های پارالمپیک توکیو روز‌های سختی را پشت سر می‌گذارند. تا امروز برخی از ملی‌پوشان کشورمان موفق به کسب سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۰ شده‌اند، اما رسیدگی نکردن به حال و روز این ورزشکاران گلایه‌هایی آن‌ها را در پی داشته است. سیامند رحمان، دارنده دو مدال طلای پارالمپیک لندن و ریو یکی از همین منتقدان است.

بر اساس مصوبه‌ای که ستاد بازی‌های پارالمپیک توکیو آن را به تصویب رسانده، برای ورزشکاران و مربیانی که شانس کسب طلا در این بازی‌ها را دارند کمک‌هزینه‌ای در نظر گرفته شده است. دو هفته پیش بود که خبر پرداخت کمک‌هزینه شش ماهه نخست سال ۹۸ برای ۳۰ نفر از ورزشکاران شانس مدال طلا و مربیانشان اعلام شد. با وجود این سیامند رحمان قهرمان پاراوزنه‌برداری جهان در گفتگو با خبرگزاری مهر از واریز وجه به حسابش ابراز بی‌اطلاعی کرده است: «در جریان پرداختی‌ها نیستم و تا به امروز از آن بی‌اطلاع بودم. باید پیگیری کنم تا متوجه موضوع شوم.»
ادعای مطرح شده از سوی ورزشکار بااخلاق پارالمپیکی را از طریق هادی رضایی پیگیری کردیم. سرپرست کاروان ایران در پارالمپیک توکیو در گفتگو با «جوان» از اظهارنظر رحمان ابراز تعجب کرد: «طبق قانونی که به تصویب رسیده، هزینه‌ای برای ورزشکاری که شانس کسب مدال طلا در توکیو است و همچنین مربی‌اش در نظر گرفته شده که اتفاقاً رقم قابل توجهی است. این رقم یکی، دو هفته‌ای است که به حساب سیامند رحمان و دیگر شانس‌های طلا واریز شده؛ این وسط یا مشکل بانکی به وجود آمده یا اینکه سیامند حسابش را چک نکرده است! علاوه بر این هزینه حقوق ماهانه ۵ میلیون تومان نیز از سوی کمیته ملی پارالمپیک به حساب او واریز شده است.»

بی‌توجهی مسئولان استانی
رحمان در مسابقات جهانی ژاپن موفق شد با مهار وزنه ۲۶۵ کیلویی سهمیه حضور خود در پارالمپیک ۲۰۲۰ را قطعی کند. پولادمرد ایران تمریناتش را برای حضور در توکیو در زادگاهش شهر اشنویه انجام می‌دهد و از اینکه مسئولان استان آذربایجان غربی نسبت به او بی‌توجه هستند گلایه‌های زیادی دارد: «فعلاً دور از محل تمرینات تیم ملی و به صورت شخصی تمرین می‌کنم. من ساکن اشنویه هستم و در همین نقطه صفر مرزی روزی یک جلسه تمرین دارم. در کل استان آذربایجان غربی ورزشکارانی که برای پارالمپیک توکیو کسب سهمیه کرده باشد، انگشت‌شمارند، اما مسئولان استان نسبت به همین تعداد اندک هم بی‌توجه هستند. گویا آن‌ها در خواب بسر می‌برند و از هیچ موضوعی خبر ندارند. جالب است که مسئولان ورزش استان که هیچ زمان پیگیر وضعیت ورزشکاران استان نیستند، حتی نسبت به سهمیه کسب شده من هم واکنشی نداشتند. آن‌ها به این عادت کرده‌اند که نزدیک رویدادی مانند پارالمپیک خود را نشان دهند. سایر مواقع اصلاً نیستند و هیچ کاری هم نمی‌کنند. فقط امیدوارم این مسئولان که امروز در خواب هستند، فردا مدعی حمایت از ما پارالمپیکی‌ها نشوند و بعد از مدال‌آوری‌مان برای استقبال به فرودگاه نیایند تا بخواهند خودی نشان دهند.»

سرمایه ملی
دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک در ادامه گفت‌وگویش با «جوان»، شرایط تمرینی سیامند را تشریح کرد و او را سرمایه ملی خواند: «سیامند رحمان یکی از سرمایه‌های کشور ماست. او بالای ۳۰۰ کیلوگرم وزنه می‌زند و همه دنیا نتایجش را پیگیری می‌کنند. عملکرد و درخشش این وزنه‌بردار افتخاری برای مملکت و نظام جمهوری اسلامی ایران است. او حق دارد از بی‌توجهی مسئولان استانی گلایه کند. البته مسئولان استان نیز باید در این خصوص اظهارنظر کنند. در مورد تمرینات پارالمپین‌ها باید بگویم که دو نوع اردوی تمرینی برگزار می‌شود، متمرکز و غیرمتمرکز. سیامند یکی از چند ورزشکار ماست که با برنامه کادر فنی در شهر خودش تمرین می‌کند.»

تبعیض همیشگی
اختلاف رقم پرداختی به مدال‌آوران المپیکی و پارالمپیکی از آن دست انتقاد‌های بحقی است که بار‌ها از طریق رسانه‌ها مطرح شده، اما مسئولان صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان توجهی به این تبعیض همیشگی ندارند. سیامند رحمان در حالی با داشتن دو طلای پارالمپیک ماهانه ۹۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کند که یک ورزشکار المپیکی با یک مدال آسیایی حقوقش ۲ میلیون تومان است! علاوه بر این تبعیض آشکار، عدم پرداخت به‌موقع و مستمر همین حقوق اندک از سوی صندوق گلایه دیگری است که معیشت پارالمپین‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
0
1
جناب رحمان،. برخی مسئولین خواب نیستند که با اشاره یا تلنگری بیدارشان کنی بلکه خودشان را به خواب زده اند o اصرار بر بیدار کردنشان بی فایده!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار