کد خبر: 973178
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۰
سرویس ایران جوان آنلاین: با توجه به نیــاز اندک گل‌محمدی به آب، ۵۸ هکتار از مزارع کاشمر به کاشت این نوع از گل اختصاص یافت.
جلال قدوسی مدیر گروه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کاشمر با اشاره به کشت گل‌محمدی در ۵۸ هکتار از مزارع این شهرستان گفت: کشت و توسعه گل‌محمدی در این منطقه به دلیل کمی مصرف آب و بی‌نیازی به زمین مرغوب می‌تواند زمین‌های خشکیده و مردم این منطقه را از خشکی و مهاجرت نجات دهد.
وی با اشاره به اینکه گل‌محمدی استفاده زیادی نزد ایرانیان دارد، افزود: کشت گل محمدی از سه سال قبل در کاشمر آغاز شده است و تلاش شده بهترین ارقام گل‎محمدی در کاشمر کشت شود، در همین راستا طی سه سال گذشته ۵۸ هکتار از مزارع شهرستان کاشمر زیرکشت گل محمدی رفته است. مدیر گروه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کاشمر ادامه داد: در کشور ما فقط گل محمدی و گلاب آن ارزش دارد. در دنیا علاوه بر این دو محصول ۸ محصول دیگر را نیز بهره‌برداری می‎کنند که در ایران اصلاً فرآوری نمی‌شود. قدوسی با بیان اینکه برخی گیاه شناسان زادگاه گل‌محمدی را ایران اعلام کرده‌اند و بیش از هزاران سال است که این گیاه ارزشمند در ادیان ما ارزش و قداست خاصی دارد، افزود: برای خشک کردن علمی و پلاسمای سرد و ضد عفونی این محصول نیاز به شرکت‌های دانش بنیان داریم، که از وظایف دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کار بر روی این گیاه و به دست آوردن محصولات مختلف است.
وی تصریح کرد: ۷۰ درصد اسانس در گل برگ‌ها، ۱۳ درصد در پرچم و قسمت زایشی گیاه و ۱۲ درصد دیگر در قسمت کاسه برگ گیاه است، گلی که در ساعت شش صبح جمع می‌شود با گلی که در ساعت ۱۱ ظهر جمع‌آوری می‌گردد از نظر کیفیت و قیمت بسیار متفاوت است. این کارشناس گل‌وگیاه با اشاره به اینکه گل‎محمدی مصرف بسیاری در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی دارد، گفت: به دلیل اینکه کاشمر دو اقلیم متفاوت کویری و کوهستان دارد بهترین منطقه برای کشت گل‌محمدی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار