کد خبر: 973506
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۰
نظری بر اثر تاریخی- روایی خاطرات آیت‌الله سید‌عبدالهادی شاهرودی
محمدرضا کائينی
سرويس تاريخ جوان آنلاين: عالم مجاهد آیت‌الله سید عبدالهادی شاهرودی فرزند آیت‌الله العظمی سید محمد شاهرودی و نواده آیت‌الله العظمی سید محمود شاهرودی است. وی در میان اعضای بیت آیت‌الله شاهرودی دارای پیشینه فرهنگی و سیاسی طولانی و خاطراتی شنیدنی و مغتنم است. اخیراً مرکز اسناد انقلاب اسلامی مجموعه‌ای از خاطرات وی را در قالب اثر «تداوم اندیشه» به زیور طبع آراسته و به علاقه‌مندان تقدیم داشته است. ناشر در دیباچه خویش بر این اثر چنین آورده است:
«پیروزی انقلاب اسلامی مرهون کادرسازی و تربیت نیروی انقلابی توسط امام خمینی و سایر روحانیت و مراجع در دوران نهضت اسلامی است. انتقال امام خمینی از ترکیه به عراق مجالی فراهم آورد که ایشان صبورانه انگیزه‌ها و اهداف نهضت را در حوزه نجف بیان‌کنند و به تربیت نیرو‌های انقلابی بپردازند. آغاز درس ولایت‌فقیه امام در این دوران نقطه عطفی در روند نهضت اسلامی بود که پایه‌های تئوریک نظام اسلامی را بعد از پیروزی انقلاب پی‌ریزی نمود. در میان مراجع نجف آن که بیشتر از همه شیفته و هوادار امام خمینی شد، آیت‌الله شهید محمدباقر صدر بود که به گفته خود ذوب در امام خمینی بود. او نیز با نگاشتن کتاب‌های اقتصادنا و فلسفتنا در پی تبیین ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اسلام برآمد. شاگردان وی که یک چند در عراق با روی کار آمدن حزب بعث با آن در ستیز بودند، با انتقال امام به عراق با نهضت اسلامی بیشتر آشنا شدند. در این میان خاندان آیت‌الله شاهرودی از همه بارزتر است. آیت‌الله شاهرودی از مراجع بزرگ شیعه در عراق بود که مقلدان زیادی نیز در ایران داشت. ایشان از امام دفاع می‌کرد و در مقابل اقدامات رژیم بعث و حکومت پهلوی مقاومت می‌نمود. راوی خاطرات پیش‌رو آیت‌الله سید عبدالهادی شاهرودی نوه آیت‌الله شاهرودی بزرگ است که با اوج‌گیری مبارزات علیه رژیم بعثی در عراق به توصیه شهید صدر به لبنان رفت. او که حامل پیامی از سوی شهید صدر به امام موسی صدر بود، پس از انجام وظیفه به ایران آمد و به پیروزی انقلاب اسلامی مدد رساند. تلاش‌های او چه در قبل از انقلاب و چه پس از پیروزی در تبیین ابعاد مختلف نظام اسلامی و پایه نظری آن محل دقت و توجه است. آیت‌الله شاهرودی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دوران دفاع‌مقدس به جریان پاسداری و حراست از نظام اسلامی پیوست و اقدامات عدیده‌ای در کمک‌رسانی به رزمندگان اسلام داشت. ایشان در مقام امامت جمعه شهرستان علی‌آباد کتول منشأ خدمات مفیدی شد که در پیشبرد اهداف نظامی اسلامی تأثیر داشت. تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آباد یکی از این اقدامات است. ایشان دارای تألیفات زیادی درباره پایه‌های تئوریک نظام اسلامی و مسائل و مشکلات مبتلا به روزانه مردم است که می‌توانند در تربیت نسل جوان و مؤمن و تحقق حیات طیبه مفید باشند.»

آیت‌الله سید عبدالهادی شاهرودی راوی خاطرات نیز در یادداشتی بر این اثر نکات ذیل را یادآور شده است:
«روحانیت گرانقدر شیعه، علما و مراجع تقلید، همواره در طول تاریخ به پیروی از پیامبراکرم (ص) و امامان معصوم (ع) ضمن تلاش و کوشش در تحقیق و استنباط و استحصال و استخراج معالم دستور‌ها با آموزه‌های دینی از منابع مورد اعتماد آن (قرآن، سنت و حدیث) و ضمن آماده‌سازی و تبلیغ این آموزه‌های گرانسنگ همواره مصالح مسلمانان و جهان اسلام را مدنظر قرار داده و در سمت آن تلاش و کوشش نموده‌اند و هیچ‌گاه، احدی از آنان لحظه‌ای در این مسئله فروگذار نکرده است ولی با اختلاف و تغییر زمان و مکان و نیز با اختلاف موقعیت و جایگاه اجتماعی خود و امکان و توان تأثیر‌گذاری، هر یک به شکلی و به نوعی با مسائل اجتماعی و سیاسی و حوادث واقعه، برخورد کرده‌اند و در هر زمان حداکثر حفظ منافع و مصالح اسلام و اسلامیان و جامعه اسلامی را منظور کرده‌اند.

زندگی پیامبراکرم (ص) و امامان معصوم (ع) را که مدنظر قرار دهیم فراز و نشیب قابل توجهی در آن خواهیم دید. پیامبراکرم (ص) روزی برای انجام رسالت خود جمعی را بر سر سفره خود دعوت می‌نماید و روزی به تنهایی به طائف می‌رود و نیز شبی از شهر و دیار و وطن خود فراری می‌شود و متقابلاً روزی دیگر با لشکری انبوه به عزم فتح مکه جهت جنگ با مشرکان رهسپار می‌شود. امامان معصوم (ع) را که در یک زنجیره و یک سلسله مراتب و به هم پیوسته نگاه کنیم، خواهیم دید روزی به گوشه‌نشینی و پرداختن به باغ‌داری و حفر قنوات پرداخته و تنها به مشورت دادن سیاسی و رفع مشکلات فقهی و عقیدتی اکتفا کرده و روزی به جنگ و روزی به صلح تن داده و روزی در صحنه جانبازی و اسارت حضور یافته و روزی در تبعید و زندان یا در کنترل مأموران حکومتی و زیر نظر به سر برده و گاه در مجاورت کاخ حکومت یا حضور در کاخ هدف عالی الهی خود را تعقیب کرده‌اند. علمای اسلام و پیروان هدایتگر آنان، مراجع و مجتهدان و بزرگان دین به متابعت و پیروی از آن بزرگواران گاه به حفظ منابع و گنجینه‌های فرهنگ و معارف ناب اسلام و گاه به تأسیس حوزه‌های علمیه پرداخته و گاه برای بیرون راندن اشغالگر خارجی و مهاجم فتوای جنگ مسلحانه داده و گاه به هدایت حُکام داخل و گاه به مبارزه با آنان برخاسته‌اند و نیز گاهی در قالب مصلحی بزرگ، اسلام و مذهب تشیع خود را مخفی کرده‌اند. در برابر صهیونیست، از اعراب و در برابر اعراب از اسلام و در برابر خارجیان از استقلال و در هنگام خطر سقوط کشور یا تمامیت اراضی از حاکم وقت حمایت کرده‌اند. در برابر بریتانیا از عثمانی و در برابر عثمانی از حکومت پیرو اهل‌بیت (ع) حمایت کرده تا آنجا که همزمان از حوزه نجف سه فتوا صادر شده و سه جبهه را فعال کرده است: جبهه ایران را در برابر روس و عراق را در برابر انگلستان و جبهه سرزمین لیبی را در برابر ایتالیا؛ و بالاخره گاه شیخ‌الاسلامی کشور را پذیرفته و گاه بالای دار را ترجیح می‌دهند.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی که یکی از برکات انقلاب شکوهمند مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی (قدس سره) است و در حیات آن بزرگوار شکل گرفته و پس از رحلت آن بزرگوار، خلف صالح اندیشمند و فرهیخته آیت‌الله خامنه‌ای (دام‌ظله‌العالی) با قوت و قدرت به راه خود ادامه داده و با دقت و ژرف‌نگری و واقع‌بینی و با کمال امانت همواره سعی بر شناخت واقعی علما، مراجع، بزرگان دین و جریانات تاریخی داشته است. کتاب تداوم اندیشه بر اساس نوار‌های صوتی درباره زندگی و فعالیت‌های اینجانب، توسط آقای حجت‌الاسلام شیخ بنیامین شیرخانی تدوین و تنظیم گردیده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار