کد خبر: 973406
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
گزارش «جوان» از دستور ترامپ برای خروج نیرو‌های امریکا از سوریه و افغانستان
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در سخنانی با بیان اینکه امریکا از اول هم نباید در خاورمیانه حضور می‌داشت، دستور داد نیرو‌های امریکایی به‌طور کامل از افغانستان و سوریه خارج شوند؛ اقدامی که ادامه همان استراتژی است که باراک اوباما پیش‌تر در عراق اتخاذ کرده بود و نشان می‌دهد ترامپ به‌رغم همه مخالفت‌هایش، بر سر یک استراتژی در خاورمیانه با اوباما هم‌داستان است: «خروج». موضع زیگزاگی ترامپ، متحدان امریکا در منطقه را از بروز خلأ قدرت نگران کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، امریکایی‌ها تا چندی پیش مدعی بودند که حضور طولانی‌مدت‌شان در خاورمیانه صلح و ثبات به ارمغان آورده است، اما برخلاف تصور مقامات امریکا این حضور نظامی به نتایج دلخواه آنان منجر نشده است و اکنون خود را در ناامنی‌های منطقه مقصر می‌دانند. دونالد ترامپ که یکی از مهم‌ترین شعار‌های انتخاباتی‌اش خارج کردن نیرو‌های امریکایی از خاورمیانه بود، پس از سه سال بالاخره این برنامه را عملی کرد. به گزارش شبکه الجزیره، ترامپ شنبه شب در سخنانی با انتقاد از راهبرد دولت‌های پیشین امریکا در خاورمیانه گفت: «خاورمیانه امروز امنیت و استقرار کمتری پس از مداخله نظامی امریکا در عراق دارد». ترامپ تأکید کرد: «باید نظامیان امریکایی از جنگ‌هایی که به پایان نمی‌رسند بازگردند و برای ۱۰ سال بود که در سوریه باقی مانده بودیم». وی افزود: «از ما خواسته شد در کنار کرد‌ها به جنگ بپردازیم، اما گفتم که هرگز به نفع کسی به مقابله با طرف دیگر نمی‌پردازم». رئیس‌جمهور امریکا اضافه کرد: «نظامیان زیادی را در عراق از دست دادیم و در آنجا تریلیون‌ها دلار هزینه کردیم و خاورمیانه امروز امنیت و استقرار کمتری پس از مداخله امریکا در عراق به بهانه داشتن سلاح‌های کشتار جمعی دارد.» وی تأکید کرد: «جنگ‌های احمقانه بی‌پایان دیگر برای ما تمام شد». ترامپ هفته پیش در سخنانی گفته بود که وقت آن رسیده است تا امریکا به جنگ‌های مضحک خود در خاورمیانه پایان دهد.

ترامپ همچنین درباره سیاست خروج از خاورمیانه در یک پیام توئیتری نوشت: «همان کسانی که ما را به باتلاق خاورمیانه کشاندند ۸ تریلیون دلار هزینه به ما تحمیل کردند و جان هزاران تن گرفته شد و اگر طرف دیگر را هم به شمار بیاوریم این رقم به میلیون‌ها تن می‌رسد. آن‌ها همچنان می‌خواهند که ما در آنجا بجنگیم. ما به کسانی که در این باره چیزی نمی‌دانند گوش نمی‌کنیم آن‌ها ثابت کردند که بی‌منطق هستند». این اظهارات ترامپ بیشتر متوجه دولت‌های عربی و به ویژه عربستان سعودی است که در سال‌های اخیر با پرداخت میلیارد‌ها دلار، امریکایی‌ها را در منطقه مستقر کردند. ترامپ بار‌ها گفته است که کشور‌های عربی باید هزینه حضور امریکا در منطقه را بپردازند، در غیر این صورت آن‌ها از خلیج فارس خارج می‌شوند.

ترامپ همان استراتژی را در پیش گرفته است که پیش از این باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق امریکا در عراق اتخاذ کرده بود و پس از هشت سال اشغالگری نیرو‌های امریکایی را در سال ۲۰۱۱ از عراق خارج کرد. ترامپ در سه سال گذشته همواره از سیاست‌های داخلی و خارجی اوباما انتقاد کرده است، اما به نظر می‌رسد در استراتژی خروج از خاورمیانه به یک نقطه اشتراکی دست پیدا کرده‌اند. جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق امریکا دیروز در سخنانی سیاست ترامپ را به تصمیم اوباما برای خروج نیرو‌های امریکا از عراق تشبیه کرد و هشدار داد: «این استراتژی سبب قدرت‌گیری مجدد داعش خواهد شد.»

ترک افغانستان پس از ۱۹ سال
سوریه تنها جایی نیست که ترامپ قصد دارد از آن خارج شود بلکه افغانستان نیز پس از دو دهه اشغالگری واشنگتن از شر امریکایی‌ها ر‌ها خواهد شد. به گزارش الجزیره، ترامپ گفت: «به فرماندهان نظامی اطلاع دادم باید نیرو‌های ما که ۱۹ سال است در افغانستان باقی ماندند، بازگردند». طالبان که همیشه خروج نیرو‌های امریکایی از خاک افغانستان را پیش‌شرط مذاکرات صلح اعلام کرده بود، از اقدام ترامپ استقبال کرده است. یک ماه پیش ترامپ مذاکرات با طالبان را که در آستانه توافق نهایی بود، متوقف کرد و سبب شد این گروه حملات خود را در افغانستان تشدید کند. دستور خروج امریکایی‌ها از افغانستان درحالی صادر می‌شود که ترامپ دو سال پیش دستور داد ۴ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی جدید به بهانه مقابله با گروه‌های تروریستی به افغانستان اعزام شوند، ولی بن‌بست مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان و ادامه جنگ در این کشور، واشنگتن را به بازنگری در سیاست‌های خاورمیانه خود واداشته است. امریکایی‌ها پس از چند دهه اشغالگری به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نظامی‌گری در خاورمیانه نتوانسته اهداف و منافع این کشور را تأمین کند. مداخله امریکا در عراق و افغانستان به باتلاقی برای نیرو‌های متجاوز تبدیل شد که تبعات آن هنوز هم گریبان واشنگتن را ر‌ها نکرده است. امریکا به کمک متحدانش از سال ۲۰۰۱ به بهانه نابودی القاعده، افغانستان را اشغال کرد و در ۱۹ سال گذشته، هزینه‌های جانی و مالی زیادی را متحمل شده است. به نظر می‌رسد امریکا قصد دارد با خروج از خاورمیانه، به شرق آسیا و مهار قدرت روز‌افزون چین متمرکز شود، چرا که در راهبرد امنیتی امریکا که دو سال پیش رونمایی شد، چین به عنوان رقیب جدی و تهدید اصلی برای منافع جهانی واشنگتن مطرح شده است و شروع جنگ تجاری ترامپ با چین بر همین اساس انجام شده است. تغییر موضع ناگهانی ترامپ در قبال غرب آسیا که چند روز پس از برگزاری رزمایش نظامی چین و ارائه سند راهبردی این کشور انجام شده، حاکی از این است که واشنگتن اولویت‌بندی تهدیدات به خصوص در شرق آسیا را در دستور کار قرار داده است.

نگرانی متحدان واشنگتن
دستور ترامپ برای خروج امریکا از منطقه، متحدان این کشور را نگران کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، «رضایت ناگهانی ترامپ در قبال تهاجم ترکیه به شمال سوریه، متحدان امریکا را آشفته کرده است. آشفتگی آن‌ها فقط ناشی از خیانت کردن به یک شریک وفادار نبوده و بیشتر آنچه که آن‌ها را مضطرب کرده، غیرقابل پیش‌بینی بودن محض او است». نیویورک‌تایمز معتقد است: «تغییرات سریع مواضع ترامپ در قبال خاورمیانه و تناقضاتش، یک عنصر تازه هرج و مرج به این منطقه بی‌ثبات افزوده و سبب شده که متحدان امریکا درباره مواضع این کشور شروع به حدس زدن کنند». تغییر استراتژی امریکا در خاورمیانه بیش از همه، صهیونیست‌ها را آزرده و نگران کرده است. یک مقام بلندپایه دفاعی اسرائیل دیروز به المانیتور گفت: «ما به طور کامل تنها مانده‌ایم، موازنه راهبردی قدرت، در برابر چشم ما دگرگون می‌شود. آدم‌های بد می‌بَرند و آدم‌های خوب ما را ترک می‌کنند. اکنون اسرائیل تقریباً باید خودش به تنهایی با محور نیرومند ترکی- روسی- ایرانی برخورد کند». یک منبع نظامی اسرائیل هم درباره تغییر استراتژی ترامپ در منطقه گفته است: «درست است که این سیاست از زمان باراک اوباما آغاز شد، اما ما امید داشتیم که با آمدن ترامپ همه چیز وارونه شود. این بسیار دلسردکننده است چرا که امریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند که بیش از این پلیس جهان نباشند تا خود جهان تصمیم بگیرد که خودش را بدون یک نیروی پلیس، اداره کند.»

در روز‌های اخیر مقامات و رسانه‌های صهیونیستی گفته‌اند که نباید به واشنگتن اتکا کنند چرا که ممکن است روزی اسرائیل را تنها بگذارد. صهیونیست‌ها بر این باورند که خروج از سوریه سبب می‌شود خلأ قدرت در منطقه ایجاد شود و به ادعای مقامات صهیونیستی ممکن است ایران و محور مقاومت این خلأ را پر کنند. مقامات تل‌آویو در سال‌های اخیر تلاش وافری انجام دادند تا ترامپ را به مقابله با حضور ایران در سوریه وادار کنند، اما موفقیتی کسب نکردند، اکنون امریکایی‌ها کوله‌بار خود در سوریه را بسته‌اند، اما نفوذ ایران تا مرز‌های سرزمین‌های اشغالی رسیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار