کد خبر: 973716
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
حسین دهلوی از هنرمندان پیشکسوت عرصه موسیقی که سال‌های اخیر را با بیماری فراموشی سپری کرد صبح دیروز دار فانی را در سن ۹۲ سالگی وداع گفت.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سوسن اصلانی نوازنده سنتور، آهنگساز و همسر حسین دهلوی در گفت‌وگویی که سال ۹۶ با ایسنا داشت، یکی از دلایل اصلی بیماری آلزایمر همسرش را افسردگی عنوان کرده و گفته بود: «زمانی که حال دهلوی بهتر بود از او آنچنان که باید، بهره نبردند. دهلوی به دلیل افسردگی آلزایمر گرفت. او قرار بود رهبری ارکستر ملی را بر عهده بگیرد، اما این قول‌ها در حد حرف بود و انجام نشد که برای او ضربه بدی بود. بعد‌ها او دیگر به دلیل کسالتش نتوانست اثری بسازد.»

زنده‌یاد حسین دهلوی سال ۱۳۰۶ در تهران دیده به جهان گشود. دهلوی در سال ۱۳۳۹ از هنرستان عالی موسیقی در رشته آهنگسازی فارغ‌التحصیل شد. او در دوره هنرستان با همکاری ابوالحسن صبا ارکستر شماره یک هنر‌های زیبا را راه‌اندازی و تعدادی از آثار صبا را برای ارکستر تنظیم کرد. پس از درگذشت استاد صبا در سال ۱۳۳۶، رهبری این ارکستر که بعداً ارکستر صبا نامیده شد، به دهلوی واگذار شد.

حسین دهلوی در سال ۱۳۴۱ به ریاست هنرستان موسیقی ملی برگزیده شد و تا فروردین ۱۳۵۰ این سمت را عهده‌دار بود. نخستین اثر دهلوی در زمینه ارکستر موسیقی ملی به نام «سبکبال» در سال ۱۳۳۲ و در دستگاه شور تصنیف شد. کنسرتینو برای سنتور و ارکستر، یکی از بخش‌های این آلبوم، نتیجه همکاری مشترک دهلوی با فرامرز پایور است. آثار بعدی دهلوی مانند «گفت‌وگوی دل» در شور (۱۳۳۶) و «فروغ عشق» در بیات اصفهان از تجربیات ارزشمند وی در تلفیق شعر و موسیقی ایرانی به‌شمار می‌روند. یکی از مهم‌ترین آثار حسین دهلوی کتاب «پیوند شعر و موسیقی آوازی» است که حاصل بیش از ۴۰سال تجربه او در تلفیق موسیقی با شعر است و جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را به‌دست آورد.

حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده صاحبنام موسیقی کشورمان به مناسبت درگذشت استاد حسین دهلوی موسیقیدان شهیر ایرانی متنی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. در متن حسین علیزاده آمده است: «حسین دهلوی، به بزرگی هنر و به بزرگی یک معلم. باید سراپا ایستاد به احترامش باید سراپا ایستاد و شنید نغمه‌هایش، باید ایستاده شنید، باید ایستاده نواخت و باید ایستاده ایستاد تا زخم هجرانش نشکند دل‌های افراشته را.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار