کد خبر: 973085
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۶
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران معتقد است با توجه به رشد غیرمعمول تولید دارو در شش ماهه ابتدایی سال جاری، باید شرایط را به طور کامل رصد کرد تا خطر قاچاق دارو‌های تولیدی در ایران به خارج از کشور وجود نداشته باشد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: محمود نجفی‌عرب در گفتگو با «ایسنا» اظهار کرد: برآورد‌ها نشان می‌دهد که در شش ماهه ابتدایی سال جاری میزان تولید دارو در ایران حدوداً ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافته‌است. شبیه به این آمار در عملکرد شرکت‌های پخش دارو نیز قابل رصد است. این در حالی است که ارزیابی از عملکرد تولید داروی کشور در ۳۰ سال گذشته چنین رشدی را نشان نمی‌دهد. به گفته وی، با توجه به افزایش مصرف دارو و بالا رفتن جمعیت هر سال به طور میانگین حدوداً تولید دارو ۱۲ درصد افزایش می‌یافت و این در حالی است که رقم امسال رشد بیش از ۴۰ درصدی تولید را نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با اشاره به دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مواد اولیه دارو‌ها تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان معتقدند ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو باید حذف شود، زیرا در بلندمدت تداوم این روند این صنعت را به یک جزیره جدا مانده از دیگر بخش‌های اقتصاد ایران تبدیل می‌کند. می‌توان برای جبران نقش حمایتی دولت از صنعت دارو، هزینه‌های موجود را به بیمه‌ها انتقال داد تا بدین ترتیب هم صنعت روال عادی کار خود را دنبال کند و هم بیماران از طریق بیمه، حمایت‌های لازم را دریافت کنند.

نجفی‌عرب ادامه داد: وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می‌شود، هزینه تمام شده برای تولید پایین است و از این‌رو این خطر وجود دارد که برخی سودجویی‌ها در بازار شکل بگیرد و داروی ایرانی به خارج از کشور قاچاق شود. هرچند در این زمینه ارزیابی دقیقی صورت نگرفته، اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که قاچاق دارو به خارج از ایران ادامه دارد.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ شرکت‌های داروساز تلاش کردند موجودی مواد اولیه خود را افزایش دهند، توضیح داد: افزایش ذخایر با توجه به قرار گرفتن کشور در تحریم‌های شدید یک موضوع عقلانی بوده و قابل‌تأیید است، اما اگر به دلیل عدم نظارت برخی از این کالا‌ها قاچاق شوند؛ قطعاً در شرایط فعلی به ضرر اقتصاد ایران تمام خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران درباره وضعیت صادرات رسمی دارو از ایران نیز اظهار کرد: آمار‌ها نیز نشان می‌دهد که میزان صادرات ما رقمی در حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار است که قطعاً عدد رضایت‌بخشی نیست و باید در این راستا اقدامات جدی انجام شود، اما اگر در این فضا برخی سودجو به سمت قاچاق دارو حرکت کنند؛ قطعاً اقدام پسندیده‌ای نیست و باید بر این عملکرد نظارت وجود داشته باشد. در سال ۱۳۹۷ و به دنبال آغاز تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی امریکا علیه اقتصاد و مردم ایران، دولت تصمیم گرفت به برخی کالا‌های اساسی ارز ارزان‌قیمت تخصیص دهد تا افزایش قیمتی در بازار کالا‌ها رخ ندهد. مواد اولیه دارو یکی از بخش‌هایی است که از سال قبل ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کند.

طرح جلوگیری از خروج دارو‌های وارداتی از کشور اجرا می‌شود
از سوی دیگر سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه قاچاق خروجی دارو اتفاق می‌افتد، گفت:، اما نباید هر گونه خروج دارویی از کشور را قاچاق قلمداد کرد، زیرا در حال حاضر اجازه ورود توریست برای درمان به کشور داده می‌شود و این افراد داروی خود را با نسخه پزشک خریداری و از کشور خارج می‌کنند.

حمیدرضا دهقانی‌نیا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد قاچاق خروجی دارو از کشور گفت: قاچاق خروجی دارو از کشور اتفاق می‌افتد و بار‌ها در این رابطه با وزارت بهداشت و درمان صحبت شده تا با تکمیل سامانه «تی‌تک» به منوط شدن فروش دارو‌ها مخصوصاً داروی بیماران خاص به استعلام جلوگیری شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: در حال حاضر واردات دارو در راستای جلوگیری از افزایش قیمت دارو برای مصرف‌کننده با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شود و این موضوع می‌تواند روی قاچاق خروجی دارو تأثیرگذار باشد.

وی با تأکید بر اینکه هرگونه خروج دارو از کشور را نباید قاچاق محسوب کرد، افزود: دارویی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه و برای ورود به کشور تشریفات گمرک آن به طور کامل انجام و عوارض گمرکی آن پرداخت می‌شود و سپس در داروخانه عرضه می‌شود اگر توسط بیمار خریدار شود و به هر دلیلی از کشور خارج شود نباید به عنوان داروی خروجی قاچاق قلمداد شود. دهقانی‌نیا با بیان اینکه نباید به هر فرآیند خروج دارو عنوان قاچاق خروجی دارو را داد، گفت: قلمداد کردن خروج هر نوع دارویی از کشور با عنوان قاچاق، ناشی از نشناختن قانون و عدم اشراف به فرآیند خروج دارو است.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: اگر دارویی به صورت رسمی به کشور وارد شده و اسناد واردات آن کامل و درست است و تمام حقوق گمرکی آن پرداخت شده است و با مجوز لازم به داروخانه عرضه و در آنجا به صورت قانونی توزیع می‌شود در صورتی که این دارو در قالب مسافر و تاجر خریداری و از کشور خارج شود برای اینکه مشخص شود چه میزان از این دارویی خروجی قاچاق است باید به صورت دقیق وضعیت خروجی دارو تفکیک و مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به موضوع توریست درمانی در کشور گفت: وقتی افراد برای درمان در قالب توریست درمانی اجازه ورود به کشور را دارند و با نسخه پزشک دارو خریداری و از کشور خارج می‌کنند نمی‌توان این داروی خروجی از کشور را قاچاق تلقی کرد.

دهقانی‌نیا با بیان اینکه برخی بدون توجه به این نکات، هر نوع خروج دارویی را از کشور قاچاق عنوان می‌کنند، گفت: برای شناسایی میزان قاچاق دارو باید به تمام این مسائل که در بالا مطرح شده پاسخ داد. وی گفت: براساس تبصره ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیر هستیم تا به نحوه خروج دارو از کشور سر و سامان دهیم تا ارز ترجیحی پرداختی به واردات دارو و دارو‌های وارداتی با این ارز به مصرف بیماران کشور برسد و خدمات درمانی و دارو‌هایی که در اختیار توریست‌ها و افرادی که از خارج از کشور برای معالجه و درمان به ایران مراجعه می‌کنند به‌گونه‌ای دیگر انجام شود و این یارانه در اختیار توریست‌های درمانی نباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار