کد خبر: 973045
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
گزارشی از یک پرونده میراث فرهنگی
عراق هنوز همکاری خود را برای ثبت جهانی پرونده میراث ناملموس اربعین آغاز نکرده است تا ایران بتواند این پرونده را به صورت چندملیتی به یونسکو ارسال کند.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش مهر، آذر ماه سال ۹۴ مسعود سلطانی‌فر رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت گفت: اربعین به عنوان بزرگ‌ترین تجمع مسلمانان در کربلای معلی و یکی از مکان‌های زیارتی مهم جهان که به لحاظ معنوی، مسیر‌های زیارتی و پیاده‌روی، سابقه طولانی، آیین و مراسم‌های ویژه با خاطرات مربوطه در طول تاریخ اهمیت و ارزش ویژه و بی‌بدیلی پیدا کرده است. این شور، شوق و معرفت حسینی در تجمع میلیونی امروز تبدیل به یک رزمایش با‌عظمت برای پیروان و علاقه‌مندان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در میان مسلمانان و همه افراد آزادی‌خواه جهان شده و آیین و مراسم با عظمت آن یک رویداد بی‌نظیر و معنوی جهانی را رقم زده است.

مرداد سال ۹۵ سلطانی‌فر از ثبت ملی مراسم و راهپیمایی اربعین حسینی به صورت ناملموس خبر داد. چندی پیش هم، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از توافق دو کشور برای تشکیل پرونده مشترک «اربعین» برای ثبت در یونسکو خبر داد و گفت‌: این پیشنهاد از سوی ایران مطرح شده و مدت‌ها بود که پیگیر تشکیل این پرونده برای ثبت در یونسکو بوده است. اکنون با عراق توافق شده این پرونده، مشترک برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو تشکیل شود.

با گذشت چند سال از زمان وعده ثبت جهانی اربعین باید گفت که هر سال محدودیت‌هایی برای ثبت پرونده‌های ناملموس کشور‌ها توسط یونسکو به وجود می‌آید، اما همچنان رسیدگی به پرونده‌های چندملیتی و مشترک زودتر انجام می‌شود. مشکلی که اکنون برای ثبت جهانی اربعین وجود دارد نه این محدودیت‌هاست و نه مخالفت یونسکو با این آیین‌ها بلکه کشور عراق باید این آمادگی را برای تهیه پرونده داشته باشد. در این باره، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور به مهر گفت: عراق باید به ما در این باره جواب بدهد، تاکنون نتوانسته‌ایم پاسخ روشنی بگیریم، چون باید این پرونده با همکاری و مشارکت آن‌ها نوشته شود.

از سوی دیگر برخی مطرح می‌کردند که یونسکو در مخالفت با این آیین برآمده، اما این موضوع را طالبیان تکذیب کرد و گفت که ما قبلاً هم پرونده مراسم مشهد اردهال را ثبت جهانی کرده‌ایم. ما می‌خواهیم این همدلی و مشارکت مردم را در جهان ثبت کنیم، از مراسم پیاده‌روی و برپایی موکب‌ها گرفته تا همه آیین‌های این پیاده‌روی معنوی. در این پرونده آیین زیارت رفتن تا کربلا برای ایام اربعین و عزاداری را درج خواهیم کرد. بخشی از این آیین در ایران است و بخشی هم در عراق، بنابراین عراق باید برای تکمیل این پرونده به کمک ما بیاید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار