کد خبر: 973143
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰
اگر اهمیت زمان را بدانیم، کفش بندی نمی‌خریم!
ما شاید وقت کافی برای تمام کار‌ها نداشته باشیم، اما همیشه وقت کافی برای انجام دادن کار‌های مهم را داریم. وقتی ضعف ما در اولویت‌بندی کردن صحیح اهداف و اقدامات مرتبط با آن و کمال‌گرایی ترکیب شود، نتیجه بسیار وحشتناکی به ارمغان می‌آورد که حاصل آن دست دست کردن کارهایمان است
زهرا سروی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: یکی از مهم‌ترین مواردی که همیشه در اختیار ما بوده و هست، مسئله زمان است و این مهم در واقع اصلی‌ترین دارایی ماست. آلبرت انیشتین می‌گوید: «اگر می‌دانستیم چقدر زمان اهمیت دارد کفش بندی نمی‌خریدیم.» تاکنون به این جمله اندیشیده‌اید؟ اینکه چقدر زمان اهمیت دارد و ما بسیاری از لحظات آن را بیهوده سپری می‌کنیم و آنقدر به هدر دادن زمان و عدم مدیریت آن عادت کرده‌ایم که دیگر حواسمان نیست ثانیه‌ها و دقایق عمرمان می‌گذرد و ما هر روز به انجام کار‌هایی عادت کرده‌ایم که فقط غارتگر زمانمان هستند. کار‌هایی که اصلاً در مسیر هیچ یک از اهداف ما نیست.

کافی است مراقب زمان‌های ارزشمندمان نباشیم. آن وقت ذره ذره از عمرمان را سپری کرده‌ایم بدون اینکه به رؤیا‌ها و آرزو‌های همیشگی‌مان رسیده یا از زندگی‌مان همانطور که هست لذت برده باشیم. از قدیم به ما گفته‌اند وقت طلاست. اما به نظر شاید اگر طلاهایمان را از دست بدهیم کم و بیش می‌توانیم آن را تهیه کنیم، اما قطعاً زمان را نمی‌توانیم. وقتی شمع عدد سنی خود را روی کیک تولدمان فوت می‌کنیم این یعنی بازگشت به آن سن دیگر امکانپذیر نیست.

به این بیندیشیم که اکنون در این سنی که هستیم چگونه زندگی کرده‌ایم؟ چقدر به رؤیا‌ها و اهدافمان رسیده‌ایم؟ چه بسیاری از رؤیاهایمان را که به علت نبود اراده قوی و عدم مدیریت زمان از دست داده‌ایم. اگر زمان خود را به درستی مدیریت نکنیم تا انتهای زندگی‌مان به همین صورت خواهد گذشت. مدیریت زمان یعنی ما از زمانی که در اختیارمان قرار داده شده است در راه رسیدن به اهدافمان به درستی استفاده کنیم. برخی از مهم‌ترین عواملی را که باعث می‌شوند ما زمان خود را از دست بدهیم در ادامه مرور می‌کنیم.

ضعف در هنر «نه» گفتن: «نه» گفتن به درخواست‌ها و مواردی که به صلاح شما نیست و در بسیاری از موارد حتی به ضرر شماست، هنر و مهارت بسیار ارزشمندی است که باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود و شما را در مدیریت زمانتان یاری می‌رساند. حتماً تاکنون بسیار برایتان اتفاق افتاده که مشغول انجام پروژه بسیار مهمی بوده‌اید. همان موقع به خرید یا رستوران و... دعوت شده‌اید. آن پروژه را رها کرده‌اید. چون «نه» گفتن برایتان سخت بوده است، اما بسیار امیدبخش است وقتی بدانید که این ضعف با کمی تمرین و آموزش برطرف می‌شود. به این ترتیب برای مدیریت زمانتان به پیشنهاد‌هایی که طی روز به شما می‌شود توجه کنید. با گفتن «نه» به بسیاری از آن‌ها و تمرکز روی اقدامات لازم در راستای اهدافتان آن‌ها را به درستی انجام دهید.

اهمالکاری و به تعویق انداختن کارها: به عبارت دیگر اهمالکاری یعنی کار‌هایی که باید انجامشان دهید، اما آن‌ها را کنار می‌گذارید و به کار‌های دیگر می‌پردازید. بنابراین وقتی زمان را مدیریت کنید کار‌هایی انجام می‌دهید که در راستای اهدافتان باشد. حتی اگر کار‌ها دشوار باشد موظف هستید آن‌ها را انجام دهید. چون شما به رؤیاهایتان یک رسیدن بدهکار هستید. اهمالکاری، کار‌های صحیح را به تأخیر می‌اندازد و کارایی شما را کم می‌کند و از طرفی باعث افزایش استرس می‌شود. کمال‌گرایی و کامل‌گرایی: افرادی که کمال‌گرا یا به عبارت دیگری کامل‌گرا هستند می‌خواهند در هر کاری بهترین باشند و تمام کارهایشان درست باشد. بنابراین سطح استانداردهایشان را به قدر زیادی بالا می‌برند و زمانشان را صرف کار‌هایی می‌کنند که ارزش چندانی ندارد. ما باید تمام تلاش و تمرکزمان روی بهترین خودمان باشد تا همیشه بهترین خودمان را در هر عرصه و در هر کاری ارائه دهیم. به این صورت نه تنها متوقف نمی‌شویم بلکه هر روز در مسیر رسیدن به اهدافمان نیز قدم‌های بسیار مهمی برداشته‌ایم. نداشتن هنر اولویت‌بندی برای مدیریت زمان: یکی از مهم‌ترین مواردی که زمان ما را از بین می‌برد این است که درست است ما کارهایمان را در راستای اهدافمان لیست کرده‌ایم (تا اینجا بسیار مطلوب است)، اما قدم بعدی این است که کار‌هایی را که نوشته‌ایم اولویت‌بندی کنیم و انجامشان دهیم.

ما شاید وقت کافی برای تمام کار‌ها نداشته باشیم، اما همیشه وقت کافی برای انجام دادن کار‌های مهم را داریم. وقتی ضعف ما در اولویت‌بندی کردن صحیح اهداف و اقدامات مرتبط با آن و کمال‌گرایی ترکیب شود، نتیجه بسیار وحشتناکی به ارمغان می‌آورد که حاصل آن دست دست کردن کارهایمان است.
نکته حائز اهمیت این است که وقت داشتنی نیست که ما بیشتر اوقات می‌گوییم: «دیگر وقت انجام آن کار را ندارم» بلکه وقت ساختنی است. یادمان باشد تمام افراد دنیا در یک شبانه‌روز ۲۴ ساعت زمان دارند، اما این تفاوت در نوع استفاده از زمان و اولویت بندی ماست که نتایج مختلفی را به بار می‌آورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار