کد خبر: 973247
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۱
رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه که تحریم‌های جدید بانک مرکزی را مصداق جنایات جنگی و تهدید‌کننده حوزه واردات غذا و دارو معرفی کرده بود، گفت: هرچند دشمنان به‌دنبال ایجاد محدودیت بودند، اما با تدابیر صورت‌گرفته مشکلی در حوزه واردات غذا و دارو وجود ندارد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، گویا هفته گذشته کنفرانسی با موضوع اقتصاد جهانی و تحریم در یکی از دانشگاه‌های کشور برگزار شد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه طی سخنرانی در این مراسم به تحریم مجدد بانک مرکزی از سوی امریکا اشاره می‌کند و می‌گوید وقتی بانک مرکزی از لیست SDN به SDGT تغییر می‌کند، تن‌ها تفاوتی که این اختلاف تعبیر ایجاد می‌کند این است که در خرید اقلامی مثل دارو و غذا مشکل ایجاد می‌شود و این اقدام یک جنایت جنگی است.

این سخنان وزیر امور خارجه به دلیل آنکه در برخی از اقشار جامعه ایجاد نگرانی کرده‌بود در برخی از محافل با نقد‌هایی مواجه شدکه واکنش رئیس کل بانک مرکزی در این‌باره به نوعی نگرانی‌ها را من باب تأمین بازار‌های غذا و دارو از بین می‌برد

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نگرانی‌های وزیر امور خارجه در خصوص تحریم مجدد بانک مرکزی و اثر‌گذاری این اقدام بر بخش‌هایی، چون واردات غذا و دارو گفت: هرچند دشمنان به‌دنبال ایجاد محدودیت بودند، اما با تدابیر صورت‌گرفته مشکلی در حوزه واردات غذا و دارو وجود ندارد.

عبدالناصر همتی درگفت‌وگو با «تسنیم»، در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه در خصوص تحریم جدید بانک مرکزی و الصاق تگ SDGT به بانک مرکزی گفت: در تحریم جدید از این نظر که تگ SDGT لحاظ شده مباحث آقای ظریف درست بوده و دشمنان تلاش کردند که محدودیت ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه تمهیداتی از سوی بانک مرکزی برای مقابله با این اقدام در دستور کار قرار گرفته است، تأکید کرد، واردات دارو و غذا از مسیر بانک مرکزی انجام نمی‌شود و با تمهیدات صورت‌گرفته مشکلی در این خصوص ایجاد نخواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی که یکی از سخنرانان همایش اقتصاد جهانی و تحریم‌ها بود، در این مراسم با اشاره به واکنش مقامات امریکایی به اقدامات بانک مرکزی در سال ۹۷ برای کنترل التهابات ارزی گفته بود: حتی خود ترامپ هم به این نتیجه رسیده‌است که ساقط کردن جمهوری اسلامی شدنی نیست در همین راستا افرادی مثل جان بولتون کنار رفتند و در حال حاضر ترامپ به‌دنبال راهکار‌هایی برای بازگشت به شرایط قبل است.

امریکایی‌ها ناامید شدند
همتی با یادآوری اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در برهه سال ۹۷ بحث خروج سرمایه بود گفت: وقتی بانک مرکزی بر ریال کنترل نداشته باشد برای جلوگیری از خروج سرمایه هم نمی‌تواند اثر گذار باشد از این رو در آن مقطع تیمی از بانک مرکزی را برای بررسی موضوع صادرات صوری به کشور همسایه فرستادیم و مشخص شد ارزی که باید از محل صادرات کالا به کشور وارد شود در استانبول و دوبی در حال مبادله شدن است.

ماجرای ۳۵ هزار میلیارد تومان چک تضمینی وصول‌نشده در کشور
رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به رقم سنگین چک‌های تضمینی صادرشده و وصول‌نشده گفت: در اوج التهابات ارزی با بررسی‌ای که صورت گرفت، مشخص شد ۳۵ هزار میلیارد تومان چک تضمینی وصول‌نشده در کشور وجود دارد و این ارقام در هر نقطه‌ای از اقتصاد می‌تواند یک ویرانی ایجاد کند. همتی ادامه داد، بر اساس یک بررسی برخی از این چک‌های تضمینی وصول‌نشده تا روزی ۱۰ بار معامله می‌شد که با تدبیر صورت‌گرفته در نهایت معضل این چک‌ها کنترل شدند.

در شرایطی که فرار مالیاتی چند ده هزار میلیارد تومانی کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف یک معضل در کشور است، همتی با تأکید مجدد بر اینکه صادرات ریالی یکی از روش‌های مهم خروج سرمایه بود، گفت: یک عده واسطه با کارت‌های بازرگانی یک‌بارمصرف در کشور‌های همسایه صادرات ریالی انجام می‌دادند و متأسفانه ارز حاصل از صادرات به صرافی‌های دوبی می‌رفت.

همتی با رد نظر کارشناسانی که با اشاره به سرکوب تقاضا در ماه‌های اخیر شرایط ارزی کشور را تحلیل کرده‌اند، گفت: در شش ماهه اول امسال ۱۹ میلیارد تومان تأمین ارز برای کالا‌های اساسی و واسطه‌ای صورت گرفته است و به هیچ عنوان تقاضا سرکوب نشده‌است.

مافیای خودرو به دنبال اجازه من برای ترخیص هستند
وی راجع به اقدامات مافیای خودرو برای ترخیص خودرو‌های در گمرک مانده گفت: مافیای خودرو هر روز فشار می‌آورند و به‌دنبال اجازه من برای ترخیص خودرو‌ها هستند و بعضاً تجمع هم برگزار می‌کنند.

فاز پیچیده و پنهان جنگ اقتصادی آغاز شده‌است
دشمن در فاز ابتدایی تحریم‌های نفتی را به طور مجدد برقرار کرد تا از این ناحیه هم دولت در درآمد‌های بودجه‌ای خود با تنگنا مواجه شود و هم اینکه تنظیم بازار ارز در داخل کشور به هم بریزد و در عین حال تأمین کالا‌های مورد نیاز در کشور با چالش مواجه شود.

اگر چه در مقطعی به دلیل خطا در سیاستگذاری و اجرا بازار ارز در داخل تعادل خود را از دست داد و در مدت کوتاهی بهای دلار از محدوده ۴ هزار تومان به محدوده ۲۰ هزار تومان رسید و بالطبع نوسان در بازار ارز به عنوان مؤلفه کلیدی ایجاد نوسان در بسیاری از کالا‌های دیگر، تنظیم بازار کالا‌های مرتبط با واردات نیز با چالش‌هایی همراه شد، اما این وضعیت خیلی طول نکشید و آنتی ویروسی تهیه شد به‌طوری که بهای دلار به محدوده ۱۲ هزار تومان بازگشت و بازار‌های دیگر نیز از آرامش نسبی شکل گرفته در بازار ارز، کم و بیش تبعیت کردند.

در این بین، اشخاصی که بدون توجه به شرایط خطیر کشور قصد داشتند در میان جنگ اقتصادی از آب گل آلود ماهی بگیرند نیز نقره داغ شدند، به‌طوری‌که برخورد‌های انتظامی و قضایی با برخی از لیدر‌های دلالی و سفته بازی در بازار‌ها آغاز شد و این اقدامات قهری باعث شد فضای هیجانی شکل گرفته در بازار‌ها فروکش کند و بازارهایی، چون ارز، سکه، طلا، خودرو یکی پس از دیگری با تعدیل منفی قیمت روبه‌رو شوند، البته نوسان‌ها و دلال‌بازی‌ها و معاملات مکرر در بخش مسکن در سال ۹۷ همچنان از نظر‌ها مخفی مانده‌است که امید می‌رود برهم‌زنندگان این بازار در هر سطحی که هستند، به‌زودی شناسایی و تحت تعقیب قضایی و محاکمه قرار بگیرند تا بدین واسطه بازار مسکن نیز اصلاح قیمت را آغاز کند.

در مجموع هر چند بازار‌های داخلی تقریباً ثبات‌نسبی را تجربه می‌کنند، اما هنوز بخش پول و بودجه و مالیات در میان اهل اقتصاد ایجاد نگرانی می‌کند به ویژه آنکه جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران به نظر می‌رسد لایه‌های پنهانی هم دارد که ارزش پول ملی، تورم، رکود، کاهش سرمایه‌گذاری، افزایش بدون پشتوانه حجم پول، ممانعت از اصلاح صحیح نظام‌های بانکی، بودجه و مالیات و صندوق‌های بازنشستگی را هدف قرار داده‌است از این‌رو باید به دقت روی هر گونه اقدامات حریف تمرکز کرد.

جنگ اقتصادی شاید به مراتب از جنگ‌های سخت پیچیده‌تر باشد، زیرا این جنگ فاز‌های پنهانی دارد که اگر دقت‌نظر وجود نداشته باشد به یکباره متوجه حمله دشمن و تبعات منفی آن روی بخش‌های مختلف اقتصادی خواهیم شد، از طرفی، چون در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم، اشتباهات در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری نشئت گرفته از خطای غیر عمد انسانی یا القائات از سوی دشمن یا اشخاص نفوذی می‌تواند دشمن را در تحقق اهدافش یاری کند، بدین ترتیب با درک اینکه شاید فاز پنهان جنگ اقتصادی آغاز شده‌باشد، در کنار دقت نظر روی حریف باید کلیه سیاست‌های اقتصادی در هر سطحی به دقت مورد بررسی و تحلیل و اثر‌گذاری‌های تبعی قرار گیرد تا به اشتباه غیر عمد هم خدای نکرده برای دشمن فرصت جهت ضربه‌زدن و تحقق اهدافش ایجاد نکنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار