کد خبر: 973557
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
سه هفته پس از آغاز سال تحصیلی جدید والدین باید کتاب‌ها را چند برابر قیمت از بازار آزاد بخرند!
سرویس جامعه جوان آنلاین: یک بازار سیاه تازه؛ امسال باید بازار آزاد یا همان بازار سیاه کتب درسی را هم به بازار‌های سیاه موجود در کشور اضافه کنیم. بازار سیاهی که موجب شده تا با سپری‌شدن بیش از سه هفته از آغاز سال تحصیلی جدید هنوز بسیاری از دانش‌آموزان کتب درسی به دستشان نرسد و والدین ناگزیرشوند برای پیداکردن کتاب‌های درسی فرزندانشان راهی بازار‌های آزاد شوند و کتاب‌های درسی را به چهار برابر قیمت اصلی تهیه کنند! بنا به تأکید رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور، شکل‌گیری این بازار سیاه هم مانند بازار‌های سیاه دیگر از تخلفات برخی مسئولان حکایت دارد. در این میان مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از والدین می‌خواهد به سراغ بازار آزاد نروند.

سال‌های اول انقلاب، دهه ۶۰ و سال‌های آغازین دهه ۷۰ شاید دیر رسیدن برخی عناوین کتب درسی برای دانش‌آموزان آن دوران عادی بود، اما در سال ۹۸ و در شرایطی که از فروردین امسال سامانه ثبت‌نام کتاب‌های درسی فعال شده و با عنایت به اینکه آماده‌سازی و چاپ کتب حدود یک‌سال زودتر شروع می‌شود، نرسیدن کتاب‌های درسی به دست دانش‌آموزان با سپری‌شدن سه هفته از آغاز سال تحصیلی جدید هیچ توجیهی ندارد مگر آنکه تخلفی جدی در این میان اتفاق افتاده باشد که مسئولان آموزش و پرورش هم این تخلف را پذیرفته‌اند. حجت‌الاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن آنکه بخشی از مشکل پیش آمده را ناشی از تأخیر ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه سفارش کتاب‌های درسی می‌داند، اما در عین حال تصریح می‌کند: «متأسفانه گزارش‌های معدودی داریم که نشان می‌دهد برخی مسئولان توزیع کتاب‌های درسی احتمالاً تخلف کرده‌اند که بازرسی وزارت آموزش‌وپرورش مسئله را بررسی کرده و با متخلفان برخورد می‌کند. کتاب درسی حق دانش‌آموزان است و نباید از انبار مناطق به بازار آزاد و کتاب‌فروشی‌ها منتقل شود.» احمدرضا امینی مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم با تأکید بر اینکه سامانه ثبت سفارش کتب درسی تا زمان تکمیل ثبت‌نام‌ها باز است، به خانواده‌ها توصیه کرد که برای دریافت کتاب به بازار آزاد مراجعه نکنند.

۲۲۰ هزار دانش‌آموز بی‌کتاب مانده‌اند

حالا دیگر مدارس توجیهی منطقی برای گرایش به کتاب‌های کمک آموزشی دارند و برخی معلم‌ها که دلسوزترند جزوه می‌گویند و با کپی و پرینت فایل‌های پی‌دی‌اف سعی می‌کنند درس‌ها را جلو ببرند. بنابراین توصیه‌های مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش به خانواده‌ها برای تهیه نکردن کتاب‌های درسی از بازار آزاد شاید چندان عملی نباشد! جالب اینجاست که برخلاف اظهارات برخی مسئولان آموزش و پرورش و مشکل نرسیدن کتاب‌ها به دست بچه‌ها به گردن خود دانش‌آموزان و تأخیر در ثبت‌نام در سامانه ثبت سفارش کتب درسی، به سراغ دانش‌آموزان که بروید متوجه خواهید شد کتاب‌ها حتی به دست آن‌هایی که به موقع ثبت‌نام کرده‌اند، نرسیده است. جالب اینجاست که ثبت‌نام کتاب‌هایی که حالا سر از بازار آزاد درآورده‌اند با کد ملی دانش‌آموزان انجام شده است! در حال حاضر هنوز ۲ درصد از دانش‌آموزان کتاب ندارند که این ۲ درصد شامل ۲۲۰ هزار نفر می‌شود.

شناسایی متخلفان

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره چرایی نرسیدن کتاب‌ها به دست دانش‌آموزان می‌گوید: «ما در حال بررسی موضوع هستیم، چرا کتب درسی به موقع و به درستی تحویل داده نشده‌اند؟ متأسفانه شماری از کتاب‌های درسی به بازار آزاد رفته‌اند و تعدادی از همکاران ما مرتکب تخلف شده‌اند. آمار ثبت‌نام‌ها و روند دریافت کتب درسی در سامانه مشخص است. برخی متخلفان را شناسایی کردیم و با آن‌ها برخورد جدی صورت خواهد پذیرفت.»

امینی با اشاره به تغییر رشته و جابه‌جایی محل سکونت و اشکالاتی که امسال در دریافت کتب درسی به علت اشکالات سامانه به وجود آمد، می‌افزاید: «نزدیک به ۸۶۵ هزار جابه‌جایی رشته، پایه و محل تحصیل داشتیم. ما محل سکونت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر را به صورت سیستمی تغییر دادیم. اگر محل تحصیل تغییر کند ما خودمان می‌توانیم در سامانه مدرسه دریافت‌کننده را جابه‌جا کنیم، اما اگر تغییر رشته صورت گرفته باشد خود دانش‌آموز باید آن را تأیید کرده و حتماً در سامانه اصلاح می‌کرد.»

وی به خانواده‌ها توصیه می‌کند: «لازم نیست برای دریافت کتب درسی به بازار آزاد مراجعه کنند.» امینی با تأکید بر اینکه فعلاً سامانه ثبت سفارش کتب باز است، می‌افزاید: «اگر کتاب در منطقه موجود باشد یک تا دو روزکاری و اگر از سوی پست تحویل شود، حداکثر هفت روز کاری به طول می‌انجامد تا کتاب به دست دانش‌آموزان برسد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مبین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
0
0
سلام کتاب فارسی دهم تجربی سال98 داری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار