سرویس دین و اندیشه جوان آنلاین: ابراهیم فیاض، مردمشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با اشاره به مراسم پیادهروی اربعین گفت: «ویژگی مراسم پیادهروی اربعین این است که نه دستوری است و نه دعوتی. شاخص مفهومی پیادهروی اربعین هم این است که دهه محرم تا عاشورا اتفاقی بر اساس شور است که بعد از ظهر عاشورا سکوت حاکم میشود و دستاورد آن سکوت شعور است. به همین دلیل زیارت عاشورا سرتاسر حماسی و شور است و در زیارت اربعین جنبه شعور جدی گرفته میشود. در واقع نهضت امام حسین ۱۰ روز بر اساس شور یاد میشود و ۴۰ روز با شعور. »
این مردمشناس ادامه داد: «مسلمانان در اربعین سعی دارند این پیام را بدهند که امام سوم شیعیان اهل صلح و سازش بود نه جنگ. بر همین اساس در پیادهروی و همچنین زیارت اربعین تاکید زیادی بر جنبه شعور و فهم نهضت امام حسین میشود.»
فیاض افزود: «این را هم باید در نظر داشت که حتی دشمنان حسینبنعلی خودشان هم میدانستند حق با کیست و به همین دلیل اکثریت آنهایی که در میدان کربلا شمشیر کشیدند، بعد از ظهر عاشورا پشیمان شدند و صحرای کربلا را ترک کردند و فقط عدهای قلیل برای بردن اسرا به سمت شام ماندند.»
این چهره ادامه داد: «دین اسلام رویه انتقامگیری ندارد و به همین دلیل در مراسم پیادهروی اربعین شیعه و سنی و حتی مسیحی در کنار هم به مقصد حرم امام حسین حرکت میکنند و مشکلی بینشان پیش نمیآید.»
ابراهیم فیاض در پایان سخنانش گفت: «پیادهروی اربعین نوعی اعتراض خاموش و صلحطلبانه است که نشان از رویکرد مسالمتآمیز دین اسلام دارد. در نتیجه باید گفت پیادهروی اربعین تبلیغی برای چهره رئوف اسلام و مسلمانان است.»