کد خبر: 973857
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
امیرعباس صادقی*
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: بزرگ‌ترین راهپیمایی دنیا در حالی در جریان است که کمترین پوشش خبری را در رسانه‌های جهان شاهد هستیم. وظیفه رسانه‌های کشورمان در مقابله با این بایکوت خبری، فراتر از چیزی است که اکنون شاهد هستیم.
این روز‌ها بزرگ‌ترین راهپیمایی دنیا با بیشترین جمعیت در حال وقوع است، اما کمترین پوشش خبری در رسانه‌های دنیا از این اتفاق بزرگ صورت می‌گیرد. دشمنان اسلام با تمام امکانات خود در حال تلاش برای بایکوت خبری جریان بزرگ اربعین هستند، اما مگر می‌شود ندای «یاحسین (ع)» میلیون‌ها زائر عاشق را پنهان کرد؟

بر اساس آمار‌ها تاکنون بیش از ۳ میلیون ایرانی در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تعداد زائرانی که امسال از ایران به کربلا می‌روند، بیش از ۵ میلیون نفر است. در کنار اینها، زائرانی که از دیگر کشور‌های مسلمان منطقه به این سفر می‌روند را قرار بدهید. شاید بتوان گفت بیش از ۲۰ میلیون جمعیت در مدت زمان ۱۰، ۱۵ روزه به عراق می‌روند، اما با این حال، خبر‌های بسیار کمی در رسانه‌های دنیا از این جمعیت منتشر می‌شود. سؤالی که در این بین وجود دارد این است که وظیفه ما و رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی به مردم جهان از این اتفاق بزرگ چیست و چگونه می‌توانیم صدای این جمعیت را به مردم جهان برسانیم؟ دشمنان اسلام تمام امکانات خود را به کار گرفته‌اند و بدون توقف در حال تلاش برای تحریف تاریخ و کمرنگ کردن یکی از مهم‌ترین اتفاقات جهان اسلام هستند؛ بنابراین وظیفه رسانه‌ها بسیار سنگین است. بار‌ها این مثال زده شده که اگر عبارت «عاشورا» را به دو زبان فارسی و انگلیسی در اینترنت سرچ کنید، چه نتایج متفاوتی داده می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که دشمن برای تحریف اتفاقات مهم جهان اسلام شوخی و تعارف ندارد. در این بین شاید بتوان به چند نکته اساسی اشاره کرد؛ رسانه ملی در این روز‌ها گزارش‌های زیادی از مناطق مرزی و مسیر‌های پیاده‌روی پخش می‌کند. اقدام بسیار خوبی که باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد با این حال معاونت برون‌مرزی صدا و سیما نقش بسیار مهم‌تری برعهده دارد و باید فعال‌تر شود تا صدایش را به گوش مخاطبان بیرونی برساند.

خبرگزاری‌ها نیز نقش بسیار مهمی دارند؛ این رسانه‌ها به دلیل دسترسی از خارج کشور، محل بسیار خوبی برای نشر اخبار اربعین و جمعیت میلیونی زائران است. بار‌ها در گزار‌ش‌هایی که از بی‌بی‌سی فارسی، VOA و... راجع به ایران پخش می‌شود، نام رسانه‌های ایرانی برده می‌شود؛ بنابراین مخاطب خارجی رسانه‌های ما را رصد می‌کند و مطمئناً نشر اخبار اربعینی با بهترین قالب‌ها در بهترین زمان برای مخاطب خارجی که اختلاف ساعت دارد، می‌تواند این بایکوت خبری را بشکند. فضای مجازی، زمینه مهم دیگری است که می‌تواند نقش‌آفرین باشد. همان‌طور که ایرانی‌ها بسیاری از اخبار خود از خارج کشور را از این طریق دریافت می‌کنند، مخاطب خارجی نیز از همین طریق مطلع می‌شود؛ بنابراین فعال شدن در این زمینه و راه‌اندازی پیج‌ها و کانال‌های متعدد در فضای مجازی نظیر تلگرام، اینستاگرام و... می‌تواند بسیار راهگشا باشد و پیام جهان اسلام را به مخاطب خارجی برساند. در پایان باید اشاره کرد که خطر بزرگی احساس می‌شود. دشمنان ما در حال تلاش برای تحریف هستند و ما هم دست روی دست گذاشته‌ایم. باید فضای رسانه‌ای اربعین را جدی گرفت و در آن فعال شد تا مخاطب دنیا بداند در اربعین چه خبر است. البته هر چه هست از برکت وجود اهل بیت است و ما کمترین نقش را داریم. با این حال نباید حرکت کردن برای نشر حداکثری اربعین را فراموش کنیم.

*مدیر روابط عمومی فرهنگسرای رسانه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار